Vállalkozás termékeinek népszerűsítése szórólapokkal


Az alábbi ügyletek kapcsán kérem segítségüket a reklámadó-kötelezettség megítélése érdekében. A vállalkozásunk a termékeit kívánja népszerűsíteni, s ehhez szórólapokat gyártat. A legyártatott szórólapokat többféle módon (információs pultra kihelyezés, hoszteszek vállalkozás általi megbízása vagy megbízatása, postai úton való kézbesítés) kísérli meg eljuttatni a vásárlóközönséghez. A hoszteszek a cégünk által rendelkezésre bocsátott, a cég logójával díszített ruhát viselnek. Az is előfordul, hogy a cégünk termékeit forgalmazó áruházlánc akciós újságjában megjelenteti a termékeinket népszerűsítő hirdetést, termékeink fotóját, melyért díjat fizetünk.


Megjelent a Számviteli Levelekben 2017. november 9-én (375. lapszám), a kérdés sorszáma ott: 7444

[…] pulton) abból a célból, hogy cégük saját termékeit szórólapokkal népszerűsítse, a szórólapok kihelyezéséért fizetendő díj egyfajta "bérleti" díj, s nem a reklám közzétételének díja. Ezért a közzétevőnek ilyen esetben is a szórólapokat kihelyező vállalkozás minősül, a szórólapon megjelenő reklám pedig saját célú reklámnak tekintendő.Ha a szórólapokat osztogató hoszteszeket (vagy az őket alkalmazó ügynökséget) a reklámozott vállalkozás (cégük) bízza meg a szórólapozással, úgy az adókötelezettség szempontjából irreleváns, hogy a hoszteszek viselnek-e a vállalkozás logójával ellátott ruházatot vagy sem. Mivel már maga a szórólap-osztogatás is saját célú reklámközzétételt valósít meg, ehhez nem tesz hozzá új adójogi szempontot az a körülmény, ha ezt a tevékenységet a szórólappal reklámozott céget népszerűsítő ruhában végzik.A fenti esetek adójogi megítélésének kulcsa egyértelműen abban rejlik, hogy ki/mely vállalkozás jogosult rendelkezni a reklámközzétételi felülettel. Ha a szórólapozás a reklámozott vállalkozásuk érdekkörében történik (ő bízza meg a szórólapozókat, terjesztőket, illetve ő rendeli meg a hoszteszeket), akkor – ahogy erre már fentebb is utaltunk – maga a vállalkozás a reklámozó, az így közzétett reklám pedig saját célú reklám. Ugyanakkor, ha a szórólapokat a reklámozott vállalkozás által fizetett díjazás ellenében a kereskedő biztosítja, és ő az is, aki a szórólapozással, népszerűsítéssel megbízott hoszteszeket alkalmazza, vagy ilyen célból leszerződik egy ügynökséggel, akkor a reklámközzététel adóköteles tevékenységnek minősül, az adó alanya pedig ekkor a közzétevő kereskedő.Ami pedig a levelében szereplő másik tényállást illeti, a szórólapok, reklámújságok, prospektusok – figyelemmel […]
 
Kapcsolódó címkék:  
 

Elküldjük a választ e-mailen*

*
*ingyenes választ évente csak egyszer küldünk.
A *-gal megjelölt mezőket kötelező kitölteni.