ISO-rendszer kiépítése pályázati támogatással


Vállalkozásunk az ISO 9001/2001 szabvány rendszerének kiépítésére pályázatot nyújtott be. A pályázat elkészítésével külső céget bízott meg, amely cég a rendszer kiépítését is vállalja. A pályázaton nyert összeget csak a rendszer kiépítésének végén, a tanúsítvány meglétét követően kapjuk meg. Az ISO-rendszer kiépítésének szerződés szerinti összegét a kiépítés szakaszainak megfelelően részletekben számlázzák. Az ISO-rendszer kiépítésének költségeit számviteli politikánk szerint aktiválni fogjuk. A pályázatírás költsége része lehet-e az aktiválandó értéknek? A kiépítés költségeit – áfa nélkül – a beruházási számlára könyveljük, majd 2005-ben aktiváljuk alapítás-átszervezési költségként a teljes összeget. A pályázaton nyert támogatás összegével milyen könyvelési feladatok adódnak 2004-ben, illetve 2005-ben?


Megjelent a Számviteli Levelekben 2005. május 26-án (107. lapszám), a kérdés sorszáma ott: 2195

[…] kiépítésének költségeit a részteljesítések számlái alapján a beruházási számlán számolják el. A beruházás és az alapítás-átszervezés egymást kizáró fogalmak. [Vö. az Szt. 3. §-a (4) bekezdésének 7. pontját az Szt. 25. §-a (3) bekezdésének előírásával.] Az alapítás-átszervezéshez is kapcsolódhat tárgyieszköz-beszerzés, amit beruházásként kell elszámolni, majd a tárgyi eszközök közé a rendeltetésszerű használatbavételkor átvezetni. A minőségbiztosítási rendszer (ISO-endszer) bevezetésével kapcsolatos tevékenység általában nem minősül beruházásnak. Így az ennek kapcsán felmerülő költségeket (ideértve a közvetlenül hozzárendelhető pályázatkészítési költségeket is) elsődlegesen az 5. számlaosztályban kell elszámolni (az adott esetben az igénybe vett szolgáltatások költségeként), majd a saját előállítású eszközök aktivált értékeként elszámolni az immateriális javak között (T 111 – K 582). Ezt az elszámolást év végével is meg kell tenni, amennyiben a mérlegfordulónapig az ISO-rendszer bevezetésével kapcsolatosan költségek merültek fel. Természetesen a mérlegfordulónap után felmerülő költségeket a befejezés időpontjával kell aktiválni. A minőségbiztosítási rendszer bevezetésével kapcsolatos költségeknek alapítás-átszervezés aktivált értékekénti számbavételének alapvető feltétele az, hogy az Szt. 25. §-a (3) bekezdésében előírt feltételek teljesüljenek, és csak ezt követően feltétel a számviteli politikában való döntés. [Az alapítás-átszervezés költségeit akkor lehet aktiválni, ha azok az alapítás-átszervezés befejezését követően (az adott esetben az ISO-rendszer bevezetését követően) a vállalkozói tevékenység során – egyértelműen és dokumentáltan – a bevételekben várhatóan megtérülnek.] A kérdéshez kapcsolódóan, a 2004-ben felmerült, az ISO-rendszer bevezetésével kapcsolatos költségeket 2004-ben kell az alapítás-átszervezés aktivált értéke számlára […]
 
Kapcsolódó címkék:  
 

Elküldjük a választ e-mailen*

*
*ingyenes választ évente csak egyszer küldünk.
A *-gal megjelölt mezőket kötelező kitölteni.