Bizonylatok megőrzése
Kérdés
Az rt. tervezett végelszámolása esetén hány évre visszamenőleg kell megőrizni a beszámolókat, a bizonylatokat, a tárgyieszköz-kartonokat? Adóhatósági ellenőrzés során hány évre visszamenőlegesen vizsgálhatják a zrt.-t? Személyzeti anyagokat hány évig kell megőrizni? A megőrzendő bizonylatokat hol kell tárolni, ha a zrt. teljesen megszűnik, ha a tulajdonos a zrt. egykori székhelyétől távolabb költözik?
Megjelent a Számviteli Levelekben 2008. március 6-án (170. lapszám), a kérdés sorszáma ott: 3552
[…] alátámasztó bizonylatok megőrzésének időtartama a beszámoló elfogadása üzleti évének utolsó napjától kezdődik. Így például a 2007. évi üzleti év beszámolóját elfogadó közgyűlés 2008-ban van, akkor a megőrzési idő a számviteli bizonylatok vonatkozásában 2018. december 31-ig, illetve 2016. december 31-ig tart. Amennyiben a zrt. jogutód nélkül megszűnik (mert "végelszámolják" vagy felszámolják), azaz a megőrzési időn belül szervezeti változás következik be, a fentebb említett számviteli bizonylatok megőrzéséről a szervezeti változás végrehajtásakor kell intézkedni. A cégtörvény 112. §-a alapján a végelszámoló köteles gondoskodni a cég iratanyagainak elhelyezéséről. Az ezzel kapcsolatos költségeket és a megszűnés utáni iratőrzés költségeit a vagyonfelosztási javaslatban fel kell tüntetni (a számviteli előírások szerint az ennek fedezetét jelentő forrást az eredménytartalékból a lekötött tartalékba kell átvezetni). A vagyonfelosztás során úgy is meg lehet állapodni, hogy a cég iratanyagának őrzését (ingyenesen vagy ellenérték fejében) a tagok (a részvényesek) valamelyike vállalja. A cég iratanyagának elhelyezésére egyebekben a csődtörvény erre vonatkozó szabályai megfelelően alkalmazandók. A végelszámoló a külön jogszabályban meghatározott módon köteles a végelszámolás alatt álló cég biztosítottjainak adatait átadni a nyugdíj-biztosítási igazgatási szervnek. A szerv erről szóló igazolását a végelszámoló köteles benyújtani a cégbíróságnak. A csődtörvény 53. §-a alapján a felszámolásra kerülő cég iratainak kezelése és megőrzése a felszámoló feladata. Ez azt jelenti, hogy ő köteles a levéltár által – megkeresés alapján – meghatározott irattári anyagot a levéltárnak átadni, a nyugdíj-biztosítási igazgatóság részére a rendelkezésre álló bizonylatok alapján a mindenkori előírásnak megfelelően a szükséges adatszolgáltatást megadni, valamint az irattári anyag nem megőrzendő részének selejtezéséről gondoskodni. […]
Jelentkezzen be!
Elküldjük a választ e-mailen*