Ingatlan adásvételének számlázása

Kérdés: A Számviteli Levelek több válaszában (5024, 5308) is olvastam, hogy például ingatlan adásvétele során, ha a felek részletfizetésben állapodtak meg, akkor egy számlát kell kiállítani, és egyben esedékes az áfa. Ezt eddig én is így gondoltam, de egy szakmai cikkben mást olvastam, és ez alapján átértékeltem a véleményemet: az Áfa-tv. 58. §-ának (1) bekezdése lehetővé teszi a több részletben történő számlázást. A (3) bekezdés szerint ez nem alkalmazható a termék 10. § a) pontja szerinti értékesítésére. Mindezek alapján véleményem szerint, ha a megállapodás részletfizetésről szól, akkor a számlát az egyes részletek esedékessége szerint kell kiállítani a megfelelő áfa felszámításával.
Részlet a válaszából: […] ...a vételár teljes összegébenkell beruházásként elszámolni. A számviteli elszámolás bizonylata a teljeseladási/vételi árat tartalmazó számla mind az eladónál, mind a vevőnél, amelyalapján az értékesítést, illetve a beszerzést könyvelik az...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2012. július 26.

Tenyészsertés bérbevételének elszámolása

Kérdés: Társaságunk tenyészsertésekre bérleti és értékesítési szerződést kötött, amelynek értelmében átvettük a tenyészsüldőket. Az állatokért hízóállattal fogunk fizetni. Az állatok a szállításkori állapotnak megfelelően, tenyészsüldőként most kerültek számlázásra. Könyvvizsgálónk javaslatára – szerinte olyan, mint a pénzügyi lízing – úgy könyveltük a készletek között, mintha vásárlás történt volna. Valóban így kellett könyvelni? És mi van akkor, ha át kell minősíteni tenyészállattá? Az így átminősített tenyészállatoknál igénybe vehető-e a kisvállalkozói beruházási kedvezmény?
Részlet a válaszából: […] ...a halasztott fizetés időpontjában hízóállatokat értékesítenek a tenyészsüldők szállítójának, majd az értékesített hízóállatok számlázott ellenértékét korábbi kötelezettségük teljesítésébe beszámítják.) Ez a kérdésben szereplő esetben is elképzelhető....[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2003. május 29.

Burkolt lízingszerződés

Kérdés: Egy társaság tartós bérleti szerződést kötött konyhagépekre. A bérbeadó havonta számlázza a bérleti díjat. A bérleti szerződés lejártakor a társaság úgy dönt, bár ez a szerződésben nem szerepel, hogy megveszi a gépeket, amelyeket a bérbeadó le is számláz. Az utólagos vétel miatt át kell-e minősíteni a bérletet adásvételi ügyletnek? Ha igen, milyen jogszabály alapján? Ha visszamenőleg adásvételnek kell tekinteni az ügyletet, akkor milyen bizonylat alapján kell könyvelni?
Részlet a válaszából: […] ...először bérleti szerződést kötöttek, majd annak lejártakor adásvételi szerződést.Mivel a bérleti díj elszámolásának bizonylata a számla, amelyet a bérbeadó és a bérlő közötti szerződés támaszt alá (az elszámolás feltétele a szerződés szerinti teljesítés),...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2002. november 21.