Személyi jellegű egyéb kifizetések

Kérdés: A személyi jellegű egyéb kifizetéseket az Szt. 3. §-a (7) bekezdésének 3. pontja tartalmazza. Az Szja-tv. 1. számú melléklete hosszan részletezi a személyijövedelemadó-mentes bevételeket (amelyek jellemzően magánszemélyek bevételei, azaz személyi jellegű egyéb kifizetésnek minősülnek, de nem így nevesítettek), az Szja-tv. 70. §-a egyes meghatározott juttatásokról, a 71. §-a a béren kívüli juttatásokról, mint adóköteles jövedelmekről rendelkezik. A KSH munkaügyi statisztikája, ami a kereseten kívüli jövedelem egyes elemeit egyéb munkajövedelemként, szociális költségként, egyéb munkaerőköltségként határozza meg. A probléma az, hogy a három helyen történő szabályozás csak részben fedi le egymást, nehezen (vagy egyáltalán nem) feleltethetők meg egymásnak, esetenként nem is azonosíthatók. A kérdés az, hogy a többirányú követelményeknek a számvitel hogyan tud megfelelni?
Részlet a válaszából: […] A három helyen (a számviteli törvényben, a személyijövedelemadó-törvényben, a KSH munkaügyi statisztikában) történő szabályozás követelményeinek a számvitel – röviden – csak akkor tud megfelelni, ha az 55. számlacsoport számláinak kijelölésénél a számviteli...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2019. augusztus 8.

Változások a juttatások adóztatásában

Kérdés: A 2018. évi XLI. törvény 2019. január 1-jétől jelentősen korlátozza a béren kívüli juttatásokat is, az egyes meghatározott juttatásokat is. A jogszabály előkészítői részéről a sajtóban elhangzottak szerint a megszűnt juttatásokat bér formájában indokolt a munkavállalók részére biztosítani. Az Önök véleménye szerint hogyan történhet ez? Cégünk 2018-ban a munkavállalóinak béren kívüli juttatásként havi 8 ezer forint pénzösszeget juttatott a napközbeni étkezés támogatására. Ezenkívül fizette a munkavállalók helyi utazására szolgáló bérletet, a munkáltató nevére szóló számla alapján, havi 10.000 forint összegben, amelyet egyes meghatározott juttatásként számolt el. 2019-ben ezeket sem béren kívüli juttatásként, sem az egyes meghatározott juttatások között nem lehet elszámolni. Milyen módon számolhatjuk el ezeket a juttatásokat jövőre, ha cégünk munkavállalóink részére 2019-ben is biztosítani kívánja?
Részlet a válaszából: […] A kérdésben leírtak megoldására csak javaslatot tehetünk, melynek a kivitelezése a cég számára a 2018. évit meghaladó teherrel jár. Ezen javaslatunk előtt azonban tekintsük át a változásokat.A 2018. évi XLI. törvény 2019. január 1-jétől hatályos előírásai azokat a...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2018. augusztus 30.

Saját üdülőnél az üdülési hozzájárulás elszámolása

Kérdés: Hogyan kell elszámolni és könyvelni a saját üdülőben üdültetett munkavállalók üdülési hozzájárulását?
Részlet a válaszából: […] Az Szja-tv. 71. §-a (1) bekezdésének a) pontja alapján béren kívüli juttatásnak minősül a munkáltató által a munkavállalónak az adott évben juttatott pénzösszegnek az éves keretösszeget meg nem haladó része, az éves keretösszeget meghaladó része pedig egyes...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2018. április 26.

Közösségi alap terhére pénzbeli juttatás

Kérdés: Ha a szövetkezet az Szja-tv. 71. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint adható juttatástól eltérően, pénzben szeretne juttatást adni a tagoknak a közösségi alap terhére, ezt milyen módon teheti meg? A pénzben adott juttatás után ki és hogyan adózik, kinek van eho-fizetési kötelezettsége?
Részlet a válaszából: […] A szövetkezetekre – mint gazdálkodó szervezetekre – vonatkozó sajátos szabályokat a Ptk. Harmadik könyvének Negyedik része tartalmazza. A Ptk. 3:335. §-a (2) bekezdésének d) és e) pontja alapján a közgyűlés hatáskörébe tartozik a szövetkezeti vagyon egy részének...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2017. október 26.

Mezőgazdasági szövetkezet megszűnése

Kérdés:

Hogyan lehet megszüntetni egy mezőgazdasági szövetkezetet, amelyik csak vagyonmegóvást végez? Az állam a kívülállók és a nyugdíjasok üzletrészét megvásárolta, és azt visszajuttatta a lekötött tartalékba. Jelenleg 21 tag van, amelynek nagy része nyugdíjas.

Részlet a válaszából: […] A Ptk. 3:367. §-a alapján a jogi személy jogutód nélküli megszűnésének általános szabályait kell a szövetkezet megszűnése esetében is alkalmazni. Az általános eseteken túlmenően jogutód nélkül szűnik meg a szövetkezet abban az esetben is, ha tagjainak a száma hét fő...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2017. szeptember 21.

Átadás a közösségi alap terhére

Kérdés: Kft.-vé átalakult szövetkezet térítés nélkül alanyi adómentes alapítványnak átadja az irodaként használt kastély jellegű épületet kb. 2 hektár területtel, alapszabályunk szerint a közösségi alap terhére történő kivezetéssel az átalakulás miatt. A felértékelt piaci érték 34 100 E Ft, amelyből a telek 7600 E Ft. Az épületet telekmegosztással adják át. Az épület 1977. évtől a kft., illetve a jogelőd szövetkezet tulajdona. Az épület könyv szerinti értéke nulla. A felújítás miatti ráaktiválás utoljára 1983-ban volt. A kft. és a jogelőd szövetkezet tevékenységei között az ingatlanértékesítés nem szerepel. Ezen térítés nélküli átadás esetében meg kell-e fizetni az áfát?
Részlet a válaszából: […] A válasz előtt néhány kiegészítő megjegyzést kell tenni.A jogelőd szövetkezet kft.-vé történő átalakulása korábban már megtörtént, a kastély jellegű épület térítés nélküli átadására az átalakulást követően kerül sor, átadó a kft. Az átalakulás során nem...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2017. szeptember 21.

Szövetkezet átalakulása – kiválással

Kérdés: A szövetkezetből közgyűlési határozat alapján kiválás történik. A kiválást megelőzően felértékelik a vagyont, amelyet könyvvizsgáló ellenjegyez. Az átértékelt ingatlanok könyvelése: T 127 – K 417. A kiválás során a tagok a közösségi alapot és annak fedezetét képező felértékelt ingatlanokat kívánják a szövetkezetből kivinni egy másik szövetkezetbe, amelyhez a közgyűlés hozzájárul: T 882 – K 127, T 417 – K 982 és T 414 – K 412. Helyesek a könyvelési tételek?
Részlet a válaszából: […] A választ azzal kell kezdeni, hogy a kérdező nem (de aszövetkezetnél a vagyonértékelést ellenjegyző könyvvizsgáló sem) ismeri aszövetkezet átalakulására vonatkozó törvényi előírásokat. A szövetkezetekről szóló 2006. évi X. törvény (atovábbiakban Szöv-tv.) 74....[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2008. november 6.

Közösségi alap felhasználása

Kérdés: A 2006. évi X. törvény átmeneti rendelkezései alapján az ÁPV Zrt. által visszaadott üzletrészeket a közösségi alapba helyeztük. A közösségi alap felhasználását az alapszabályban rögzíteni kell, ha jól tudom. A számviteli elszámolásával nem vagyok tisztában, mivel ezt nem az eredmény terhére képeztük.
Részlet a válaszából: […] A Szöv-tv. 20. §-ának (2) bekezdése alapján a közgyűléshatáskörébe tartozik a szövetkezeti vagyon egy részének közösségi alappátörténő minősítése, valamint döntés a közösségi alap felhasználásának főbbelveiről. A Szöv-tv. 71. §-ában, a közösségi...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2008. november 6.

Szövetkezeti közösségi alap felhasználása

Kérdés: Ez évtől indul be a mezőgazdasági szövetkezetekben a lekötött tartalékba helyezett közösségi alap felhasználása. Szükség lenne egy átfogó tájékoztatásra az alap eredménytartalékból való feltöltésére, az alapból való felhasználás éves mértékére (arányára), a különböző jogcímeken történő kifizetések adóvonzataira, a könyvelés, elszámolás módjára, az alap teljes kezelésére vonatkozóan.
Részlet a válaszából: […] A szövetkezetekről szóló 2006. évi X. törvény (atovábbiakban: Szöv-tv.) 58. §-a és 59. §-a (2) bekezdésének c) pontja szerint atárgyév mérlegfordulónapjára vonatkozó pozitív adózott eredmény közgyűlés általmeghatározott összege közösségi alapba kerül. Ez a...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2008. augusztus 28.

Szövetkezeti üzletrész helyett átalakított befektetői részjegy

Kérdés: Szövetkezetünk a 2006. évi X. törvény 98. és 99. §-a előírásainak eleget tett. Ennek alapján a 101. § (1) bekezdésének megfelelő állapot alakult ki. 2007. április 30-án szövetkezetünknél 21 millió forint névértékű üzletrész maradt, amellyel kapcsolatosan a tulajdonosok nem éltek a felajánlott lehetőséggel. Az üzletrészek árfolyamának a súlyozott számtani átlaga 11%, amit a közgyűlés jóváhagyott. Ennek alapján 2007. május 1-jén 2,3 millió forint értékű átalakított befektetői részjegye lett a tulajdonosoknak a szövetkezetnél. Hogyan történjen az üzletrész névértéke és az átalakított befektetői részjegy értéke közötti különbözet elszámolása?
Részlet a válaszából: […] A 2006. évi X. törvény (Szöv-tv.) 98. §-ának (1) bekezdésealapján a törvény hatálybalépése előtt alakult szövetkezeteknél még meglévőszövetkezeti üzletrészek megszűnnek, illetve 2007. május 1-jei hatállyal a 102.§-nak megfelelő összegű befektetői részjeggyé,...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2008. március 6.
1
2