Leltárkülönbözetek elszámolása
Kérdés
Társaságunknál a leltározás alkalmával az adminisztrációs hibák miatt keletkezett leltárkülönbözetek közül a számítógépes rendszer a többleteket a 98., a hiányokat a 86. számlaosztályba könyveli. Adminisztrációs hiba esetén össze lehet-e vezetni a hiányt és a többletet, mert ez fontos lehet a jövedelemminimum számításánál?
Megjelent a Számviteli Levelekben 2009. március 5-én (193. lapszám), a kérdés sorszáma ott: 4007
[…] mennyiség és a folyamatosan vezetett nyilvántartások szerinti mennyiség közötti különbözet minősül. A leltárfelvételi íveken kimutatott leltárkülönbözetek okát fel kell tárni. Amennyiben az adminisztrációs hiányosságokra vezethető vissza (például valamely eszközmozgást nem bizonylatoltak vagy helytelenül bizonylatoltak), akkor ezen hiányosságokat a bizonylatok kiállításával vagy a korábban kiállított bizonylat adatainak a módosításával kell korrigálni, a nyilvántartás szerinti adatokat a leltár szerintire helyesbíteni. Az adminisztrációs hiányosságok megszüntetése – az előbbiekből következően - minden esetben a költségeket, a ráfordításokat (de általában nem az egyéb ráfordításokat) módosítja, növeli vagy csökkenti, bevételi számlát nem érint. Abban az esetben, ha ugyanazon leltárfelvételi helyen (raktárban) a megközelítően hasonló minőségű, értékű, rendeltetésű eszközök (anyagok, áruk) összecserélhetősége miatt az egyik eszköz mennyiségében hiány, a másik eszköz mennyiségében többlet van, beszélhetünk kompenzálható tételekről. Ez is adminisztratív hiányosságnak tekintendő, ez esetben sincs azonban lehetőség az értékek összevonására, külön-külön kell a költséget, az elszámolt […]
Jelentkezzen be!
Elküldjük a választ e-mailen*