Személygépkocsi mint termelőeszköz

Kérdés: Egy fuvarszervezéssel, szállítmányozással foglalkozó társaság 2 alkalmazottja részére céges személyautót biztosít, mert a fuvarfeladatok, az értékesítések szervezése, a vételek és eladások belföldön és külföldön jelentős távolságok mellett valósulnak meg. A társaság többmilliárdos árbevételét a két fő dolgozó koordinálja, szervezi, nagymértékben meghatározza a hatékonyságot, a gyorsaságot, az üzletek megszervezését, hogy a munkatársak gépkocsival közlekednek. A személygépkocsik nem luxuskocsik. A fenti tevékenység ismeretében a személygépkocsik besorolhatók-e a termelőtevékenységet közvetlenül szolgáló eszközök közé?
Részlet a válaszából: […] ...A személygépkocsik közvetlen költségei az Szt. 51.§-ának (2) bekezdése alapján nem rendelhetők hozzá a fuvarszervezési, a szállítmányozásitevékenységgel elérhető, realizálódó árbevételhez sem közvetlenül, semmegfelelő mutatók, jellemzők...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2010. augusztus 5.

Üzemanyag-megtakarítás szja-ja

Kérdés: Vállalkozásunk hazai és nemzetközi fuvarozással, szállítmányozással foglalkozik. A kérdés az, 2010. január 1-jétől továbbra is alkalmazhatja az Szja-tv. 28. §-a (4) bekezdésében szereplő, a vállalkozásnál a nemzetközi árfuvarozásban gépkocsivezetőként és árukísérőként foglalkoztatott magánszemélyek részére a teljesített kilométer-futásteljesítmény alapulvételével a módosított 27. § (1) bekezdésének b) pontjában meghatározott "... – üzemanyag-megtakarítás címén fizetett, annak mértékét meg nem haladó összeg, de legfeljebb havi 100 ezer forint" összeg kifizetését adómentesen? A külföldi kiküldetéshez kapcsolódó elismert költségekről a 168/1995. (XII. 27.) Korm. rendelet rendelkezik. A külföldi kiküldetés napidíját és az üzemanyag-megtakarítás címén fizetendő összeget is járatonként kell meghatározni, az előbbit az országhatár ki- és visszalépése közötti időtartamra? A havi 100 ezer Ft-ot meghaladó összeget a dolgozónál összevonandó jövedelemként kell-e kezelni? Amennyiben euróban történik az üzemanyag-megtakarítás számfejtése, a forintosítást az Szja-tv. 5. §-ának (2) bekezdése szerint kell kezelni?
Részlet a válaszából: […] Az üzemanyag-megtakarítás 2010. január 1-jétől a nem önállótevékenység bevétele, amelyből az adóalap megállapításakor legfeljebb havi 100ezer forint levonható. A 100 ezer forint levonási korlát az adott havifutásteljesítménytől függetlenül kizárólag az adott hónapban...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2010. február 18.

Közösségen belülről átrakással Közösségen kívülre

Kérdés: Szállítmányozó cég vagyunk. Megbízunk egy másik céget, hogy közúton szállítsa el az árut egy Közösségen belüli országból (nem Magyarország) Záhonyba (Magyarország). Innen vasúton megy az áru tovább a Közösségen kívüli országba. Ezt CMR és T-okmány igazolja. Hogyan történik a közösségi fuvardíj megosztása a felénk kiállított számlában? Belföldi, külföldi útszakasz? Adómentes és áfa területi hatályán kívüli a megbontás, vagy mindkét szakasz adómentes? Cégünk a teljes ügyletet továbbszámlázza. Belföldi szakaszt az uniós határig adómentesen, a külföldi útszakaszt, unión kívüli szakaszt áfa hatályán kívüliként számlázzuk tovább.
Részlet a válaszából: […] Az Áfa-tv. 15/A. §-ának (1) bekezdése alapján Közösségenbelüli teherközlekedésnek minősül az a teherközlekedés, amelynek indulási ésérkezési helye két különböző tagállamban van. A kérdés szerinti eset (felrakás:Unión belüli ország, nem Magyarország, lerakás...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2007. október 11.

Kiléptetett termékhez közvetlenül kapcsolódó teherközlekedés

Kérdés: A kft. külföldi cégekkel kötött szerződéssel (EU-s és EU-n kívüli is) vállalja a cégek által megvásárolt termékek elszállíttatását orosz és ukrán címekre. Az árut a megbízott vámraktárba elszállíttatja, vagy az ott betárolt árut átrakatja vagonba, és a megadott külföldi címre vasúton elviteti. A teljesítéshez alvállalkozókat vesz igénybe. Felmerülnek külföldi és magyar szállítási, rakodási, vagonvizsgálati, vámkezelési számlák, amelyeken szerepel AKK, AM és 20 százalék áfás tétel is. Mi a helyes számlázás a kimenő számlákban (vagontétel, vagy a felmerült szolgáltatások külön felsorolása)? Áfa szempontjából ezt exporthoz kapcsolódó vagy áfakörön kívüli nemzetközi teherközlekedésként kell szerepeltetni? Milyen árbevételként kell könyvelni? A beérkező hozzá kapcsolódó számlákat közvetített szolgáltatásként kell-e elszámolni?
Részlet a válaszából: […] ...területére kiléptetetttermékhez közvetlenül kapcsolódó szolgáltatásnak felel meg (ilyen különösen ateherközlekedés, fuvarozás, szállítmányozás), s így az a termékexporttal egytekintet alá eső szolgáltatásnak minősül, ezért az Áfa-tv. 29. §-ának...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2007. július 19.

Közlekedési eszköz értékesítése tagállamba

Kérdés: Szállítmányozási cég vagyunk. Befektetett eszközeink között nyilvántartott használt közlekedési eszközöket (vontatók és pótkocsik) értékesítünk Unión belüli országba (Romániába). Hogyan történik az áfa elszámolása, ha cégnek, ha magánszemélynek értékesítünk? Az áfabevallás mely sorába kell beállítani? Van-e mellette más adatszolgáltatási kötelezettség, mint az új közlekedési eszközök értékesítésénél (0760 összesítő nyilatkozat, 0788 szolgáltatólap)?
Részlet a válaszából: […] A használt közlekedési eszközök értékesítésének áfaszabályainem különböznek az egyéb termékek értékesítési szabályaitól, speciálisrendelkezéseket csak az új közlekedési eszközök esetében kell betartani. Tehát,amennyiben a vevő közösségi adószámmal rendelkező...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2007. április 19.

Csekély összegű támogatás – fuvarozás, szállítmányozás

Kérdés: A társaság kisvállalkozásnak minősül. Fő tevékenysége nemzetközi árufuvarozás és szállítmányozás. 2006-ban új telephelyet vásárolt a kft., amelyen épületek és egyéb építmények találhatók. Az épületek egy része irodaként működik. Különálló épületet bérbe adnak raktározás céljából. Igénybe vehető-e a beruházási adóalap-kedvezmény, amely "de minimis"-támogatásnak minősül?
Részlet a válaszából: […]

A 2006-ban hatályos közösségi rendelet (a 69/2001/EK rendelet) 1. cikkének előírása szerint a közlekedési (szállítási) ágazatba tartozó vállalkozás csekély összegű támogatást nem vehet igénybe.

 

[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2007. április 19.

Külföldi autópályadíj elszámolása

Kérdés: A bt. főtevékenysége árufuvarozás és szállítmányozás. A társaság beltagja a férj, aki a tevékenységet végzi. Amikor az árut Magyarországról szállítja, több országon keresztül kell mennie. Az úton autópályadíjat kell fizetnie. Erről nyugtát, tikettet kap, ami csak a dátumot és euróban a pályadíjat tartalmazza. A cég nevére szóló számlát nem lehet kérni. A cég a nevére kiállított nemzetközi fuvarlevéllel tudja bizonyítani, melyik autópályán haladt. Számla hiányában nem számolhatjuk el az autópályadíjat? Az összegyűjtött nyugták, tikettek alapján az euró átszámítása után költségtérítésként fizesse ki a cég a beltag részére az autópályadíjaknak megfelelő összeget?
Részlet a válaszából: […] Ez utóbbit ne tegye. Nincs jogszabályi előírás az ilyenjogcímen történő költségtérítésre. Ebből következően, az így kifizetésre kerülőösszegeket akár a napidíj részének, vagy munkabérnek is lehet minősíteni. A számviteli elszámolás alapbizonylata az autópályadíj...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2007. március 8.

Szállítást végző de minimis támogatása

Kérdés: Egy szállítási ágazatba tartozó adózó kérdése, hogy érvényesíthet-e beruházási adóalap-kedvezményt azon újként beszerzett eszközei tekintetében, amelyek nem vesznek részt a nemzetközi szállítmányozási tevékenységben?
Részlet a válaszából: […] A 69/2001/EK bizottsági rendelet értelmében a szállításiágazatba sorolt adózó nem vehet igénybe de minimis támogatást. UgyanakkorMagyarország átmeneti mentességet kapott a csatlakozást követő harmadik évvégéig arra, hogy belföldön árufuvarozást csak belföldi illetőségű...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2006. október 26.

Speditőri tevékenység áfafizetési kötelezettsége

Kérdés: Társaságunk termékügyletekhez kapcsolódó speditőri tevékenységet (fuvarokmányolás, árutovábbítás megszervezése, vámkezelés előkészítése stb.) lát el Magyarországon. Kizárólag a termékügyletekben részt vevő fuvarozókkal állunk szerződéses kapcsolatban (ők a megbízóink), szolgáltatást kizárólag feléjük végzünk, számlát is nekik állítunk ki. Tekintettel arra, hogy megbízóink között találhatóak belföldi, más uniós tagállambeli, illetve az Unión kívüli adóalanyok is, kérdésünk, hogy tevékenységünk után hol keletkezik adófizetési kötelezettségünk, illetve egyes esetekben (például ha a megbízó fuvarozónk termékexportban vagy termékimportban közreműködik) vonatkozik-e tevékenységünkre az áfa alóli mentesség?
Részlet a válaszából: […] ...(fuvarokmányolás, árutovábbításmegszervezése, vámkezelés előkészítése stb.) az általános forgalmi adórendszerében nem szállítmányozásnak, hanem teherközlekedéshez járulékosankapcsolódó szolgáltatásnak minősül. Szállítmányozás ugyanis...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2005. június 30.

Kártérítés érvényesítése

Kérdés: A kft. szállítási, raktározási tevékenységét egy külső szállítmányozási kft. végzi. A hó végi leltár alapján az esetleges leltáreltérés mint kártérítés kerül kiszámlázásra, áfamentesen. Elfogadható-e ez a gyakorlat?
Részlet a válaszából: […] ...kérdés nem egyértelmű, nem derül ki belőle, hogy a leltáreltérés a külső szállítmányozási kft. mely tevékenysége során keletkezhetett. A Ptk. előírásai szerint más a fuvarozó felelőssége és más a felelős őrzésből (például raktározási tevékenységből)...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2002. január 3.