Épületen belül iroda és lakás

Kérdés: A vállalkozó székhelyet épít a tulajdonában lévő építési telken. A kétszintes épületben irodák és kiszolgálóhelyiségek, továbbá egy lakás lesz. A hasznos alapterület összesen: 336,12 m2 (ebből a lakás: 48,42 m2). A lakás a vidéki lakhelyű munkavállalók elszállásolására szolgál. Az ingatlan-nyilvántartásba "Iroda és lakóépület" kerül bejegyzésre. A telekingatlanon végzett bozótirtás, tereprendezés, törmelék, sitt elszállítása a telek értékét növeli? A beruházás számláinak áfatartalma teljes egészében levonható? Vagy a lakás miatt arányosítani kell? A beruházással kapcsolatosan a vállalkozás milyen adóalap-csökkentésre, illetve adókedvezmény igénybevételére jogosult? A cégnek két belföldi magánszemély és egy külföldi cég a tulajdonosa, a foglalkoztatottak száma 10 fő alatt van. A 2015. évi nettó árbevétele, mérlegfőösszege kétmillió euró alatt volt 2015-ben, és így lesz 2016-ban is.
Részlet a válaszából: […] ...bekerülési értékében indokolt számításba venni.Ha a válasz bevezetőjében említettek teljesülnek, akkor a beruházás beérkező számláin felszámított áfát meg kell osztani (az épületre jellemző naturális mutató alapján), és a lakásra jutó része nem vonható...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2017. január 26.

Szociálishozzájárulásiadó-kedvezmény elszámolása

Kérdés: Vannak olyan munkavállalók, akiknél a munkabérek nettó megőrzésének kedvezményét, valamint a Start program kedvezményét is igénybe lehetett venni 2012. év folyamán. Sok esetben a szociális hozzájárulási adó negatív lett, ezért visszaigényelhető adóvá vált. Ez esetben az így kapott kedvezményt hogyan kell könyvelni?
Részlet a válaszából: […] ...az adó megfizetésének napjaellenőrizhető, célszerű a 463-8. Szociális hozzájárulási adó befizetési kötelezettség számlához kapcsoltan kimutatni (bruttó munkabér, kedvezményalap, részkedvezmény munkavállalónként és...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2013. március 21.

Foglalkoztatás alkalmi munkavállalói könyvvel

Kérdés: Egy magánszemély (nem adószámos és nem minősül foglalkoztatónak, csak adóazonosító jellel rendelkezik) alkalmi munkavállalói könyvvel rendelkező munkavállalót foglalkoztat eseti munkára (pl. lakásfelújítás, -átalakítás). A közteherjegy vásárlásakor a magánszemély címére szóló számviteli bizonylatot kapott. A munkavégzés napjaira az értékhatárok szerinti közteherjeggyel szabályosan bejegyezte az adatokat. Az Szja-tv. szerinti adókedvezmény igénybevételéhez (a közteherjegy értékének a 75%-a) mivel kell igazolnia, hogy jogosult a kedvezmény igénybevételére? Elegendő-e a közteherjegy-vásárlást igazoló bizonylat, vagy kell egyéb nyilvántartással is igazolni? Az APEH felé kell-e valamilyen bejelentést, bevallást tenni (pl. a 0908-ason a 15-ös lap), ha igen, akkor milyen határidővel?
Részlet a válaszából: […] ...a gazdálkodóval üzleti vagy egyéb kapcsolatban álló természetes személyvagy más gazdálkodó által kiállított, készített okmány (számla, szerződés,megállapodás, kimutatás, hitelintézeti bizonylat, bankkivonat, jogszabályirendelkezés, egyéb ilyennek...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2009. május 14.