A számviteli törvény 94/B. §-ának értelmezése

Kérdés: A 2024. évi üzleti évtől alkalmazandó a számviteli törvény 94/B. §-a, mely szerint a vállalkozó a kiegészítő mellékletben bemutatja a környezetvédelmi, sport-, egészségügyi, szociális, kulturális és oktatási területen közérdekű célból, közhasznú tevékenységet végző civil szervezetnek ellentételezés nélkül az üzleti évben nyújtott pénzbeli és természetbeni juttatásokat. 2024. évre vonatkozóan milyen részletezettséggel kell ezeket az adatokat bemutatni? Külön-külön kell bemutatni a környezetvédelmi, sport-, egészségügyi, szociális, kulturális és oktatási jellegű közhasznú szervezeteknek nyújtott támogatásokat, illetve külön-külön a pénzbeli és a természetbeni juttatásokat?
Részlet a válaszából: […] mellékletben külön-külön kell bemutatni, azaz a támogatást környezetvédelmi, sport-, egészségügyi, szociális, kulturális és oktatási jellegű közhasznú szervezeteknek adták, és ezen belül külön-külön[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2024. szeptember 26.
Kapcsolódó címke:

Ráaktiválás utáni progresszív értékcsökkenés

Kérdés: Nem túl gyakran alkalmazzuk a progresszív értékcsökkenés-elszámolás módszerét, de egy cégnél ez lenne a megfelelő. Az alapokkal minden rendben van, viszont hogyan kell a progresszív értékcsökkenést elszámolni abban az esetben, ha az eszközre időközben ráaktiválás történt? Például, ha január elsején a bekerülési érték 21.000 E Ft (6 évre), de történt egy 9000 E Ft értékű ráaktiválás június elsején. Ez esetben hogyan kell az éves értékcsökkenés-elszámolást kiszámítani? A 21.000 E Ft-tal elszámoljuk júniusig, majd a 9000 E Ft-tal megemelt összeggel a június 1. és december 31. közötti időszakra? A két időszakban kiszámolt értéket összeadva pedig megkapjuk az adott évi értékcsökkenést? További kérdés, ha ráaktiválás történik, akkor a használati idő (6 év) változik-e? Ilyenkor ez növekszik, vagy ettől függetlenül a 6. év végére 0-ra kell leírni az eszközt?
Részlet a válaszából: […] várható maradványértékre tekintettel indokolt megváltoztatni az évenként elszámolandó terv szerinti értékcsökkenés összegét, azaz a terv szerinti értékcsökkenés összegét meghatározó progresszív kulcs mértékét.Az előbbiek figyelembevétele mellett június 1-ig a ráaktiválás előtti progresszív leírási kulccsal határozzák meg az értékcsökkenés leírásra kerülő összegét, június 1-től pedig a június 1-jén meglévő – ráaktiválás utáni – nettó érték alapján, a még várható hasznos élettartam és várható maradványérték figyelembevételével[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2024. szeptember 26.

Lakásszövetkezet áfakötelezettsége

Kérdés: A lakásszövetkezet köteles-e a tulajdonosok részére számlát adni a havonta befizetendő összegről, és milyen részletezettséggel? Amennyiben a lakásszövetkezet az áfakörbe bejelentkezett, akkor mely gazdasági eseményekre kötelezett áfát felszámítani, illetve mely tevékenységekre van áfalevonási lehetősége? Épületberuházás esetén az áfaelszámolás hogyan működik a lakásszövetkezetnél?
Részlet a válaszából: […] közös költség körébe tartozó szolgáltatások, termékbeszerzések előzetesen felszámított áfája nem vonható le!) Az előbbiekből az is következik, hogy a közös költséget nem kell számlázni! Nem kell számlázni azért sem, mert a tagok a tagonként részletezett, elfogadott költségvetést, illetve annak alapján a tagonként havonta fizetendő összeget (közös költséget) kapják meg hivatalosan bizonylatként.Ha a lakásszövetkezet az áfakörbe bejelentkezett, akkor azon gazdasági eseményekre kell az áfát felszámítani, amely gazdasági események közvetlenül a tagokat terhelik. Pontosabban, ha a jogszabály szerint elvégzendő tevékenység (munka) a vonatkozó jogszabály szerint a tag kötelezettsége lenne, de helyette a lakásszövetkezet végezteti el, a lakásszövetkezet felé számlázzák, a lakásszövetkezet pedig a tag felé áfásan továbbszámlázza. Ha a lakásszövetkezet dolgozói, munkavállalói végzik el a tagot terhelő tevékenységet (munkát), akkor azt a lakásszövetkezetnek saját teljesítményeként számláznia kell.A lakásszövetkezetnél is számlázni kell az elvégzett felújítást, beruházást a tagok felé az áfa felszámításával, akkor is,[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2024. szeptember 26.

Kapott részvény bekerülési értéke

Kérdés: A magánszemély magyarországi munkaviszonya keretében két módon kap EUR-os részvényt. A nettó munkabérének egy részét részvénnyel fizetik ki. A munkabérén felül kap még több részvényt. A részvények a munkáltató cég anyavállalatának a részvényei. Jól gondolom, hogy az első esetben a szerzési érték a részvénnyel összefüggő bruttó bér, a második esetben pedig a szerzési érték a kapott részvények MNB-árfolyammal forintosított értéke? A forintosítás alapja az a nap, amikor a részvényt megkapja, és ebben az esetben külön adózó jövedelem.
Részlet a válaszából: […] meghatározni.A második esetben pedig ingyen kap a munkabérén felül részvényeket a magánszemély. Így ezen – ingyen kapott – részvények bekerülési értéke (szerzési értéke) a magánszemély szempontjából nulla. Más kérdés az, hogy a munkavállalóknak ingyen adott részvények után a társaságnak milyen adófizetési kötelezettsége van. (Valójában a társaságnak úgy kell adóznia az ingyen adott részvények piaci értéke alapján, mintha ez a piaci érték a kifizetendő nettó munkabérrel azonos lenne, azaz az adóalap bruttósítással határozható meg!)Az ingyen kapott részvények magánszemély általi értékesítésekor[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2024. szeptember 26.
Kapcsolódó címke:

Céges visszaváltási kupon elszámolása

Kérdés: A 450/2023. (X. 4.) Korm. rendelet szabályozza a DRS-rendszer működését, mellyel kapcsolatban kérdésként merült fel nálunk, mint élelmiszer-kereskedelmi tevékenységet folytató vállalkozásnál, hogy céges vásárlás esetén, ahol átutalásos számlát kér a vevő, és emellett be szeretné váltani a visszaváltó automata által a cégnél gyűjtött visszaváltási díjas termékekre járó kupont, hogyan kell ügyviteli szempontból eljárni? A bolti pénztárban jelenleg készpénz ellentételezéssel beváltjuk a kupont, emellett kiállítjuk a vásárlás teljes összegéről az átutalásos számlát. A pénztárgép által nyomtatott kiadási bizonylatnak mi legyen a sorsa? A partner részére át kell adni annak érdekében, hogy el tudjon számolni a visszaváltási díjjal, vagy ezt a bizonylatot meg kell őriznünk az egyeztetésekhez?
Részlet a válaszából: […] előállítási módjától –, amely a gazdasági esemény számviteli elszámolását (nyilvántartását) támasztja alá.A számviteli törvény 165. §-a (1)–(2) bekezdéseinek az előírása alapján minden gazdasági műveletről, eseményről, amely az eszközök, illetve az eszközök forrásainak állományát vagy összetételét megváltoztatja, bizonylatot kell kiállítani (készíteni). A gazdasági műveletek (események) folyamatát tükröző összes bizonylat adatait a könyvviteli nyilvántartásokban rögzíteni kell.A számviteli (könyvviteli) nyilvántartásokba csak szabályszerűen kiállított bizonylat alapján szabad adatokat bejegyezni. Szabályszerű az a bizonylat, amely az adott gazdasági műveletre (eseményre) vonatkozóan a könyvvitelben rögzítendő és a más jogszabályban előírt adatokat a valóságnak megfelelően, hiánytalanul tartalmazza, megfelel a bizonylat általános alaki és tartalmi követelményeinek.A számviteli törvény előbb hivatkozott előírásaiból következik, hogy a céges vásárlónak a könyvviteli nyilvántartásaiban a visszakapott visszaváltási díjat el kell számolnia, melynek[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2024. szeptember 26.

Szabályzatok és a számviteli politika időpontja

Kérdés: Egy kft. számviteli szabályzataival kapcsolatosan az alábbi eltérések tapasztalhatók: A Pénzkezelési Szabályzata (2021. évben kiadott, majd 2023. évben módosított). Véleményem szerint mindez nem felel meg az Szt. 14. §-a (5) bekezdése rendelkezéseinek, mivel a törvény szerint a kötelező szabályzatokat a számviteli politika részeként kell elkészíteni. Tehát a 2022-ben keletkezett Számviteli politika része a 2021-es, illetve 2023-as kiadású Pénzkezelési szabályzat. Továbbá az is nyilvánvaló, hogy a Pénzkezelési szabályzat kiadásának időpontjai a Számviteli politika kiadásától időben – 90 napot meghaladóan – elvált, így nem került(hetett) sor a Számviteli politika aktualizálására. A 2023-as Pénzkezelési szabályzat nem utal vissza a Számviteli politikára, amelynek részét képezi, így véleményem szerint nem összekapcsolható a 2022. évben kiadott Számviteli politikával sem. A 2023. évben bekövetkezett jogszabályváltozások átvezetése a társaság 2022. évben kiadott Számviteli politikájában nyilvánvalóan nem történhetett meg, tehát a 90 napos átvezetésielőírás-kötelezettség betartása sem teljesült a Számviteli politika esetében.
Kérdésem, hogy szakmai meglátásuk szerint hordoz-e megfelelési, pénzügyi vagy működési kockázatot, ha egy társaság:
– Szükséges-e a Számviteli politika 90 napon belül történő módosítása abban az esetben is, ha a változás belső döntés eredménye, nem pedig az Szt. módosítására vezethető vissza?
– Szabályszerűnek tekinthető-e az a szabályozás, amiben a Számviteli politika dátumozása eltérő a többi, annak keretén belül elkészítendő szabályzat dátumától (időben előre és/vagy vissza)?
– Mi az az eljárás – meglátásuk szerint –, amellyel egyértelműen igazolható, hogy egy társaságnál az adott részszabályozás a Számviteli politika részét képezi? (A Számviteli politika elfogadása taggyűlési határozattal, a Pénzkezelési szabályzatot az ügyvezető adta ki stb.)
– Hordoz-e megfelelési, pénzügyi vagy működési kockázatot a Számviteli szabályzatok időbeli összhangjának hiánya?
Részlet a válaszából: […] számviteli-politikai döntés bármilyen okból módosul, vagy változik, vagy új tartalmú döntés születik, akkor a Számviteli politika címmel ellátott kiadványt újból ki kellene adni, meg kellene jeleníteni.A törvényalkotói szándék az volt, hogy az újonnan alakuló gazdálkodó a megalakulástól számított 90 napon belül elkészíti a számviteli politikát (meghozza az indokolt számviteli-politikai döntéseket, azokat jegyzékbe foglalva az érintettek tudomására hozza), a kötelezően előírt szabályzatokat. Ha a számviteli törvény módosítása vagy a gazdálkodás körülményeinek változása indokolja, akkor az arra illetékes, a gazdálkodó képviseletére jogosult felelős személy (ez nem a taggyűlés) módosítja, és intézkedik a módosításnak a számviteli-politikai döntések jegyzéken történő átvezetéséről. [Ha ezt a jegyzéket Számviteli politika címmel látták el, abban is csak a módosítással érintett számviteli-politikai döntést kell helyesbíteni (a módosítás általános szabályai megtartása mellett), és nem kell a Számviteli politika egészét évenként kiadni.] Az alapításkori számviteli-politikai döntések jegyzéke módosított lesz.A számviteli-politikai döntések jellemzően valamilyen belső szabályozással függnek össze, illetve a döntésekhez belső szabályozás kapcsolódik. Ezért fogalmaz úgy az Szt. 14. §-ának (5) bekezdése, hogy a számviteli politika keretében különböző szabályzatokat kell készíteni. Ettől még nem lesz a Számviteli politika része egyik szabályzat sem. Célszerű viszont, ha például a pénzkezelést érintő számviteli-politikai döntések a Pénzkezelési szabályzatban is szerepelnek. Ha ezen döntések valamelyike változik, módosul, akkor nem kell a Pénzkezelési szabályzatot újból kiadni, elegendő csak módosítani az adott számviteli-politikai döntést a módosítás időpontja feltüntetésével (a döntés módosításához valószínűen kapcsolódik a szabályozás módosítása is, de ehhez sem kell a Pénzkezelési szabályzat egészét kiadni).[Zárójeles megjegyzés: A számviteli törvény egészét sem adják ki, ha annak valamely előírását a parlament módosítja, csak a módosított rendelkezés jelenik meg.]Nem a Számviteli politikát kell aktualizálni, ha a számviteli törvény módosul, vagy az adott gazdálkodó (cég) működésében következett be olyan változás, amely a számviteli-politikai döntések felülvizsgálatát indokolja, elegendő csak az érintett döntéseket módosítani (és – feltételezhetően – módosítani kell a döntéssel érintett szabályzatot is).Nincs olyan törvényi követelmény (és az Szt. 14. §-ában foglaltakból sem következik),[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2024. szeptember 26.
Kapcsolódó címke:

Követelés kiegyenlítésének sorrendje

Kérdés: Két fél között létrejött követeléssel kapcsolatosan vannak járulékos költségek, mint a behajtási költségátalány, késedelmi kamat, adminisztrációs díjak. Ha részben teljesül a követelés befolyása, és a fizető fél nem rendelkezett az utalás összegéről, milyen sorrendben történik a kiegyenlítés?
Részlet a válaszából: […] jelenti.A Ptk. 6:46. §-a szabályozza az elszámolást több tartozás esetén. E szerint, ha a pénztartozás teljesítéseként fizetett összeg az egész tartozás kiegyenlítésére nem elegendő, azt – ha a jogosult eltérően nem rendelkezett, és egyértelmű szándéka sem ismerhető fel – elsősorban a költségekre, majd a kamatokra és végül a főtartozásra kell[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2024. szeptember 26.

Bérbeadás vagy helyfoglalás?

Kérdés: Rendezvényszervező cég városi fesztiválokat szervez, amelyek a város terein, utcáin zajlanak. A városvezetés megbízza a rendezvényszervezőt a lebonyolítással úgy, hogy a város által biztosított területeket és a város meglévő eszközeit díjmentesen bocsátja a szervező cég rendelkezésére. A várostól kapott asztalokat és a hozzá való padokat a szervező cég kihelyezi a város főterén, ahol a lakosság bográcsban főzhet saját részre, és ott a helyszínen el is fogyaszthatja. Csak az a személy főzhet a téren, aki asztallal rendelkezik. Az asztalok többszemélyesek, baráti társaságok szoktak együtt főzni. A szervező cég az asztalokért – vagyis a főzési lehetőségért – bérleti díjat szed. A bérbeadás asztal és padok bérbeadását jelenti, vagy a terület bérbeadását? Vagy esetleg nem is bérbeadás történik, hanem a rendezvényen való részvétel lehetőségét vásárolja meg az asztalhoz jutni akaró személy? A főzni akaró személyek szemszögéből megközelítve a kérdést, nekik egyformán fontos az asztal és a hely is. Ha az asztal nem lenne a főtéren, akkor nem lenne rá szüksége, de a helyre sem asztal nélkül. A kérdés a helyes számlázás és az áfa helyes kezelése miatt merült fel.
Részlet a válaszából: […] eszközönként, azaz külön az asztalra, a padokra, a helyre, ahol a főzés lesz. Nyilvánvaló, hogy ez bonyolult és jelentős adminisztrációval jár, de egyetlen bérleti díj (az asztalokért szedett bérleti díj) nem elegendő, nem fedi le a rendezvényszervező szolgáltatását.A rendezvényen való részvétel lehetőségéért történő fizetéssel, ha azt csak a főző magánszemélyek fizetnék, valójában a rendezvényen való részvételből minden más személyt kizárna a rendezvényszervező. Nyilvánvaló, hogy ez nem jó megoldás!Valójában a magánszemélyek főzéséhez a rendezvényszervező éttermi szolgáltatás részét[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2024. szeptember 26.
Kapcsolódó címke:

Irodahelyiségek bérbeadása előtt végzett munkák minősítése

Kérdés: Ingatlannal rendelkező társaság irodahelyiség bérbeadásával foglalkozik. Új vagy meglévő bérlő szerződésének meghosszabbításakor jellemzően jelentősebb költségek merülnek fel a helyiségkiépítés kapcsán, amelyet a társaság végez el. A kivitelezési munkálatok a bérbe adott terület bérlői igényeknek megfelelő átalakításával kapcsolatosak, és bár funkcióváltással nem járnak, de magukban foglalnak épületgépészeti (vizesblokk-, konyha-, világításkiépítés stb.) és egyéb, inkább dizájn jellegű munkákat, mint pl. a szőnyegcsere, falak áthelyezése, tárgyalók kialakítása, falak festése. A munkálatok elvégzésének alapvető célja a bérlő megnyerése, illetve a bérleti szerződés meghosszabbítása, mely által a társaság a következő években további gazdasági hasznot fog elérni. Kifejezetten a fenti jellegű kialakítások esetén is indokolt-e egyenként vizsgálni az elvégzett munkákat, hogy mely, a számviteli törvény által meghatározott fogalomnak felelnek meg, és aszerint minősíteni beruházásnak, felújításnak vagy karbantartásnak, vagy a körülményekre tekintettel az egy bérlőhöz kapcsolódó munkák kezelhetők egy „csomagban”, és a jövőbeni addicionális haszonra és az összemérés elvére tekintettel indokolt lehet ezek aktiválása és a bérleti szerződés időszaka alatt történő költségkénti elszámolása?
Részlet a válaszából: […] összeegyeztethetetlen lenne egy olyan előírás, mely szerint az egyik cég – még feltételek melletti – döntése szerint a jellemzően – a más cég érdekében végzett – karbantartási munkákat eszközként mutassa ki (aktiválja), a másik cég pedig az eredmény terhére számolja el.Válaszunk tehát az, hogy a számviteli előírások szerint kell eljárni a kérdésben leírt esetekben is. [Itt jegyezzük meg, jogosan jár-e el az ingatlannal rendelkező társaság az irodahelyiségek bérbeadása előtt akkor, amikor a bérlő igényeinek megfelelő átalakításokat végez el saját eredménye terhére?]A kérdésben leírt munkák minősítésénél szigorúan az Szt. 3. §-a (4) bekezdésének 7., 8., 9. pontjában foglaltakat kell figyelembe venni. A hivatkozott előírások alapján a kérdésben felsoroltak közül a vizesblokk[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2024. szeptember 26.
Kapcsolódó címke:

Előfizetési díj továbbszámlázása

Kérdés: Vállalkozásunk jelpontosság előfizetés-szolgáltatást vásárol, melyet továbbértékesít vevői részére. Minden előfizetéshez tartozik egy SIM-kártya is. A szállító számlája két tételből áll: 1 db SIM-kártya (termék) és 1 db előfizetési díj, mindkettő külön értékkel. Előfordul, hogy külön számlán történik a számlázás, de minden előfizetésidíj-számlához van kártya értékesítéséről szóló számla is. Vevőink felé mi is szintén külön tételben számlázzuk a SIM-kártyát és az előfizetési díjat. A SIM-kártya gyakorlatilag része egy szolgáltatásnak, önmagában nem funkcionál. A SIM-kártya-beszerzés elszámolható-e igénybe vett szolgáltatásként? Amennyiben nem, akkor anyagköltség vagy elábé? Kizárólag abban az esetben áll-e fenn a közvetített szolgáltatásként történő elszámolás, amennyiben, minden egyes előfizetés esetében van egyedi szerződés a szállítóval és a vevővel is? Azaz, nem elegendő a szállítóval kötött megállapodás, melyben rendelkezik az eladó a közvetíthetőség tényéről, és a vevőkkel van csak egyedi szerződés? Amennyiben a közvetített szolgáltatásként történő elszámolás feltételei fennállnak, abban az esetben a SIM-kártya beszerzése is közvetített szolgáltatás lesz?
Részlet a válaszából: […] előírása szerint közvetített szolgáltatásnak minősül a gazdálkodó által saját nevében vásárolt és a harmadik személlyel (a megrendelővel) kötött szerződés alapján, a szerződésben rögzített módon részben vagy egészében, de változatlan formában továbbértékesített (továbbszámlázott) szolgáltatás.Közvetített szolgáltatásnál a gazdálkodó vevője és nyújtója is a szolgáltatásnak, a gazdálkodó a vásárolt szolgáltatást részben vagy egészében közvetíti úgy, hogy a megrendelővel kötött szerződésből a közvetítés lehetősége, a számlából a közvetítés ténye, vagyis az, hogy a gazdálkodó nemcsak a saját, hanem az általa vásárolt szolgáltatást is értékesíti változatlan formában, de nem feltétlenül változatlan áron, egyértelműen megállapítható.Mindezek alapján a közvetített szolgáltatás akkor felel meg a számviteli törvény előírásainak, ha azt a vállalkozó saját nevében, a megrendelővel kötött szerződés alapján, a szerződésben rögzített módon részben vagy egészében, változatlan formában továbbértékesíti. Ezek alapján megállapítható, hogy közvetített szolgáltatásról akkor beszélhetünk, ha:– az az esetlegesen nyújtott saját szolgáltatástól elválasztható, azaz önálló szolgáltatásról van szó;– a megrendelővel kötött szerződésből egyértelműen következnie kell a közvetítés lehetőségének (a szerződésben szerepelnie kell, hogy a szolgáltatás nyújtója a közvetített szolgáltatás tekintetében más vállalkozást vesz/vehet igénybe, de a más vállalkozást nevesíteni a szerződésben nem szükséges);– a számlából egyértelműen ki kell tűnnie a közvetítés tényének. Ez a követelmény azt jelenti, ha a vállalkozás saját teljesítménye mellett többfajta közvetített szolgáltatást is nyújt, akkor a számlában[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2024. szeptember 26.
1
2
3
4