2 cikk rendezése:
1. cikk / 2 Hiányosan kitöltött számla
Kérdés: A cég postán illetékbélyeget vásárolt. A kiállított bizonylatot a helyszínen a vásárló nem ellenőrizte, a pénztári nyilvántartásba vételkor sem. A könyvelés előtt derült ki, hogy a vevő neve és címe helye ki van ikszelve. A vevő visszavitte a bizonylatot, de nem helyesbítették. Kénytelen vagyok könyvelni, mert a pénztárban megjelent és a bélyegeket átvették. Elszámolható költségként, vagy adóalap-növelő tétel lesz? Hasonló az eset a kormányhivataloknál is. Ott még akkor sem hajlandók helyesbíteni a számlát, ha a számla kiállításakor, közvetlenül a helyszínen jelzi az ügyfél, hogy a számla hiányos adatokat tartalmaz. Viszont előfordul, hogy ők – előzetes egyeztetés nélkül – a gépi számlába kézzel belejavítanak. Ha az ügyfél kéri a számlahelyesbítést, nem veszik figyelembe.
2. cikk / 2 Illetékbélyeg elszámolása
Kérdés: Társaságunk jelentős összegű illetékbélyeget használ fel peresítéseknél, különböző igazolások beszerzésénél. Eddig a postán az illetékbélyeg-vásárlásról számlát kaptunk, a számla alapján azonnal költségként elszámoltuk a kifizetett összeget. A felhasználást az analitikus nyilvántartásban kísértük figyelemmel. Év végén a fel nem használtak értékével a költségeket csökkentettük. December óta a posta nem ad számlát, csak bevételi pénztárbizonylatot állít ki. Ez esetben mi a szabályos elszámolás?