Közösen finanszírozott gépbeszerzés
Kérdés
Négy társaság közösen vásárol egy munkagépet, amihez vissza nem térítendő támogatást is kapnak. Nyilvánvaló, hogy a munkagépet csak az egyik társaság aktiválhatja, számolhatja el a költségeit, de a másik három társaság is használni fogja. A leírtak elszámolására milyen könyvviteli megoldás alkalmazható? Az Szt. szerinti közös üzemeltetésnek mik a feltételei?
Megjelent a Számviteli Levelekben 2018. május 31-én (386. lapszám), a kérdés sorszáma ott: 7631
[…] szükséges pénzeszközök átadása történhet úgy is, hogy az "A" társaságban a másik három társaság az átadásra kerülő pénzösszeggel – a társasági szerződés módosításával – megemeli a jegyzett tőke összegét, azaz társtulajdonosok lesznek az "A" társaságban.Mindkét megoldásnak vannak előnyei is, meg hátrányai is. A válaszadó véleménye szerint a fejlesztési kölcsönként történő átadás/átvétel a jobb megoldás.Bármelyik megoldást is alkalmazzák, az alapvető követelmény teljesülésének nincs akadálya: az "A" társaság könyveiben szerepel a munkagép, az ő könyveiben kell, hogy megjelenjenek a munkagéppel kapcsolatos bevételek, illetve költségek, ráfordítások.Milyen bevételek lehetnek? Bérbeadás útján történő hasznosítás lehet az is, ha az "A" társaság a másik három társaság részére bérleti díj ellenében biztosítja a munkagép használatát (külön szabályozandó, hogy a bérleti díj mire nyújt fedezetet, különösen akkor, ha az üzemanyagot a használó társaság szerzi be). A bérbeadás útján történő hasznosítás esetén a bérleti díjat "A" társaságnak az áfa felszámításával számláznia kell, és árbevételként elszámolnia, a "B", a "C", a "D" társaságoknál a megkapott számlák szerinti összeget az igénybe vett szolgáltatások költségei között kell kimutatni.Abban az esetben, ha az "A" társaság a tevékenységéhez használja a munkagépet, azt számláznia nem lehet, így árbevételt nem tud kimutatni. Ez esetben – a másik három társasággal való elszámoláshoz – a saját használatot célszerű belső bérleti díjjal számításba venni.A közösen beszerzett munkagéppel kapcsolatos költségek jellemzően:– a terv szerinti értékcsökkenési leírás, ami "A" társaságnál merül fel,– az üzemeltetési, a karbantartási költségek, amelyek bármelyik társaságnál megjelenhetnek.A közösen beszerzett munkagép hasznosításának "A" társaságnál kimutatható eredménye:– az "A" társaság által számlázott bérleti díj (árbevétel), továbbá az "A" társaság saját tevékenységéhez történő munkagéphasználat belső bérleti díjjal meghatározott összege, együttesen a bevételek;– a bevételeket növelő tételként kell figyelembe venni a halasztott bevételként elszámolt támogatás tárgyidőszakban megszüntetett és egyéb bevételként elszámolt összeget;– a bevételeket csökkentik a közösen beszerzett munkagéppel kapcsolatos "A" társaságnál felmerült költségek, ideszámítva a másik három társaságnak a pénzkölcsön miatt fizetett kamatráfordítások összegét is;– a különbözet lesz a közösen finanszírozott munkagép hasznosításának az eredménye.A válasz bevezetőjében említett finanszírozási módszer esetében beszélhetünk a munkagép közös üzemeltetéséről, és a közös üzemeltetés során kimutatott eredménynek az együttműködési megállapodásban meghatározott módon megállapított és megosztott összegének az Szt. 84. §-a (7) bekezdésének p) pontja, illetve 85. §-a (3) bekezdésének p) pontja szerinti elszámolási lehetőségéről.Ha a közösen finanszírozott munkagép hasznosításának az eredménye nyereség, akkor "A" társaságnál a másik három társaságnak átadott eredmény könyvelése: T 8793 – K 384, 4798; a másik három társaságnál: […]
Jelentkezzen be!
Elküldjük a választ e-mailen*