Webáruház nem ad a kapott pénzről számlát
Kérdés
Adott egy belföldi adóalany, amely dekorációs termékeket értékesít mind a webáruházában, mind a telephelyén. Számlázóprogramot használnak, nyugtaadásra nincs lehetőség. Sok esetben befolynak olyan tételek, amelyeket nem tudtam számlához kötni, és válaszként a cégtől ezt kaptam, a folyamat a következő: „Beérkezik egy megrendelés a webáruházba, amit a vevő előre kifizet. A raktárban összekészítés során derül ki, hogy valamilyen oknál fogva azt a terméket nem tudják küldeni, és a helyettesítő termék nem felel meg a vevőnek. Ebben az esetben nem készül számla, mert nincs árumozgás, értelemszerűen sztornószámla sem. Az összeget pedig visszautaljuk.” Kérdés, ebben az esetben (tehát minden esetben) számlának készülnie kell-e, majd sztornószámlának is, amely leköveti a pénzmozgásokat?
Megjelent a Számviteli Levelekben 2025. március 20-án (522. lapszám), a kérdés sorszáma ott: 9850
[…] termékértékesítésről is ki kell állítania a számlát, és egyidejűleg sztorníroznia kell az előlegszámlát. Mivel nem e szerint jár el, megsérti a webáruház az Áfa-tv. hivatkozott előírását.De megsérti a számviteli törvénynek a bizonylati elv és a bizonylati fegyelem követelményét is azzal, hogy a kapott pénzről nem állít ki bizonylatot (az adott esetben ez az előlegszámla lenne), amivel igazolná a pénz átvételét.A kérdésben leírtakból az következik, hogy az adott cég a webáruházban történő értékesítést készpénzes (készpénz ellenében történő) értékesítésnek tekinti, nyugta helyett számlát állít ki. De lehet-e készpénz ellenében történő értékesítésnek tekinteni? Álláspontunk szerint nem! Azért nem, mert a készpénz átadása (itt bankszámlára történő befizetése) és az ellenében kapott termék átvétele időben is és helyileg is eltér […]
Jelentkezzen be!
Elküldjük a választ e-mailen*