Bemutatósarok költségei


A Számviteli Levelek 31. szám 610. kérdéshez kapcsolódik kérdésünk. Társaságunk termékeit nagykereskedőkön keresztül értékesíti, bemutatótermeikben fürdőszobasarkokat rendezünk be. Modellváltáskor a bemutatósarkot át kell építeni, a korábban felrakott csempét, padlóburkolatot le kell verni, a beépített szaniter termékek csak csökkentett áron értékesíthetők. Társaságunk a bemutatósarkok tervezésének, kivitelezésének költségeit, az építésnél felhasznált burkolótermékeket marketingköltségként számolja el. Helyesen járunk-e el?


Megjelent a Számviteli Levelekben 2002. december 19-én (50. lapszám), a kérdés sorszáma ott: 1027

[…] használatra rendelt dolog, és mennyisége nem éri el a kereskedelemben forgalmazott/forgalmazható legkisebb mennyiséget. Nyilvánvaló, hogy a kérdező társaság által forgalmazott szaniter termékek, csempék, burkolólapok nem tartoznak az áruminta fogalmi körébe. Ha viszont nem áruminta, a 610. kérdésre adott válasz szerint természetbeni juttatás, illetve térítés nélküli átadás. Jelen kérdésben azonban nem termékátadásról van szó, hanem bemutatósarok kialakításáról és berendezéséről, csak nem a kérdező társaság telephelyén, hanem a nagykereskedőknél. Először tehát ezt kell tisztázni, és a kérdező, valamint a nagykereskedő által kötött szerződésben azt rögzíteni, hogy a nagykereskedőnél megépített bemutatósarok és az abban elhelyezett (beépített) berendezések a kérdező társaság tulajdonát képezik, azt a nagykereskedő a Ptk. felelős őrzésre vonatkozó szabályai szerint őrzi, illetve használja (hasznosítja). Mivel a megépített bemutatósarok nem végleges jelleggel épül, hiszen modellváltáskor azt át kell építeni, az ideiglenesen beépített és visszanyerhető anyagokat (csempék, burkolólapok), szaniter termékeket (WC-csésze, mosdó, fürdőkád stb.) leltárba kell foglalni, és a leltárba került termékeket a kibontáskor várható értékük alapján kell értékelni (általában a bekerülési érték 50 százalékán, de ettől eltérő is lehet az érték). A leírtak figyelembevételével tehát a kérdező társaság ideiglenes jelleggel bemutatósarkokat épít a nagykereskedőknél, amely bemutatósarkok a kérdező társaság tulajdonát képezik. Így a bemutatósarkok megépítésével, berendezésével kapcsolatos költségek (a bemutatósarok tervezésének, kivitelezésének, az építésnél felhasznált burkolóanyagoknak, a felhasznált szaniter termékeknek a bekerülési költségei, csökkentve az ideiglenesen beépített és visszanyerhető anyagok, termékek leltár szerinti értékével) a kérdező társaságot terhelik. Ezen költségeket az eredmény terhére azonban csak akkor […]
 
Kapcsolódó címke:
 

Elküldjük a választ e-mailen*

*
*ingyenes választ évente csak egyszer küldünk.
A *-gal megjelölt mezőket kötelező kitölteni.