Közösen beszerzett gép aktiválása, üzemeltetése

Kérdés: Három társaság közösen vásárolt egy munkagépet (közösen tudják előteremteni a saját erőt, a kapacitást is csak együtt tudják kihasználni), amihez vissza nem térítendő támogatást is kapnak. A gépet, természetesen, csak az egyik társaság (legyen ez az "A" társaság) aktiválhatja, és számolhatja el annak a költségeit, de a másik két társaság ("B" és "C" társaság) is használja majd. Milyen könyvviteli megoldás lehetséges a leírtak elszámolásához? Alkalmazható-e ez esetben a közös üzemeltetésre vonatkozó előírás? Ha igen, milyen feltételekkel, hogyan lehet ezt dokumentálni?
Részlet a válaszából: […] ...számláznia a "B" és "C" társaság felé, amelyet árbevételként számol el, a "B" és "C" társaságnál pedig költségként (igénybe vett szolgáltatások költségeként) mutatnak ki.A leírtak figyelembevételével meghatározható a közösen beszerzett munkagép...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2020. március 19.

Tulajdon helyett használati jog

Kérdés: A vállalkozás ipari telepén több csarnok áll, amelynek egy részét értékesítette. Az értékesítést megelőzően társasházat hozott létre. A tulajdoni lapon feltüntetett adatok szerint az ipari terület földterülete a társasház tulajdonába került, és ezzel egyidejűleg a területen a társaságnak használati joga keletkezett. A számviteli nyilvántartások szerint, a 2008-ban beszerzett telek értéke 42 millió forint. A társaságnál nyilvántartott telekérték kivezetésére és a használati jog nyilvántartásba vételére milyen számviteli és adózási szabályok vonatkoznak?
Részlet a válaszából: […] ...értékesítésekor fel kell számítania.A társasháznál a földterület (telek) használati jogának alapítása nem tartozik az áfamentes szolgáltatások közé, ezért az áfát fel kell számítania.Társasági adó szempontjából, ha a társaságnál a földterület eladási...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2020. február 13.

Aktiválni vagy nem aktiválni?

Kérdés: Megnyertünk egy pályázatot, amelynek keretében 2009-ben cégünk elvégezte az ISO 14001:2004 környezetközpontú irányítási rendszer kialakítását és auditálását összesen 1650 E Ft értékben. Ez a rendszer – véleményünk szerint – a bevezetést követően a tevékenység során a bevételekben várhatóan nem térül meg. Ezért nem került aktiválásra az alapítás-átszervezés értékeként, hanem igénybe vett szolgáltatás költségeként. Van, aki szerint aktiválni kellett volna. Kérem segítségüket a döntésben!
Részlet a válaszából: […] Az Szt. 25. §-ának (3) bekezdése szerint a minőségbiztosításirendszer bevezetésével kapcsolatos tevékenység is az alapítás-átszervezésfogalmi körébe tartozik. A kérdésben szereplő, a környezetvédelmi jogszabályiés egyéb külső előírásoknak megfelelő...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2010. június 3.

ISO-rendszer kiépítése pályázati támogatással

Kérdés: Vállalkozásunk az ISO 9001/2001 szabvány rendszerének kiépítésére pályázatot nyújtott be. A pályázat elkészítésével külső céget bízott meg, amely cég a rendszer kiépítését is vállalja. A pályázaton nyert összeget csak a rendszer kiépítésének végén, a tanúsítvány meglétét követően kapjuk meg. Az ISO-rendszer kiépítésének szerződés szerinti összegét a kiépítés szakaszainak megfelelően részletekben számlázzák. Az ISO-rendszer kiépítésének költségeit számviteli politikánk szerint aktiválni fogjuk. A pályázatírás költsége része lehet-e az aktiválandó értéknek? A kiépítés költségeit – áfa nélkül – a beruházási számlára könyveljük, majd 2005-ben aktiváljuk alapítás-átszervezési költségként a teljes összeget. A pályázaton nyert támogatás összegével milyen könyvelési feladatok adódnak 2004-ben, illetve 2005-ben?
Részlet a válaszából: […] ...hozzárendelhetőpályázatkészítési költségeket is) elsődlegesen az 5. számlaosztályban kellelszámolni (az adott esetben az igénybe vett szolgáltatások költségeként), majda saját előállítású eszközök aktivált értékeként elszámolni az immateriálisjavak között (T...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2005. május 26.