Szállodai díj számlázása


A szállodában gyakorlat, hogy a foglalást követően előre elkérik a teljes díjat, és erről előlegszámlát állítanak ki, a vendég távozásakor pedig kiállítják a végszámlát. Ez dupla adminisztrációt jelent. Mivel a végszámla és az előlegszámla összege jellemzően azonos, gyakran előfordul, hogy nem készül végszámla. A hiba többletmunkával korrigálható. A Számviteli Levelek 325. számában megjelent 6657. kérdésre adott válaszuk alapján felmerült a kérdés, a webáruház-számlázáshoz hasonlóan nem lehetne a szállodáknál is kihagyni az előlegszámlát? Ha akár hónapokra, akár egy évre előre is ki lehet számlázni a bérleti díjat, miért nem lehetne néhány nappal, esetleg néhány héttel előre kiszámlázni a szállodai díjat is? Megoldást jelenthetne az is, ha nem előleget kérnének, hanem arra kérnék a vevőt, hogy szíveskedjen a szállodai díjat előre átutalni?


Megjelent a Számviteli Levelekben 2017. augusztus 17-én (370. lapszám), a kérdés sorszáma ott: 7382

[…] Szt. 72. §-a (2) bekezdésének a) pontja alapján az értékesítés nettó árbevételi elszámolásának bizonylata a vevőnek a szerződésben meghatározott feltételek szerinti teljesítés alapján kiállított, elküldött, a vevő által elismert, elfogadott számlában szereplő áfa nélküli ellenérték. Ebből az következik, hogy termék értékesítése esetén annak megtörténtekor vagy a teljesítést követően állíthatják ki a számlát.A kérdésben említett bérleti díj esetén a számla valóban kiállítható egy hónapra vagy egy évre is, de téves az a vélemény, hogy előre. A folyamatos szolgáltatásnyújtás esetében a szerződésben rögzítendő, hogy milyen időszakonként történik a számla kiállítása, de nem előre (mert akkor előleg), legkorábban a szolgáltatásnyújtás első napjával, legkésőbb a szolgáltatásnyújtás befejezése napjával. Az adott üzleti évre történő elszámolás technikáját az időbeli elhatárolások intézménye biztosítja. Termékértékesítés esetén nincs időbeli elhatárolás.Webáruház számlázására vonatkozóan a hivatkozott válaszban leírtakat azért tartottuk megfelelőnek, mert a fizetés megtörténtével megvalósul az értékesítés, küldik a terméket, mert a termék rendelkezésre áll. Ha a szállodai szolgáltatások esetében is erre az álláspontra helyezkednénk, akkor az azt jelentené, hogy a szállodai szoba már az ellenérték beérkezésekor a vendég rendelkezésére áll, mindaddig (akár egy hónapig is), amíg igénybe nem veszi (más vendég nem veheti igénybe). Nyilvánvaló, hogy ezt a szállodák anyagi ereje nem teszi lehetővé.Van valamilyen megoldás, amivel az előlegszámlázás elkerülhető? Véleményünk az, hogy igen. Amikor a vendég megérkezik, akkor a rendelkezésére bocsátják a szobát az előre meghatározott díj megfizetése ellenében. Ez nem előleg, mert a szobát már igénybe veheti, tehát nem előlegszámlát, […]
 
 

Elküldjük a választ e-mailen*

*
*ingyenes választ évente csak egyszer küldünk.
A *-gal megjelölt mezőket kötelező kitölteni.