Szállítók rendezetlen tételei
Kérdés
A szállítókartonok rendezése során pár tétellel nem tudunk mit kezdeni. Ehhez kérnénk szakmai iránymutatást. Díjbekérő vagy pro forma alapján utaltunk a szállítónak, és bár kértünk számlát, de pár esetben nem kaptunk. Van olyan tételünk, ami már 2022 óta „lóg” így a szállítókartonon mint utalás, és várja a számla párját, és évről évre magyarázni kell a könyvvizsgálóknak. Tudjuk, hogy a cég kötelessége a teljesítést követően a számla kiállítása, ezek rendszerint meg is történnek, mert a NAV adatszolgáltatásában megtaláltuk, csak hozzánk nem ért ide. Ezekben az esetekben hogyan tudjuk ezeket a tételeket fizikai számla hiányában rendezni? Ha a NAV online adatszolgáltatásában megvan a számla, tehát a cég elkészítette, esetleg ez alapján bizonylat hiányában le lehet könyvelni a számlát? Ha nem, akkor mi az eljárás, hogy rendben legyen a szállítói karton?
Megjelent a Számviteli Levelekben 2025. november 27-én (536. lapszám), a kérdés sorszáma ott: 10100
[…] akkor azt a szállítóval szemben – számla hiányában is – készletre kell venni, illetve költségként el kellett számolni, azaz a szállítóval szembeni kötelezettségként kellett kimutatni, természetesen az áfa nélküli összegben.A leírtak alapján tehát a szállítónak átutalt összeg a követelések (előlegek) között szerepel, jellemzően áfát is magában foglaló összegben, a szállító által teljesített termékértékesítés, szolgáltatásnyújtás áfa nélküli összege pedig a kötelezettségek között.Természetesen, a szállító számlájának hiányában az áfát nem lehet előzetesen felszámított áfaként levonásba helyezni. A NAV adatszolgáltatásában megtalált számlát nem lehet szállítói számlaként használni, az – a kérdésben leírt gyakorlatra tekintettel – más céghez is elkerülhetett, és nem zárható ki, hogy ezt a más cég saját javára használta fel (levonta az áfát).Ha valóban megtettek mindent (amit leírtak, az nem elegendő), és még az sem vezetett eredményre, ha a teljesítés évekkel […]
Jelentkezzen be!
Elküldjük a választ e-mailen*
