Könyvelés a pénzváltónál

Kérdés: Ügyfelem pénzváltási tevékenységet kezdett. Egyik pénzintézettel szerződést kötött, melyben szerepel ugyan számviteli elszámolásra iránymutatás, de nem teljes körű. Hogyan kell elszámolni a konkrét valutaváltást? 0. számlaosztályt kell kialakítani, és ott könyvelni? Nem találtam erre szakmai anyagot.
Részlet a válaszából: […] ...pénzváltási tevékenységet folytat, de egyéb tevékenységet is végez. Követelmény, hogy a pénzváltási tevékenységgel kapcsolatos bevételek, kiadások – az élő könyvelés keretében – elkülönítettek legyenek.A pénzváltó a bizonylatok alapján...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2017. október 26.

K+F és a támogatások elszámolása

Kérdés: Egy kutatás-fejlesztéssel foglalkozó kft. egy 78 millió Ft összköltségvetésű projekten dolgozik (műszerfejlesztés). Ehhez a 2006. évben aláírt szerződésük alapján mintegy 42 millió Ft értékben vissza nem térítendő GVOP-támogatásban részesülnek. A támogatás "minőségének" egy része K+F, másik része de minimis jellegű. Az eddigi előlegfolyósítás 13 millió Ft volt (2006-ban). Kérdéseink: a) A szerződés aláírásának napja a mérvadó a tekintetben, hogy a társaságiadó-alapot csökkenteni lehessen a támogatás összegével? b) Milyen jogszabályok (törvények, kormányrendeletek) vonatkoznak a kapott támogatások számviteli elszámolásaira? c) Van-e jelentősége a számviteli és adójogi elszámolásban annak, hogy mi a forrása egy támogatásnak (pl. GVOP vagy különböző Alapok)? d) Mi a pontos könyvelés (kontírozás) a projekttel kapcsolatos költségekről, kiadásokról és a kapott előlegekről, támogatásról? Hogyan kell az elhatárolást és annak megszüntetését könyvelni? Milyen kimutatást(okat) kell készíteni a támogatás de minimis részéről?
Részlet a válaszából: […] ...A támogatásokelhelyezése a mérlegben: Az igényelt, de még nem teljesített támogatást egyébkövetelésként kell kimutatni az egyéb bevételekkel szemben. Passzív időbeli elhatárolásként kell kimutatni a költségek(a ráfordítások) ellentételezésére –...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2008. április 30.

Házipénztár-nyilvántartás

Kérdés: A kft. házipénztárát egy személyben az ügyvezető kezeli. Hó végén egy kiadási és egy bevételi bizonylatot tölt ki, amelyhez mellékeli a számlákat. Erről – gyűjtő alapján – kerülnek egy összegben, hó végi dátummal könyvelésre az adatok. Ebből következően, egy záró állomány van a hó végén. A házipénztár-szabályzatot így alakították ki. 2006. év végén 10 százalékos osztalékadóval osztalékot venne igénybe a kft. Elfogadható a hó végi záró állomány? A bizonylatok száma havonta 20 és 30 között van. Az átlagos havi kiadás 1-1,5 millió forint.
Részlet a válaszából: […] ...Időszakonként (legalább a hó utolsó napjával) a pénztárinyilvántartást le kell zárni, meg kell állapítani a kiadások és a bevételekvégösszegét és ezek egyenlegét, a pénztárban lévő címletenkénti pénzállományt,az előző időszaki...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2007. január 11.

Pénzkezelési szabályzat kis cégeknél

Kérdés: Kettős könyvvitelt vezető "kis cégek", bt.-k, kft.-k, szövetkezetek pénzkezelésével van gondunk. Nincs, aki végrehajtsa és ellenőrizze. Ezeknél a cégek vezetői kezelik a pénzt. A cégvezető tölti ki a bevételi pénztárbizonylatot, a pénztári jelentést. Lehetséges ez? Hogyan kell ezt a pénzkezelési szabályzatban előírni, hogy ne sértsenek jogszabályt?
Részlet a válaszából: […] ...nagy a veszélye annak,hogy az ügyvezető sajátjaként kezeli a társaság pénzét, illetve költi asajátját a társaságnál elszámolandó tételekre. Egyik sem helyes!A "kis cégek"-nél milyen témákat kell szabályozni?Alegfontosabbakra a következőkben – a válasz...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2005. október 13.