Ingatlantömbben végzett rekonstrukciós beruházás

Kérdés: Ügyfélkörünkbe tartozó vállalkozások több hrsz. alatt bejegyzett ingatlantömbben rekonstrukciós beruházást folytatnak. A tulajdonukban lévő ingatlanrészben a bérlők üzlethelyiségeket üzemeltetnek, amelyeket a felújítás miatt át kell költöztetni az ingatlan más tulajdonában lévő részébe (bérleti szerződést kötöttek), majd a bérlők igényei szerint átalakításokat is végeztek a bérbe vett területen. Az átköltöztetés után a beruházók a bérleti díj egy részét továbbszámlázzák a bérlőik felé. A bérelt ingatlanon végzett átalakítások értékét idegen ingatlanon végzett beruházásként kell aktiválni, majd a bérleti szerződés megszűnése után a könyvekből ki kell vezetni? Az üzlethelyiségek átköltöztetése miatt felmerült, nem továbbszámlázott bérleti díj az alapberuházás bekerülési értékét növelő tétel? A bérlők felújítás miatti bevételkiesésének megtérítése része a bekerülési értéknek, vagy költségként, ráfordításként könyvelendő? Az épület közös tulajdonban lévő részein végzett helyreállítási költségek teljes egészében, vagy a tulajdoni hányad arányában számolhatók el a beruházás részeként? Mivel a beruházó cégek beolvadással történő átalakulása 2019. 04. 30-án megtörtént, kérjük, szíveskedjenek kérdéseinkre rövid határidőn belül válaszolni.
Részlet a válaszából: […] ...kérdés bevezető része szerint rekonstrukciós beruházást folytatnak. Ilyen fogalmat azonban a számviteli előírások nem ismernek.A szakirodalom szerint a rekonstrukció a tárgyi eszközök technikai megújítása, a tárgyi eszközök egyedi pótlását meghaladó olyan...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2019. július 11.

Bérelt lakás bérleti díjának elszámolása

Kérdés: Ügyvédi iroda lakást bérel aliroda működtetésére. A bérbeadó olyan magánszemély, akinek az adószámában középen nem 7-es, hanem 1-es van. Így a bérleti díjat – nem számfejtés keretében – teljes összegében átutaljuk. A közüzemi számlák az iroda nevére érkeznek, a közös költséget azonban a bérleti szerződésben foglaltak alapján – számla nélkül – fizeti az iroda. A bérelt lakás egyben az iroda tagjának bejelentett tartózkodási helye is. A fent említett költségek 100%-ban irodai költségként kerülnek elszámolásra. Helyesen járunk el?
Részlet a válaszából: […] ...kell megállapítani, kifizetőtől származik, az adóelőleget a kifizetőnek kell megállapítania. Tekintettel arra, hogy az ügyvédi iroda kifizetőnek minősül, jogszabályellenesen jártak el akkor, amikor a magánszemély bérbeadó számlája alapján a teljes...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2014. április 10.

Eladásra épített lakás átminősítése

Kérdés: A társasházakat építő kft. egy általa épített, eladásra szánt lakást, amelyhez garázs és kiépített parkoló is tartozik, átminősíttetett irodává. A vevő visszalépése után úgy döntött, hogy megtartja az ingatlant, és saját maga hasznosítja irodaként, illetve raktárként. Az átminősítés 2013-ban megtörtént. Ehhez az ingatlanhoz felhasználhatja-e a korábbi években képzett fejlesztési tartalékot? Az átminősítéshez kapcsolódik-e áfafizetési kötelezettség? A saját hasznosítás miatt pedig pótlólagos illetékfizetési kötelezettség?
Részlet a válaszából: […] ...köteles kimutatni (a telek értékét elkülönítetten az áruk között) mindaddig, amíg azokat nem értékesíti.A kérdésben szereplő, irodává átminősített lakásnak, külön a garázsnak, a teleknek, a parkolónak a bekerülési értéke is a készletek között kell,...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2014. január 9.

Társasházi lakás iroda céljára

Kérdés: A társaság áfaköteles adminisztratív tevékenységet végez. Társasházi lakást vásárolt magánszemélytől, amit irodaként kíván használni. Az irodaként való használat bizonyítása csak az ingatlan tulajdoni lapjának az átminősítésével biztosítható? Az irodaként való használat bizonyításához milyen okmányok szükségesek? Szükséges a megvásárolt ingatlan festése, abba tárgyi eszközök beszerzése, és a kft. élni szeretne az áfalevonási jogával és a költségként való érvényesítéssel.
Részlet a válaszából: […] ...előzetesen felszámított áfa levonható legyen, az szükséges, hogy a lakást átminősítsék az adóköteles tevékenységet szolgáló irodának, és ezt a tulajdoni lappal dokumentálják.A tulajdoni lappal, annak a módosításával részletesen az 1997. évi CXLI. törvény...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2012. november 22.

Lakásfenntartás áfája

Kérdés: A cég bérel egy lakást a társasháztól, amelyet irodaként kíván használni. A tulajdoni lapon lakóingatlan szerepel. A cég székhelye máshol van. A kérdésem az, hogy a bérelt lakásban lévő iroda fenntartási, karbantartási költségei, valamint a hozzá kapcsolódó rezsiszámlák áfatartalma levonhatók-e? Át kell-e minősíteni vagy bejelenteni az önkormányzathoz? Mi a helyes eljárás?
Részlet a válaszából: […] ...válasznál külön kell választani a bérelt lakásnak mint épületneka fenntartási, karbantartási költségeitől a bérelt lakásban mint irodábanfolytatott tevékenységgel együtt járó ún. rezsiköltségeket.Mivel a társasházban lévő bérelt lakás a tulajdoni...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2011. január 27.

Végleges használatbaadás

Kérdés: "A" és "B" kft. korábban társasházat alapított. A társasházi alapító okirat megosztási vázrajza és műszaki leírása szerint 10 db parkolóhelyet magában foglaló terület kizárólagos használója az "A" kft. Használatbavételi megállapodás alapján az "A" kft. a parkolókat a "B" kft. végleges használatába adja X Ft + áfa ellenében. Számviteli szempontból minek minősül a végleges használatbaadás?
Részlet a válaszából: […] ...a "B" kft. könyveiben, azok bekerülési értékén az ingatlanok közöttkell nyilvántartani, külön-külön a földterületet, a parkolót, az iroda-,illetve nem iroda céljait szolgáló helyiségeket. Azzal, hogy az "A" kft. aparkolókat a "B" kft. végleges használatába adta...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2009. szeptember 17.

Fejlesztési tartalék

Kérdés: A kft. tevékenységi köre saját tulajdonú ingatlan bérbeadása. A kft. 2005-ben vásárolt egy ingatlant, mely irodaházként egy helyrajzi számon van bejegyezve. Az ingatlant 2008-2009. években átalakítja úgy, hogy a földszinten irodaházat, az emeleten társasházi lakásokat alakít ki. Az átalakítás bejezésekor a földszinti irodaházra és az emeleti társasházakra külön-külön helyrajzi számokat kér. A földszinti irodaházat továbbra is bérbe adják, az emeleti társasházakat értékesíteni kívánják. A társaság a korábbi években több százmilliós fejlesztési tartalékot képzett. A fejlesztési tartalék olyan beruházásra oldható fel, amelyre értékcsökkenés számolható el. Jelenleg az egy helyrajzi számon szereplő ingatlan átalakítására merülnek fel a beruházási kiadások. Az ingatlanátalakítás befejeztével a beruházási kiadásokat ráaktiváljuk az egy helyrajzi számon szereplő ingatlanra, majd helyrajzi számonként megbontjuk az irodaház és a társasház bekerülési értékét. Az ingatlan irodaházrészét a felújítást követően is bérbe adják. A 2008. és 2009. évben feloldott fejlesztési tartalék összegét csak az irodaház értékcsökkenésénél tekintjük elszámolt amortizációnak. Az értékesítendő társasházi lakásokat átminősítjük forgóeszközzé, és értékcsökkenést, fejlesztésitartalék-felhasználást nem számolunk el rá. Kérdés, helyes-e az eljárás, felmerülhet-e egy esetleges szankcionálás lehetősége?
Részlet a válaszából: […] A Tao-tv. 7. §-ának (15) bekezdése szerint az adózó afejlesztési tartalékot nem használhatja fel a nem pénzbeli vagyonihozzájárulásként, a térítés nélkül átvett eszköz címen, valamint az olyantárgyi eszközzel kapcsolatban elszámolt beruházásra, amely tárgyi eszközre...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2009. május 28.

Társasházépítés költségeinek a megosztása

Kérdés: Építőipari cégünk társasház (lakás-iroda-üzlet) építésére vállalkozott. Az építési engedély magánszemély és cég nevére szól, kiadásakor a hatóság nem állapított meg arányt a két megrendelő között. A számlák kiállításakor hogyan lehet vagy kell megosztani a közös részek (alapozás, tető, közlekedő stb.) díjait? Milyen vetítési alapot használjon a cég? Részteljesítéseket kell-e külön számlázni?
Részlet a válaszából: […] ...válasznál alapvetően abból kell kiindulni, hogy akivitelezőnek a szerződésben a lakás, az iroda, az üzlet eladási árát kellrögzítenie, olyan eladási árat, ami a társasház megépítésével kapcsolatosösszes költségre fedezetet nyújt. Természetesen ezt az eladási...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2008. december 11.

Lakássá átminősítés áfája

Kérdés: A kft. a társasházban irodahelyiséget vásárolt, áfás számlával, és az áfát visszaigényelte. Szeretné értékesíteni, a vevőjelöltek azonban csak lakóingatlanként kívánják megvásárolni. Az iroda lakássá történő átminősítése folyamatban van. Átminősítése után keletkezik-e áfafizetési kötelezettség? Amennyiben keletkezik, az mikor esedékes? Amikor a Földhivatalhoz benyújtottuk a lakássá történő átminősítési kérelmet? Amikor értékesítjük az ingatlant? Mi lesz az áfa alapja: a piaci érték, a beszerzési ár?
Részlet a válaszából: […] ...joga adólevonásra. (Feltételezve, hogy a termék beszerzéséhezkapcsolódó adó levonható.) A konkrét esetben a lakóingatlanná minősítettirodahelyiség értékesítése kapcsán azonban kulcskérdés, hogy lakóingatlan elsőértékesítéséről van-e szó. Az Áfa-tv. 13....[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2007. november 22.

Társasház működtetése külön társaságban

Kérdés: A társas irodaházban társaságok és magánszemélyek a tulajdonosok. A társasházakról szóló törvény szerint magánszemélyként adózik a társasház. Ha a társasház működtetésére létrehoznánk egy működtető társaságot – nem a tulajdonosok köréből –, milyen jogszabályokra kellene figyelnünk?
Részlet a válaszából: […] A társasházat működtető társaság létrehozásával azalaphelyzet nem változik, azaz a társasház a továbbiakban is társasház marad. Atársasház bevételeit, illetve költségeit, ráfordításait a társasház könyvvitelinyilvántartásaiban kell kimutatni, a társasházat terhelik az...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2007. augusztus 9.
1
2