Könyvelés a lengyel telephelyen

Kérdés: Egyik projektünk kapcsán telephelyet kellett alapítanunk Lengyelországban. A lengyel telephely fogja számlázni a teljesítést áfásan. A szerződés egy ipari berendezés tervezését, gyártását és beüzemelését foglalja magában. A munkálatok egy részét lengyel alvállalkozók végzik, lengyel áfával számlázzák telephelyünk nevére, címére és adószámára. A lengyel telephelyen bejelentett munkavállalónk nincs, csak az alvállalkozók számláit fogadja, és számlázza a projekt teljes árbevételét. A közvetlen költségek másik részét a magyar vállalkozásban felmerült bér, anyag, igénybe vett szolgáltatás adják. A magyar cégnél történik a tervezés egy része és a berendezések gyártása is. A magyar cég mindkét hely felmerült költségeit könyveli, és a telephely költségeit és bevételeit elkülönítetten gyűjti. Milyen módon biztosítható, hogy a lengyel telephely adózásához a projekthez kapcsolódó közvetlen és közvetett költségek bekerüljenek a lengyel könyvelésbe? Elegendő egy belső számlázás, vagy a kapcsolódó összes magyar számlát is könyvelni kell? A bérek és a közvetett költségek hogyan fognak megjelenni? Milyen értéken kell a lengyel telephelynél a projekttel kapcsolatos költségeket érvényesíteni? Különös tekintettel a magyar-lengyel egyezmény szerinti telephely nyereségére. A lengyel telephely csak közvetíti a tevékenységünket, amelynek a nyereségtartalma eltér a jelen projekt tényleges nyereségétől. Milyen költséget kell alkalmazni a lengyel és a magyar társaságiadó-bevallás vonatkozásában? Hogyan kell könyvelni azt, ha a magyar vállalat átvezet egy bizonyos összeget a lengyel telephely bankszámlájára a szállítói tartozások kifizetésére? Milyen feltételei vannak?
Részlet a válaszából: […] ...és jövedelmi helyzetére gyakorolt hatását – hiteles bizonylatok alapján – a magyar vállalkozás (központ) nyilvántartásaiban a számviteli törvény előírásai szerint rögzíteni kell, azt a vállalkozás által készített, Magyarországon letétbe helyezett...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2017. október 11.

Megszűnő cégből ingatlanrész

Kérdés: Egyszerűsített végelszámolással megszűnő cégben maradt ingatlan-résztulajdon. A tagok kivehetik-e ezt a jegyzett tőke részeként? (Az ingatlan-résztulajdon követelésből származik, amely követelés eredetileg pénzben lett volna esedékes, de a cég nem tudta visszafizetni a kölcsönt, felszámolás alá került, a felszámoló elismerte a tartozást, de csak kis hányadban tudta ezzel az ingatlan-résztulajdonnal a követelést teljesíteni.) A végelszámolás alatt lévő cégnél eredménytartalék nincs, a jegyzett tőkének is csak a töredékét tudja visszaadni. Kell-e valamilyen adót fizetni ebben az esetben?
Részlet a válaszából: […] ...válasz előtt meg kell jegyezni, az egyszerűsített végelszámolás és a végelszámolás számviteli, adózási szabályai nem térnek el egymástól. Cégjogi eltérés az, hogy az egyszerűsített végelszámolást a végelszámolás kezdő időpontjától számított 150 napon belül...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2015. december 17.

Végelszámolás szabályai

Kérdés: Változtak-e a kft.-k végelszámolásának szabályai 2006. július 1-jétől? Melyek a kiemelt kérdések, határidők?
Részlet a válaszából: […] ...előírások a csődtörvényből átkerültekaz új cégtörvénybe, de az új előírás részletesebb, pontosabb, mint a korábbivolt, a számviteli előírásokkal összhangban van. A végelszámolás számvitelifeladatait külön kormányrendelet [a 72/2006. (IV. 3.) Korm...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2006. október 12.

Üzemanyagköltség egyéni vállalkozónál

Kérdés: Teher- és személyszállító egyéni vállalkozó költségei között hol és miként kell könyvelni (és év végi adóbevallásában szerepeltetni) az üzemanyagköltségeket? Anyagköltségként vagy egyéb költségként?
Részlet a válaszából: […] ...arra azonban nincs külön előírás, hogy a pénztárkönyv kiadási oszlopán belül az egyes oszlopoknak mi a konkrét tartalma. A számviteli szabályokhoz igazodva a számlával igazolt üzemanyag-vásárlás anyagköltségként könyvelhető, az útnyilvántartás...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2003. december 11.