Márkanév alapítása
Kérdés
Egy részvénytársaság új termékcsaládot alakított ki. Ezek forgalmazása új márkanév alatt valósulhat meg. A márkanév megalapozása és piaci bevezetése – önálló projekt keretében – olyan jelentős extraköltségekkel jár, amelyek várhatóan a termékcsalád több évre tervezett forgalmában térülnek meg. Van-e arra lehetőség, hogy ezeket az extraköltségeket a társaság ne a felmerülés évében számolja el eredménye terhére? Ha igen, milyen dokumentációval kell az elhatárolást alátámasztani?
Megjelent a Számviteli Levelekben 2003. január 9-én (51. lapszám), a kérdés sorszáma ott: 1035
[…] értékcsökkenési leírással a márkanév bekerülési értékét az eredmény terhére elszámolni. Másrészt vannak olyan számlázott, illetve a közvetlen önköltségbe tartozó költségek, amelyek az új termékcsalád piaci bevezetésével kapcsolatosan merülnek fel. Az új termékcsalád bevezetése – valószínűsíthető, hogy – a vállalkozási tevékenység jelentős bővítésével, illetve a vállalkozási tevékenység jelentős átszervezésével, átalakításával valósul meg. Az ezzel kapcsolatosan, jellemzően a technológiai folyamatok sorrendjének megváltoztatása, a célszerűbb munkavégzés feltételeinek kialakítása, a tevékenység körülményeiben alkalmazott változások miatt felmerülő – beruházásnak, felújításnak nem minősülő – költségeken túlmenően a tevékenység indítása előtt felmerülhetnek olyan, a piaci bevezetéssel kapcsolatos többletköltségek is, amelyeket éppen az összemérés számviteli alapelv érvényesülése érdekében célszerű, ha nem a felmerülés időszakában számolják el teljes összegében az eredmény terhére. Véleményünk szerint az új termékcsalád bevezetésével kapcsolatos többletköltségeket az alapítás-átszervezés aktivált értékeként az immateriális javak között ki lehet mutatni, ha teljesül az Szt. 25. §-ának (3) bekezdésében megfogalmazott követelmény, az aktivált költségek az alapítás-átszervezés befejezését követően (5 éven belül) a tevékenység során a bevételekben várhatóan megtérülnek. A márkanév mint vagyoni értékű jog megszerzése érdekében felmerülő költségek elkülönítését meg kell, hogy előzze a jövőbeni márkanév kizárólagos használata […]
Jelentkezzen be!
Elküldjük a választ e-mailen*