Csomagkihordó esetében adómentes napidíj

Kérdés: Egy kft. fő tevékenysége: 4782 Gépjárműalkatrész és -tartozék kiskereskedelme (tehát a kiszállítás nem a fő tevékenysége). A vállalkozás vállalja a kiszállítást is (saját számlás), a kft. tulajdonában lévő gépjárművekkel a saját tulajdonú alkatrészek vevőhöz történő eljuttatását. A gépjárművek 2,5 tonna alattiak, és nem fuvarozási engedélyhez kötöttek. Az adott munkavállalóknak 9234-es FEOR hordár, csomagkihordó a munkakörük. Munkájukat egyrészt városon belül (ahol a telephely van), másrészt a környező településeken végzik. Munkaszerződés szerinti munkavégzés helye: adott város, amelyen belül történik a kiszállítás. Van, aki 6 óránál kevesebbet, illetve van, aki 6 óránál többet van a telephelyen, illetve a városon kívül… A fenti feltételek megléte mellett adható-e nekik a 9000 Ft/nap belföldi napidíj adómentesen? Ha nem, akkor adható-e az 500 Ft/nap belföldi napidíj adómentesen?
Részlet a válaszából: […] ...a lakóhelyről, tartózkodási helyről a munkahelyre történő oda- és visszautazást. Ha nem valósul meg a belföldi kiküldetés, akkor a munkavállalót átalányként a napi ötszáz forint napidíj sem illeti meg, amely egyebekben nem mentes az adó alól, hanem...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. augusztus 7.

Versenyen a helyezettek tárgynyereménye

Kérdés: Egy belföldi áfaalany vállalat saját munkavállalói körében versenyt hirdetett, amelynek 1–3. helyezettje tárgynyereményt kapott. A tárgynyereményt 3. féltől szerezte be a vállalkozás. Hogyan szükséges könyvelni a beérkező számlát, és azt milyen jogcímen, milyen értékkel szükséges a bérszámfejtésben szerepeltetni?
Részlet a válaszából: […] ...értékű ajándék formájában,2. szabadidős programhoz kapcsolódva szervezett verseny alkalmából adott ajándéktárgyként, vagy3. a munkavállaló szintjén adózó juttatásként.Az első két pont szerinti juttatás a kifizető szintjén adóköteles, így ez a...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. augusztus 7.

Többes munkaviszony létesítése

Kérdés: A betéti társaság beltagja a bt.-ben munkaviszonyban látja el a feladatait napi 8 órában. A továbbiakban más cégnél szeretne elhelyezkedni 8 órás munkaviszonyban. A bt.-ben hogyan alakul a munkaviszonya, kell-e neki munkabért megállapítani, vagy díjazás nélkül látja el a teendőit?
Részlet a válaszából: […] ...Mt. nem tiltja többes munkaviszony létesítését. Erre vonatkozóan semmilyen előírást nem tartalmaz.Ebből is következik, hogy a munkavállalót a kötelezettségek mindegyik jogviszonyában önállóan terhelik, és a munkaviszonyból származó jogok is önállóan megilletik...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. június 12.

Székhelyen kívül állandó üzemeltetés, telephely?

Kérdés: Társaságunk TEÁOR-besorolás szerint 8110'25-ös tevékenységet, azaz Építményüzemeltetést végez. Társaságunk teszi ezt akként, hogy a tulajdonában nincs ingatlan, bérelt ingatlanja egyedül a székhely településen bérelt irodája. Társaságunknak bejegyzett székhelye van, bejegyzett telephelye nincs. Ezen említett 8110'25-ös TEÁOR-besorolású tevékenységet átalánydíjas szerződés keretében végzi, vevői felé havi szinten mindig ugyanazt az összeget számlázza, tehát ezen tevékenységet állandó jelleggel folytatja. Az ingatlanok viszont, melyek kapcsán a társaság az említett épületüzemeltetési szolgáltatást nyújtja, a társaság székhelyétől eltérő településen találhatóak. Ezen esetben, mivel a székhelyén kívül is állandó jelleggel folytatja a társaság az említett 8110'25-ös tevékenységet, keletkezik-e a helyi adótörvény szerint telephelye azon településeken, ahol az említett ingatlanok elhelyezkednek? Továbbá ebből fakadóan a jelen helyzet okán kell-e a helyi iparűzési alapot megosztani, vagy csak a székhelye kapcsán keletkezik adófizetési kötelezettsége?
Részlet a válaszából: […] ...más jogcímen vállalkozási tevékenysége kifejtésére használt ingatlanja, ha ott vagy onnan kiindulva a vállalkozó tevékenységet és/vagy munkavállalója munkarend szerinti munkát fejt ki.A kérdésben említett építményüzemeltetés (ami egy komplex, többelemű szolgáltatás,...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. június 12.

Alapítványi dolgozók óvodai foglalkoztatása

Kérdés: Egy alapítvány fenntartója egy külön adószámmal rendelkező óvodának. Néhány, az alapítványnál dolgozó munkavállaló feladatából kifolyólag az óvodában is végez munkát. Többes foglalkoztatás jogcímen ennek összege átterhelésre kerül az óvoda részére. Finanszírozási probléma miatt felmerült a kérdés, hogy van-e rá jogszabályi lehetőség, hogy az átterhelt bér alapítványtól kapott támogatásként kerüljön könyvelésre az óvodában pénzmozgás nélkül?
Részlet a válaszából: […] ...az alapítványnál dolgozó munkavállaló óvodában is végez munkát, és ennek összege átterhelésre kerül az óvoda részére, akkor az átterhelt bér az óvodánál költségként számolandó el. Ha az alapítvány támogatási megállapodás alapján az átterhelt bérnek...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. június 12.

Munkabér megállapítása részben euróban, részben forintban

Kérdés: Ügyfelünk, egy magyar tulajdonú zrt. vezető tisztségviselői számára szeretnénk a munkabért részben euróban, részben forintban megállapítani. Lehetséges ez, vagy csak egy pénznem választható? Kérdés még, hogy a kifizetéskor, illetve annak könyvelésekor milyen árfolyamot kell használni?
Részlet a válaszából: […] ...amely lehetővé tenné, hogy a munkáltató forint helyett/mellett euróban is megállapítson, illetve kifizessen munkabért.Vezető állású munkavállaló (egyebek mellett) a munkáltató vezetője; ilyennek minősül a gazdasági társaságok vezető tisztségviselője [Mt. 208....[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. május 22.

Telephely – a gyár bezárása után

Kérdés: Társaságunk bérgyártási tevékenységet végzett az egyik telephelyén, és ez 2024-ben megszűnt. Más tevékenysége nincs. Ezt követően, még 2025-ben is vannak alkalmazottai, akik a gyár bezárásán dolgoznak, a tárgyi eszközök és ingatlanok értékesítését intézik. Az ipaalapot a cég a komplex módszer szerint osztja meg a székhely és a telephelyei között. Felmerült a kérdés, hogy a bezárásra, értékesítésre ítélt „telephely” a Htv. szerint meddig minősül telephelynek, meddig kell/lehet figyelembe venni az adóalap megosztása kapcsán? 2025-ben még ezen a „telephelyen” is felmerül személyi jellegű ráfordítás, és eszközarányos ágon is jutna ide adóalap (pl. az ingatlan 2%-a). Ugyanakkor nem lesz már 2025-ben áru vagy szolgáltatás értékesítéséből bevétele, csak egyéb bevétele az eszközök/ingatlanok értékesítéséből.
Az 1991. évi C. tv. 37. § (1) bekezdése alapján úgy vélem, továbbra is figyelembe kell venni, mert mindegy, hogy egy adott telephelyen végez-e iparűzési tevékenységet a társaság, a lényeg, hogy valamely telephelyén, székhelyén végez.
37. § * (1) * A vállalkozó iparűzési tevékenységet végez az önkormányzat illetékességi területén, ha ott székhellyel, telephellyel rendelkezik, függetlenül attól, hogy tevékenységét részben vagy egészben székhelyén (telephelyén) kívül folytatja.
52. § 31. * telephely: a) az adóalany olyan állandó üzleti létesítménye (ingatlana) – függetlenül a használat jogcímétől –, ahol részben vagy egészben iparűzési tevékenységet folytat, azzal, hogy a telephely kifejezés magában foglalja különösen a gyárat, az üzemet, a műhelyt, a raktárt…
Ugyanakkor e törvény telephelyfogalma mintha ellentmondana a 37. § (1) bekezdésének, és csak akkor minősül telephelynek, ha ott iparűzési tevékenységet folytat.
36. § Adóköteles iparűzési tevékenység: a vállalkozó e minőségben végzett nyereség-, illetőleg jövedelemszerzésre irányuló tevékenysége. Idesorolható-e a tárgyi eszközök értékesítése?
2025-ben figyelembe vehető-e ez a telephely az adóalap megosztásánál vagy sem?
Részlet a válaszából: […] ...hogy a vállalkozónak van ingatlanjellegű üzleti létesítménye (gyára), s bár ott termék-előállítás nem zajlik, de a vállalkozó munkavállalói munkarend szerint végeznek munkát (a gyárbezárással összefüggő feladatokat látják el, az eszközök értékesítését...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. április 24.

Tűzkárral kapcsolatos szolgáltatások elszámolása

Kérdés: Társaságunknál tűzkáresemény történt. A tűzkárral kapcsolatban a biztosító 20 millió forintot fizetett társaságunk részére, amelyet az egyéb bevételekkel szemben számoltunk el. Az oltási, romeltakarítási, helyreállítási költségek elszámolásával kapcsolatban ilyenkor mi a helyes könyvelés? Az oltási, a romeltakarítási munkálatokat az egyéb ráfordítások között számoljuk el, a helyreállítási költségeket pedig az 51–52. számlaosztályban könyveljük? Az oltási, romeltakarítási munkálatok költségeit és a káreseménnyel kapcsolatos, max. 20 millió forint értékű helyreállítási költségeket az egyéb ráfordítások között számoljuk el, a 20 millió forint keretösszeg feletti helyreállítási költségeket pedig az 51–52. számlaosztályba könyveljük? A káreseménnyel kapcsolatban felmerült összes költséget (romeltakarítás, helyreállítás stb.) elszámolhatjuk egyéb ráfordításként?
Részlet a válaszából: […] ...kártérítést – ilyen címen – akkor kell az egyéb ráfordítások között elszámolni, ha a kárt a társaság vagy a társaság munkavállalója más gazdálkodó szervezetnél szándékosan vagy gondatlanságból okozta. Ez esetben is a két fél közötti...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. április 10.

Gépsoron végzett felújításnál szerelők szállásköltsége

Kérdés: Társaságunk jelentős volumenű felújítást végzett gépsorán. A felújítást a gépsort gyártó német vállalat szerelői végezték telephelyünkön több héten át. A felújításra vonatkozó árajánlatban a szerelők szállásköltségére vonatkozó összeg nagysága miatt abban állapodtunk meg, hogy azt társaságunk fizeti, jelentős összeget megtakarítva ezáltal. A szállásköltséget, ami a szálloda árajánlata szerint svédasztalos reggelit is tartalmaz, elszámolhatjuk-e reprezentációs költségként, vagy a felújítás részeként rá kell aktiválnunk a felújított gépsorra a szolgáltatást végző német vállalat egyéb, a felújításhoz közvetlenül kapcsolódó számláival együtt?
Részlet a válaszából: […] A felújítás során a német szerelők szállásköltsége nem minősül reprezentációs költségnek, mivel az az Szja-tv. 3. § 26. pontja alapján nem tekinthető reprezentációnak. Reprezentáció a juttató tevékenységével összefüggő üzleti, hivatali, szakmai, diplomáciai vagy...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. április 10.

Februárban végzett önellenőrzés könyvelése

Kérdés: 2025. 02. hónapban tudomásunkra jutott, hogy a korábbi években hibásan lett számolva az igénybe vehető szociális hozzájárulási kedvezmény a pályára lépők, a szakképzettséget nem igénylő munkavállalók, valamint a megváltozott munkaképességű dolgozók után. Az önellenőrzés a mérlegbeszámoló elkészítése előtt történt, „pluszbevételt” jelent a cég részére. Ebben az esetben a 2024. évre vagy 2025-re számoljuk el szabályosan?
Részlet a válaszából: […] Önellenőrzés esetén a főszabály az, hogy az önellenőrzéssel érintett tételeket a cégvezető által elfogadott önellenőrzési jegyzőkönyv alapján akkor kell könyvelni, amikor az elfogadás, a jóváhagyás megtörtént, tehát 2025-ben. Mivel az önellenőrzés a mérleggel lezárt...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. március 20.
1
2
3
80