Próbaüzemeltetés költségeinek az elszámolása

Kérdés: Egyik sertéstelepünkön hígtrágyatározót létesítettünk. Az üzembe helyezésre még nem került sor, de a próbaüzem most folyik. A számviteli elszámolása hogyan történik a próbaüzemnek?
Részlet a válaszából: […] ...üzembehelyezése érdekében az üzembe helyezésig, a raktárba szállításig felmerült, azeszközhöz egyedileg hozzákapcsolható tételek együttes összege. Ezen előírásbólkövetkezően az eszköz rendeltetésszerű használatbavételéig, üzembe...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2008. november 20.

Használt személy- és tehergépkocsi költségei

Kérdés: Szeretném, ha a Számviteli Levelekben a használt személygépkocsi, tehergépkocsi beszerzése és a kapcsolódó költségek (benzin, gázolaj, javítás, téligumi-csere), valamint az ezekkel összefüggő áfa könyvelési tételeket ismertetnék. Térjenek ki az elszámolható és nem elszámolható költségekre is.
Részlet a válaszából: […] A válasz elején meg kell jegyezni, alapvetően nincs eltérésaz új és a használt gépkocsik számviteli és áfaelszámolásában. Lényeges azonbanaz eltérés annak függvényében, elsősorban az áfa elszámolásánál, hogyszemélygépkocsiról vagy tehergépkocsiról van szó, illetve...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2008. május 15.

Személygépkocsi és üzemanyag áfája A válasz idejétmúlt, ugorjon a 3966-os válaszra!

Kérdés: Személygépkocsi eladásakor, illetve vásárlásakor befizetendő, illetve visszaigényelhető-e az áfa? Üzemanyag (benzin) vásárlása esetén visszaigényelhető-e az áfa? A bérbeadás tele tankkal történik. Ez esetben levonható az áfa? Ha a kft. hivatalos útra használja a személygépkocsit, visszaigényelhető az üzemanyag áfája?
Részlet a válaszából: […] ...csökkenthető. Amennyiben a levonható áfa meghaladja a fizetendő áfát, akkora különbözetet az új Áfa-tv. 186. §-ában foglalt feltételek teljesülése eseténigényelheti vissza...[…]
A válasz idejétmúlt, ugorjon a 3966-os válaszra! cikkhez"> A válasz idejétmúlt, ugorjon a 3966-os válaszra! cikkhez" class="greenUi">Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2008. február 7.

Vásárolt szoftverek elszámolása

Kérdés: A vásárolt szoftverek számviteli elszámolásával kapcsolatosan kérdezem: hogyan történik a szoftverbeszerzés elszámolása, a meglévő szoftverek folyamatos aktualizálása, a meglévő szoftverek továbbfejlesztése, értelmezhető-e az értéknövelő felújítás, és hogyan kell mindezeket elszámolni, ha a szoftverek már 0-ra leírtak?
Részlet a válaszából: […] ...amíg azokat rendeltetésüknekmegfelelően használják, illetve használni fogják – a könyvekből kivezetni nemlehet. A fentebb említett tételek közül a szoftverek értékét növelő tevékenységköltségeivel a szoftverek eredeti bekerülési értékét kell növelni.Ha a...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2007. november 22.

Közös beruházás elszámolása

Kérdés: Cégünk erdőműveléssel foglalkozik. Az erdő faállományának védelmében vadelhárító kerítéseket kell építeni. A szomszédos vadásztársasággal olyan megegyezés született, hogy az építést közös beruházásként valósítjuk meg. Mi biztosítjuk az alapanyagokat, ők pedig az előzetes munkálatokat, illetve a kerítés építését végzik el. A megvalósítás után az elkészült kerítés teljes hosszában közös tulajdonban lesz. Hogyan kell elszámolni a beruházást? Hogyan kell nyilvántartani a közös tulajdont?
Részlet a válaszából: […] ...elkészült, akkor a kft. aberuházás bekerülési értékének 50 százalékát számlázza a társaság felé(számolja el az egyéb bevételek között, a nyilvántartási érték egyébráfordításkénti elszámolása mellett: T 311 – K 962, 467 és T 862 – K 161),...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2006. szeptember 28.

Megvásárolt bolthelyiségben végzett felújítás

Kérdés: Cégünk 2003 óta bérel egy bolthelyiséget. 2006. 01. 03-án adásvételi szerződés készült, amely szerint ezen teljesítési nappal az eladó elkészíti az ingatlan eladásáról a számlát. A vételár megfizetése két részletben 2006. 02. 07-ig megtörtént. Az eladó a tulajdonjogát a vételár kiegyenlítéséig fenntartotta. 2006. január hónapra még bérleti díjat fizetünk. Január hónapban az üzlethelyiségben felújítási munkát végeztünk (ezeket a válaszban ismertetjük!) A számlát 2006. 02. 01-jei teljesítéssel állították ki. Ezzel a nappal szeretnénk a felújítást aktiválni. Melyeket lehet aktiválni, és melyeket kell karbantartásként elszámolni? A felújításhoz (vagy beruházáshoz) devizaalapú beruházási hitelt vettünk igénybe, amelynek a bekerüléskori árfolyam-különbözetével a felújítás (beruházás) értékét növelni, illetve csökkenteni kell?
Részlet a válaszából: […] ...hogy azellenértéket a hitelintézet hitel formájában biztosította a társaság számára. A leírtakból következően a devizaalapú forinthitelekesetében árfolyam-különbözetet – ezen hitelek miatti kötelezettségeknél – akkorkell elszámolni, ha azok törlesztésre kerülnek...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2006. április 27.

Orvosi rendelőintézet közös tulajdona

Kérdés: A betéti társaság beruházásában valósult meg az orvosi rendelőintézet. A rendelőintézetben 7 különböző társaság működik, amelyek rendelőjüket megvásárolták, arra tulajdonjogot szereztek. A közös tulajdonban maradó részekre társasházat alapítottak. A bt. többségi tulajdonnal rendelkezik a létesítményből. Kinek és milyen jogcímen kell nyilvántartani a közös tulajdonban lévő épületet?
Részlet a válaszából: […] ...részére eladta, értékesítette,az épületrészek számlázott eladási árát – mint beruházásértékesítést – az egyébbevételek között számolta el (T 311 – K 961, 467), és a rá jutó bekerülésiértéket mint egyéb ráfordítást a beruházási...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2005. október 27.

Épületek aktiválásának időpontja

Kérdés: A kft. tevékenysége az általa építtetett irodaház üzemeltetése, az irodaházban található helyiségek bérbeadása, amihez a kft. nagy összegű hitelt vett fel. A hitel után jelentős összegű kamatot fizet. Az irodaházba 2004. január 1-jétől a bérlők folyamatosan beköltöznek, fizetik a bérleti díjat. Az irodaház műszaki átadása során néhány szakhatóság kifogással élt, így az épület használatbavételi engedélyét nem adták ki, ezért az épület nem került aktiválásra. Helyes ez így? A bérlők beköltöztek, fizetik a bérleti díjat, aktiválás nélkül az összemérés elve miként érvényesül? Nem lenne helyesebb, ha a tényleges használatbavétel alapján történne az aktiválás?
Részlet a válaszából: […] ...a használatbavételiengedélyt ki fogja adni. A jogszerűen használatba vett épület esetén érvényesülnek aszámviteli alapelvek, azaz a bevételekhez hozzárendelődnek a bevétel eléréseérdekében felmerülő költségek (az üzemeltetési költségeken túlmenően a...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2005. szeptember 15.

Saját raktár és szerelőbázis építésének elszámolása

Kérdés: Az építési-szerelési tevékenységet végző kft. saját telken saját raktárt és szerelőbázist építtetett irodákkal. Az építés több évet érintett. Az építést külső kivitelező végezte. Esetenként az építéshez szükséges anyagot a kft. vásárolta meg és adta át a kivitelezőnek, amelyet közvetlenül számolt el beruházásként a szállítóval szemben. A telephely elkészült, a kft. beköltözött, a használatbavételi engedélyt még nem kapta meg, így aktiválás még nem történt. Mihez kötődik az aktiválás? Amennyiben a használatbavételi engedély még nincs meg, hogyan kell elszámolni az üzemeltetési költségeket és az esetleges bevételeket?
Részlet a válaszából: […] ...raktár és szerelőbázis építése beruházás, az azzalkapcsolatos tételeket elsődlegesen a beruházási számlán kell elszámolni: akülső kivitelezővel végeztetett munkák elfogadott számláit közvetlenül aberuházási szállítókkal szemben. A kivitelezéshez szükséges, és...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2005. szeptember 1.

Épületek aktiválásának időpontja

Kérdés: A Számviteli Levelek 95. számában az 1944. kérdésre adott válaszhoz kapcsolódóan: az irodaház építési munkái 2002-ben kezdődtek. 2003. november 25-én használatbavételi engedély megszerzése érdekében kérelmet nyújtottunk be a helyi önkormányzathoz. A használatbavételiengedély-kérelemhez csatolva hatósági és egyéb jegyzőkönyveket, illetve hozzájárulásokat, amelyeket a szakhatóságok adtak ki. Ahasználatbavételi eljárás megkezdését követően, 2004 januárjában derült ki, hogy a környező irodaházak által több éve használt, és a szóban forgó épülethez vezető út útügyi szakhatósági engedélyek kiadása még nem történt meg. Ezért az önkormányzat a használatbavételi engedélyt nem adta meg. (A szóban forgó út kivitelezése nem volt része az irodaház-beruházásnak!) Az úthasználati engedélyt 2004. május 27-én adták ki. Az irodaház hasznosítása 2004. január 1-jével megkezdődött. Az épület műszaki átadás-átvétele 2003 decemberében kezdődött és 2004. január 21-én fejeződött be. Milyen időponttal kell az épületet aktiválni? Lehet-e az adott esetben alkalmazni az Szt. 4. §-ának (4) bekezdésében foglaltakat?
Részlet a válaszából: […] ...kérdésben is hivatkozott válaszunkban rögzítettük, hogymilyen feltételei vannak a rendeltetésszerű használatbavételnek. Ezenfeltételek közül – a kérdésben leírtak alapján – egy lényeges feltétel nemteljesült: a használatbavételi engedélyt nem kapták meg. A...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2005. március 31.