Hosszú ideje fennálló tételek rendezése

Kérdés: Átvettük egy jelentős értékű ingatlant tulajdonló társaság (A), valamint anyavállalata (B) könyvelését. Az A cég ezt az ingatlant felújítani és hasznosítani kívánja, de a felújítás különböző okokból 8-10 éve áll, illetve jórészt meg sem kezdődött. A B vállalat tevékenysége kimerült abban, hogy kölcsönökkel folyamatosan finanszírozza az A cég működési költségeit. A B cég könyveiben szerepel egy jelentős összegű befejezetlen beruházás (a kapott anyag és listák alapján a 8-10 évvel ezelőtt az A cég érdekében igénybe vett szolgáltatások, tanácsadói és menedzsmentdíjak stb. 2008-2012 között merültek fel). A B cég a fenti költségek összegét 2015-ig a beszámolóiban szellemi termékként mutatta ki, majd 2015-ben átsorolta a befejezetlen beruházások közé, azóta befejezetlen beruházás. Az A cég könyvelésében ezek a költségek egyáltalán nem jelentek meg. A továbbszámlázás vonatkozásában azt a tájékoztatást kaptuk, hogy az A és B cég közötti megállapodás alapján ezeket a tételeket az A cég által tulajdonolt ingatlan felújítását követően, az aktiválás után számolják el a felek egymás között. Kérdések rövidítve:
1. Mi a teendőnk, hogyan tudjuk rendezni a helyzetet? Milyen lépéseket kell megtennünk ahhoz, hogy a beszámoló a számviteli előírásoknak megfelelő legyen?
2. Hogyan, hol kellene/kellett volna kimutatni ezeket a tételeket? Hogyan érinti ez a két cég beszámolóit, társasági adóját, elhatárolt veszteségeit?
3. Ha a felek úgy állapodtak meg, hogy ezekkel a tételekkel majd a jövőben, évek múlva számolnak el egymással, nem kellett volna legalább 12 havonta elszámolni és számlázni?
4. Önök szerint valamilyen módon indokolható az, hogy ezeket a tételeket a B cég előbb szellemi terméknek, majd befejezetlen beruházásnak tekintette?
Részlet a válaszából: […] ...legyenek, akkor a hosszabban idézett kérdés alapján a választ adó sem tud egyértelmű, teljes felelősséggel vállalható választ adni.A számviteli törvény preambulumában megfogalmazottakból kell kiindulni, mindkét cég beszámolójának (legalább a 2019. évinek)...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2020. április 23.

Bérelt üdülő felújítása, berendezése

Kérdés: A kft. üdülőt bérel, alkalmazottak üdültetésére és tréning helyszínéül. Az üdülőt felújította, műszaki cikkeket, kondigépeket, matracokat stb. vett bele. Az önkormányzatnál egyéb szálláshely címén jelentkezett be. Elszámolhatók-e költségként a felsorolt beruházások, tárgyi eszközök, levonható-e az áfa, illetve béren kívüli juttatásként hogyan számoljam el?
Részlet a válaszából: […] ...bejelentkezésből ez utóbbi is következhet.)Mit ért a kérdező az üdülő felújítása alatt? Magát a bérelt üdülőben végzett, a számviteli előírásoknak megfelelő felújítási munkákat, vagy csak az üdülő bútorait, berendezési tárgyait cserélte ki, pótolta ki...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2015. október 29.

Értékesített, de birtokba nem adott ingatlan nyilvántartása

Kérdés: Ügyfelünk az ingatlant a tárgyév augusztusában értékesítette, de azt csak a teljes vételár megfizetése után, a tárgyévet követő évben adta a vevő birtokába, ezzel az időponttal szállt át a tulajdonjog is a vevőre. Az ügyfél az ingatlant (raktár- és irodaépületek) az értékesítés előtt és az értékesítés után is bérbeadás útján hasznosította. A helyi önkormányzat álláspontja szerint, mivel az ügyfél szándéka az ingatlan értékesítésével megváltozott, a tárgyév zárásakor a tárgyi eszközök között kimutatott ingatlant át kellett volna minősíteni készletté, és a tárgyévet követő évben történő értékesítésekor mint készletértékesítést elszámolni. Helyes ez az álláspont?
Részlet a válaszából: […] ...kell minősíteni készletté, függetlenül a birtokbaadástól, a tulajdonjog átszállásától. Ilyen rendelkezés azonban ellentétes lenne a számviteli alapelvekkel, meghozatala esetén a számviteli törvény számos rendelkezését meg kellene változtatni, illetve hatályon...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2014. július 24.

Bérelt ingatlanon végzett felújítás

Kérdés: Cégünk bérel egy telephelyet. Ezen a telephelyen irodák, szociális helyiségek, műhelyek vannak, amelyet cégünk felújít. A felújítás költségeit hogyan kell a könyvekben nyilvántartani? Áfatartalma levonható?
Részlet a válaszából: […] ...is a tulajdonos hozzájárulása, mert a bérleti jogviszony megszűnése esetén követendő eljárásról a hozzájárulásban rendelkeznie kell.A számviteli előírásoknak megfelelő felújítás számlázott költségeit elsődlegesen a 162. Felújítások számlán kell könyvelni....[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2013. november 21.

Bérelt ingatlanon végzett felújítás?

Kérdés: Bérelt ingatlanon 2005. évben felújítást végeztünk. A bérleti szerződés szerint a bérlő a bérleményen biztosítja az állagmegóvást, elvégzi a szükséges belső javításokat, karbantartásokat. A szerződésben az esetleges felújításról nincs szó. A felújítást (villanyvezeték cseréje) elvégeztük a bérlő tudta nélkül. A bérleti szerződést 2008 januárjában felmondtuk, a bérleményt visszaadtuk a tulajdonosának. Az 58/2002. számviteli kérdésre adott válasznak megfelelően a könyv szerinti érték kivezetését elszámolhatjuk-e terven felüli értékcsökkenésként?
Részlet a válaszából: […] ...a felújítást hitelt érdemlően nem tudják dokumentálni, akkorcélszerű a korrekciót önellenőrzés keretében végrehajtani.A számviteli előírásoknak megfelelő felújítás – többekközött – az eredeti műszaki állapot helyreállítását, az...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2009. január 8.

Könyvelés a vagyonkezelőnél

Kérdés: Hogyan történik a vagyonkezelőnél a vagyonkezelési szerződés alapján kezelésbe vett, a kincstári vagyon részét képező tárgyi eszközök főkönyvi könyvelése, analitikus nyilvántartása, értékcsökkenése, üzembe helyezés utáni felújításának elszámolása? A Kincstár részére történő adatszolgáltatásnak mi a tartalma?
Részlet a válaszából: […] ...kincstári vagyonnal való gazdálkodásban meghatározószerepe van a vagyonkezelési szerződésnek.A leírtakból következően a vagyonkezelő számviteli,elszámolási, adatszolgáltatási feladatai a következőkben foglalhatók össze:A vagyonkezelési szerződés...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2006. január 5.

Idegen ingatlanon végzett beruházás

Kérdés: Egyszemélyes kft. tulajdonosának autójavító szervizcége a tulajdonos ingatlanában végzi a tevékenységét bérleti díj nélkül. Idegen ingatlanon végzett beruházás és értékcsökkenés elszámolható-e? Az egyéb javítási, karbantartási munkák költségei elszámolhatók-e a kft.-nél, és milyen feltételekkel?
Részlet a válaszából: […] ...el.A bérelt ingatlanon végzett beruházás, felújítás elszámolásával, az értékcsökkenés meghatározásával részletesen foglalkoztunk a Számviteli Levelek 5. számában a 76. kérdésre, továbbá a 30. számában az 590. kérdésre adott...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2002. november 21.

Bérelt ingatlanon végzett beruházás elszámolása bérlet felmondásakor

Kérdés: A kft. bérelt ingatlanon beruházást végzett. A bérbeadó nem járult hozzá, hogy a bérleti díjba beszámítsuk a beruházás összegét. Sőt a bérleti díjat felemelte. Két év után a bérleményt elhagytuk, a beruházás ottmaradt a magánszemély bérbeadónál. Az áfát visszaigényeltük, idegen ingatlanon végzett beruházásként tartjuk nyilván, az értékcsökkenést ennek megfelelően számoltuk el. Mi a teendő, hogy ne kövessünk el szabálytalanságot?
Részlet a válaszából: […] ...összeget kimutatni, és utána 44 százalék szja-t és 11 százalék ehót is meg kell fizetni).Ennél részletesebben foglalkoztunk a témával a Számviteli Levelek 30. számában az 590. számú – hasonló témájú – kérdésre adott válaszban, amikor a bérelt ingatlanon...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2002. október 24.

Üzembe helyezett épület felújítása

Kérdés: Társaságunk meghatározó jelentőségű ingatlant helyezett üzembe 2000 decemberében. A bekerülési érték után 2 százalékos leírási kulcsú értékcsökkenést számolt el maradványérték megállapítása nélkül. 2001-ben további felújítások történtek, illetve ráaktiváltuk a kiszabott illetéket is. Társaságunk a felújítás következtében megváltoztatta az értékcsökkenés leírási módját oly módon, hogy az ingatlannak a felújítással növelt eredeti értékére maradványértéket állapított meg. A leírt gyakorlat megfelel-e hatályos Szt.-nek?
Részlet a válaszából: […] ...Szt. 52. §-a (2) bekezdésének előírása szerint az üzembe helyezést hitelt érdemlő módon dokumentálni kell. (Erről írtunk a Számviteli Levelek 20. számában a 397. kérdésre adott válaszban.) Az üzembe helyezés dokumentumának (jegyzőkönyvének) tartalmaznia kell...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2002. június 6.