24 cikk rendezése:
11. cikk / 24 Munkavállalónak nyújtott kölcsön
Kérdés: Munkavállalónknak 7 évre folyósítottunk 5 M Ft kölcsönt 5,9%-os kamatra. Dolgozónk minden hónapban átutalta cégünk részére a törlesztőrészletet. Részletes kontírozást szeretnék kérni a 2017. évi könyvelési tételekről. Hova kell kontírozni a 2017. évi kamatot, valamint a 2018. évi törlesztés előírását?
12. cikk / 24 Látványcsapatsport-támogatás könyvelése
Kérdés:
Hogyan történik a látványcsapatsport NAV-on keresztüli támogatásának könyvelése?
13. cikk / 24 Lakásvásárlási támogatás könyvelése
Kérdés: A cég lakásvásárlási támogatást adott a munkavállalójának. (Minden ezzel szemben támasztott kritériumnak megfelelt.) A kérdés a kontírozásra vonatkozik. Az összeget átutalták az erre a célra megnyitott bankszámlára, a bankköltségek elszámolása, a támogatás átutalása a munkavállalóval szemben álló lakáseladó számlájára megtörtént. Az összeget vissza nem térítendő támogatásként kell elszámolni?
14. cikk / 24 Munkahelymegőrző támogatás könyvelése
Kérdés: Hogyan kell könyvelni a munkahelymegőrző támogatást? A kapott támogatás szabadon felhasználható. Amikor megérkezik: T 384 – K 98. Más tennivalóm nincs?
15. cikk / 24 Látványcsapatsport támogatása költségek ellentételezésére
Kérdés: Egy nonprofit kft. sportfejlesztési program keretében egy cégtől együttműködési megállapodás alapján látványcsapatsport-támogatás céljából személyi jellegű ráfordításai ellentételezésére vissza nem térítendő támogatást kapott. A szövetség által kiadott határozat a 2013-2014-es sportszezonra szól. A támogatásintenzitás 50%-os. A határozat szerint az összes személyi jellegű ráfordítás 30 millió Ft, ebből önerő 15 millió Ft, a támogatás összesen 15 millió Ft. 2013. évben a nonprofit kft. személyi jellegű ráfordításként 12 millió Ft-ot számolt el, mellyel szemben a szezonra megítélt 15 milliós támogatásból 14 millió Ft-ot kiutaltak számunkra. A felmerült 12 millió Ft ráfordítással szemben 12 millió Ft egyéb bevételt számoltunk el 2013. évre vonatkozóan, 2 millió Ft-ot időbelileg elhatároltunk 2014. évre. Helyesen jártunk-e el? A ráfordítások ellentételezésére kapott támogatás könyvelése esetén is figyelembe kellett volna-e vennünk azt, hogy a támogatás intenzitása 50%-os, azaz a 12 millió Ft felmerült ráfordítással szemben 2013. évben csak 6 millió Ft kapott támogatást számolhattunk volna el, és 8 millió Ft-ot kellett volna időbelileg elhatárolni?
16. cikk / 24 Kiegészítő sportfejlesztési támogatás könyvelése
Kérdés: A látványcsapatsport-támogatás kapcsán a kiegészítő sportfejlesztési támogatást hova kell könyvelni?
17. cikk / 24 Beruházási pályázattal elnyert támogatás
Kérdés: Társaságunk beruházási pályázathoz kapcsolódóan elnyert 850 millió Ft támogatást. Ezt a 412. számlára kell könyvelni? A támogatás lehívása utólagos, a pályázatban meghatározott eseményekhez kapcsolódik. A rendelet lehetőséget adott arra, hogy előleget igényeljünk. Az MVH a támogatás 30 százalékát átutalta. Ezt már lehet a 412. számlára könyvelni? Ha nem, akkor hogyan kell könyvelni?
18. cikk / 24 Munkahelyteremtő beruházás támogatásból
Kérdés: Kft. helyi önkormányzattól befektetésösztönzési rendelet alapján, munkahelyteremtő beruházás céljából megvalósult ingatlanvásárlása során egyszeri, majdnem 50%-os mértékű támogatást kapott. A támogatás állami támogatásnak minősül (egyéb nem pénzbeli juttatás, kedvezményes feltételek mellett történő ingatlanvásárlás). Kérdésünk: az ingatlanvásárlás és az amortizáció számviteli elszámolása, a támogatás könyvelése hogyan történik?
19. cikk / 24 Megítélt támogatás könyvelése
Kérdés: Cégünk uniós támogatást kapott, amelyről a határozatot az MVH megküldte. A határozatban megállapított összeget kell-e könyvelni és hogyan? Ha a beruházás megvalósult, utána mit kell könyvelnem?
20. cikk / 24 De minimis támogatás könyvelése
Kérdés: Társaságunk 2006. évben új tárgyi eszközt (teherautó) aktivált. Az adózás előtti eredményt csökkentő tételek között, a Tao-tv. 7. §-a (1) bekezdésének zs) pontja szerint érvényesíti a beszerzési értéket. A törvény alapján minden feltételnek megfelel. Hogyan kell könyvelni a de minimis támogatást? Jelen esetben a beszerzés 3 százalékát, valamint a hozzá tartozó áfát. Milyen analitikus nyilvántartást kell vezetni?