Közhasznú társaság jogutód nélküli megszűnése

Kérdés: Egy 90%-ban önkormányzati tulajdonban lévő közhasznú társaság könyvvizsgálója vagyok. A tulajdonosok elhatározták a közhasznú társaság jogutód nélküli megszüntetését, és így 2008. augusztus 1-jétől a közhasznú társaság végelszámolás alatt áll. A jogutód nélküli megszüntetéssel egy időben az önkormányzat nonprofit gazdasági társaságot hozott létre, amely többek között folytatja a megszűnő közhasznú társaság közcélú feladatait is, és közhasznú besorolást kapott. A megszűnéskor a közhasznú társaság tulajdonosai döntöttek, hogy a megszűnő közhasznú társaság vagyonát – az alapító okiratban foglaltak szerint – az újonnan létrejövő nonprofit gazdasági társaságnak kell átadni. A végelszámolás befejezésére 2009. június 30-a után kerül sor. A működő közhasznú társaság a működése során kedvezményezett bevétele révén adózatlan eredménytartalékot halmozott fel. Gondot okoz számomra, hogy ebben az esetben hogyan kell alkalmazni a jogutód nélküli megszűnés esetére előírt, és a tag részére történő vagyon kiadásakor az adózott saját tőkét meghaladó részre vonatkozó adóalap-növelést, illetve a vagyonkiadást, mert – a Tao-tv. 13. §-a 2009. június 30-ával megszűnik; – Tao-tv. 13. §-a (1) bekezdésének b) pontja is a tag részére történő vagyonkiadásról beszél; – ellentmondást érzek abban, hogy a végelszámolás során a maradék vagyon esetében a tagokkal kell elszámolni, de maradék vagyon azért nem keletkezik, mert a tagok ezt a végelszámolás alatt akár a vagyonfelosztási javaslatban átadják a nonprofit gazdasági társaságnak. Az előbbieket figyelembe véve úgy gondolom, hogy nem kell a megszűnéskor az adóalapot növelni, hanem az új nonprofit gazdasági társaságnál kell ezt nyilvántartásba venni, illetve a végelszámolás alatt a maradék vagyont nem lehet az új nonprofit gazdasági társaságnak átadni.
Részlet a válaszából: […] A Tao-tv. 2009. június 30-áig hatályos 13. §-a (1)bekezdésének b) pontja szerint növelni kell az adózás előtti eredményt – többekközött – a közhasznú társaság jogutód nélküli megszűnése esetén, a tagságiviszony megszűnésekor, vagy a jegyzett tőke...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2009. szeptember 3.

Műemlék épület felújítása

Kérdés: Társaságunk önkormányzati tulajdonú műemlék épület kezelését, üzemeltetését végzi. Az ingatlanon felújítást kívánunk végrehajtani. Lehet-e értékcsökkenést elszámolni vagy sem, tekintettel arra, hogy az épület műemlék?
Részlet a válaszából: […] A választ érdemileg befolyásolja az, hogy a kérdező társaságaz önkormányzati tulajdonú műemlék épületet vagyonkezelőként üzemelteti, vagymint bérlő végzi az üzemeltetést.Amennyiben a társaság az önkormányzati tulajdonú műemléképületet vagyonkezelőként –...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2008. december 11.

10 százalékos adókulcs alkalmazása

Kérdés: A 2006. évben hatályos Tao-tv. szerint 5 millió forintig 10%-os adókulcs alkalmazható, amennyiben a társaság nem vesz igénybe adókedvezményt (+egyéb előírásoknak is megfelel). Melyek azok az adókedvezmények, amelyek a kedvezményes kulcs alkalmazását kizárják (pl. iparűzési adó mint adóalap-kedvezmény elszámolható-e)?
Részlet a válaszából: […] A 10%-os adókulcs alkalmazásának azon feltételeszempontjából, hogy "nem vesz igénybe a törvény szerinti adókedvezményt",2006-ban (és 2007-ben, 2008-ban is) csak az adóból visszatartottadókedvezmények igénybevétele nem megengedett. 2006-ban ezek az adókedvezményeka...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2008. április 17.

Üzemeltetett eszközök karbantartása

Kérdés: Kft.-nk 100 százalékban önkormányzati tulajdonban van, de mi üzemeltetjük a helyi ivóvíz-szolgáltató rendszert. A hidroglóbusz és a kutak az önkormányzat tulajdonában maradtak. 2007-ben állagmegóvás miatt át kellett festenünk a víztornyot, 2 millió Ft-ba került. Elszámolható-e ez az összeg fenntartási költségként, vagy függ attól, hogy a tulajdonos által nyilvántartott értéknek hány százaléka a festés? Mivel új érték nem jött létre, csupán állagmegóvás történt, úgy véljük, nem járunk el szabálytalanul, ha karbantartási költségként könyveljük az összeget?
Részlet a válaszából: […] A válasz elején leszögezhetjük azt, hogy a víztoronyfestésének költségeit karbantartásként kell elszámolni. A kérdés csak az, hogya kft.-nél vagy az önkormányzatnál lesz karbantartás. Ennek eldöntéséhezlegalább a következőket indokolt figyelembe venni:– az...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2008. február 7.

Ingatlan bérlője felújítja a házat

Kérdés: Társaságunk önkormányzati tulajdonú ingatlan bérlője. Az általunk bérelt rész nem lakásként szerepel az ingatlan-nyilvántartásban, de vannak lakások is az épületben, amelyet magánszemélyek bérelnek. Cégünk vállalta a teljes épülethomlokzat felújításának pénzügyi fedezetét. Hogyan számolható el a teljes felújítás? Az áfa milyen módon igényelhető vissza?
Részlet a válaszából: […] A válasz alátámasztásához elsősorban a Ptk.-nak a bérletrevonatkozó előírásait kell figyelembe venni. A Ptk. 424. §-ának (1) bekezdése szerint a bérbeadó szavatolazért, hogy a bérelt dolog a bérlet egész tartalma alatt szerződésszerűhasználatra alkalmas, és egyébként...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2007. november 8.

Térítésmentesen kapott szolgáltatás kimutatása

Kérdés: A 100 százalékos önkormányzati tulajdonban lévő kht. az önkormányzattól ingyenes használatba kapta az ingatlant, amelyben tevékenységét végzi. Ki kell-e mutatnia térítésmentesen kapott szolgáltatásként a rendkívüli bevételek között ennek a szolgáltatásnak a forgalmi értékét?
Részlet a válaszából: […] A válasz röviden az, hogy igen.A számviteli törvény szerinti egyes egyéb szervezetekbeszámolókészítési és könyvvezetési kötelezettségének sajátosságairól a224/2000. (XII. 19.) Korm. rendelet intézkedik. Ezen kormányrendelet 3. §-ának(3) bekezdése alapján a közhasznú...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2006. augusztus 31.

Önkormányzati támogatás minősítése

Kérdés: A 2004-2005. években az államháztartási támogatásban részesülő adóalanyok az egyes termékbeszerzéseikhez kapott támogatás esetén az előzetesen felszámított áfa megosztásával érvényesíthették áfalevonási jogukat. Államháztartási támogatásnak minősül-e, ha egy 100%-ban önkormányzati tulajdonban lévő cég, amely a víz- és csatornaüzemeltetéssel van megbízva, az alapító önkormányzattól vissza nem térítendő támogatás formájában segítséget kap egy-egy számla kifizetésére? Adhat-e az önkormányzat tagi kölcsönt a működési kiadásokra?
Részlet a válaszából: […] A rövid válasz mind a két kérdésre az, hogy igen. Az Áht. 2. §-a alapján az államháztartást a központikormányzat, az elkülönített állami pénzalapok, a helyi önkormányzatok, valaminta társadalombiztosítás költségvetései alkotják.Az Áht. 5. §-a alapján a helyi...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2006. május 25.

Közművek (víz, csatorna) átadásának áfája

Kérdés: A Vtv. – szó szerint – nem írja elő azon adóalanyoknak a közművek (víz, csatorna) átadását, amely közműrészek a telekhatáron kívül vannak. Atörvény csak azt írja elő, hogy e közművek kizárólag az állam, illetve az önkormányzat tulajdonában lehetnek. A tulajdonosok között nem szerepel sem a magánszemély, sem a gazdasági társaság. Értelmezésünk, illetve az önkormányzat értelmezése szerint a közműveket megépítő tulajdonos térítésmentesen köteles a közműveket átadni az önkormányzatnak, mert ő lehet a városban a tulajdonos. Csak abban az esetben ad engedélyt a rákötésre, az üzemeltetésre, ha azt a 200-220 m közművet megkapja. Ennek megfelelően az idézett törvényhely megalapozza az áfamentességet?
Részlet a válaszából: […] A választ azzal kell kezdeni, hogy a kérdező konkréttörvényhelyet nem idézett (mert ilyen nincsen!), amelyik az áfamentességetmegalapozza. A Vtv. csak azt szabályozza, hogy a víz- és csatornaközművekkizárólag állami, illetve önkormányzati tulajdonban lehetnek, de azt nem...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2006. január 19.

Vízműkút létesítésének elszámolása

Kérdés: A közhasznú társaság 34 önkormányzat tulajdonában lévő vízközművek üzemeltetését végzi. A vízközművek önkormányzati tulajdonban vannak. Az egyik önkormányzat pályázatot nyújtott be a területfejlesztési tanácshoz mélyfúrású vízműkút létesítésére, és így 4 millió forint támogatást kapott, amelyet – megállapodás alapján – átadott a kht.-nak. A kht. a kútépítést saját beruházásként valósította meg, saját erővel kiegészítve a támogatást. A mélyfúrású kutat tárgyi eszközként hol kell nyilvántartani, hogyan történik annak az értékcsökkenésileírás-elszámolása? Aktiválhatja-e azt a kht.? Vagy csak a hozzájárulása arányában számolhat el értékcsökkenési leírást?
Részlet a válaszából: […] A válasznál a helyi önkormányzatokról, a vízgazdálkodásrólszóló törvények előírásaiból kell kiindulni. Az 1990. évi LXV. törvény 8. §-ának (4) bekezdése alapján atelepülési önkormányzat köteles gondoskodni az egészségesivóvíz-ellátásról.Az 1995. évi LVII....[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2005. április 28.

Fejlesztésre átadott pénzeszközök tőketartalékba helyezése

Kérdés: A 100 százalékban önkormányzati tulajdonú kft.-t azért hozták létre, hogy a piacot felépítse, majd üzemeltesse. A beruházást egyrészt a piacon lévő üzlethelyiségek 50 éves bérleti jogának értékesítéséből befolyt, másrészt az önkormányzat által átadott pénzeszközökből finanszírozták. A bérleti jog címen befolyt bevételt halasztott bevételként számolták el, amelyből 2 százalék kerül évenként feloldásra, összhangban az építményekre elszámolt amortizációval. A képviselő-testület olyan határozatot hozott, mely szerint a kft. az önkormányzattól kapott pénzt a pénzmozgással egyidejűleg köteles a tőketartalékba helyezni. A tulajdonos önkormányzat – ezt követően – módosította az alapító okiratot, a jegyzett tőkét megemelte a tőketartalékkal szemben. Helyes volt-e a képviselő-testület döntése, illetve az önkormányzat tőkeemelése? Elhatárolható-e az üzlethelyiségek 50 éves bérleti jogának értékesítéséből befolyó bevétel?
Részlet a válaszából: […] A képviselő-testület határozata alapján az önkormányzatáltal a kft.-nek átadott pénzeszközt az Szt. 86. §-a (4) bekezdésének b) pontjaalapján, mint fejlesztési célra -visszafizetendő kötelezettség nélkül – kapott,pénzügyileg rendezett támogatást a rendkívüli...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2005. február 17.
1
3
4
5