Bérelt lakás bérleti díjának elszámolása

Kérdés: Ügyvédi iroda lakást bérel aliroda működtetésére. A bérbeadó olyan magánszemély, akinek az adószámában középen nem 7-es, hanem 1-es van. Így a bérleti díjat – nem számfejtés keretében – teljes összegében átutaljuk. A közüzemi számlák az iroda nevére érkeznek, a közös költséget azonban a bérleti szerződésben foglaltak alapján – számla nélkül – fizeti az iroda. A bérelt lakás egyben az iroda tagjának bejelentett tartózkodási helye is. A fent említett költségek 100%-ban irodai költségként kerülnek elszámolásra. Helyesen járunk el?
Részlet a válaszából: […] ...akkor a közüzemi költségeket az iroda jogszerűen számolja el.Gond lehet a közös költség elszámolásánál is. A közös költség a társasház, a lakásszövetkezet tulajdonosait terhelő költség, amelyet a tulajdonosok az általuk elfogadott költségvetés...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2014. április 10.

Társasház bevétele egyszeres könyvvitelben

Kérdés: Problémám a társasház bevételeként elszámolt összegből a kifizető által levont forrásadóval kapcsolatos. A számlán a bruttó összegből levont forrásadót fel kell tüntetni, de mi lesz a számla végösszege? A bruttó érték vagy a fizetendő összeg? Hogyan kell helyesen elszámolni a naplófőkönyvben? A beszámolóban, illetve az iparűzési adó szempontjából a bruttó vagy a forrásadóval csökkentett összeg lesz-e a bérleti díj árbevétele?
Részlet a válaszából: […] ...Áfa-tv. 86. §-a (1) bekezdésének l) pontja szerint azingatlan (ingatlanrész) bérbeadása, haszonbérbe adása – társasház esetében is -mentes az adó alól, ha azt a 88. § szerint nem tették adókötelessé. A kérdésbőlaz következik, hogy nem tették adókötelessé...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2009. szeptember 17.

Társasháznál a bérleti díj felhasználása költségek fedezetére

Kérdés: A 3927. kérdésre adott válasz foglalkozott a társasházakkal kapcsolatos elszámolásokkal. A válasz azonban nem tért ki arra az esetre, amikor a saját bérleti díj bevételeit fordítják közös költségre vagy beruházási jellegű felújítási munkálatokra. Ez esetekben a társasház-tulajdonos társaságoknál hogyan kell elszámolni a számlázott éves közös költséget, illetve a felújítási munkák értékét, hiszen nem történt sem a közös költségekre, sem a felújítási alapra befizetés? Mit kell pénzügyi rendezés hiányában könyvelni? Milyen adó-, esetleg illetékvonzata lehet ezeknek az ügyleteknek a társasháznál, illetve a tulajdonos társaságoknál?
Részlet a válaszából: […] ...válaszban először a közös költségek, majd a felújításelszámolására térünk ki. A társasháznak minden évben tervet (költségvetést)kell készítenie a várhatóan jelentkező közös költségekről, az ezt ellentételezőbevételekről (ideértve a bérleti díjat is),...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2009. szeptember 17.