Utazásszervezésnél előlegszámla és számla


Az idegenforgalomban bevett szokás, hogy a szolgáltatás igénybevevője hamarabb fizet a szolgáltatásért, mint ahogyan az igénybevétel megtörténik. Az utazásszervezők ezekben az esetekben nem előlegszámlát állítanak ki, hanem számlát, amelyen a teljesítés időpontjaként az útról való visszatérés szerepel. Az utas, amikor visszaérkezik az útról, be sem megy az utazási irodába azért, hogy átvegye a számlát. Elfogadható ez a gyakorlat? Mikor keletkezik az áfafizetési kötelezettség?


Megjelent a Számviteli Levelekben 2008. május 29-én (176. lapszám), a kérdés sorszáma ott: 3685

[…] Áfa-tv. 159. §-a (2) bekezdésének b) pontja alapján, ha nem egy másik adóalany vagy nem adóalany jogi személy (azaz természetes személy) előleget fizet, és ha az nem kéri a számla kibocsátását, akkor az adóalanynak (az utazásszervezőnek) az előlegről nem kell a számlát kibocsátania. Ez azonban nem mentesít az előleg átvételekor keletkező áfafizetési kötelezettség alól. Az utazásszervezési szolgáltatás árrésadóztatására tekintettel (az áfa kiszámítására, dokumentálására a 3683. kérdésre adott válaszunkba utaltunk) célszerűnek látszik előlegszámlával alátámasztani a fizetendő áfa megállapítását. Az új Áfa-tv. 159. §-ának (1) bekezdésében foglaltakból az következik, hogy a termékértékesítésről, a szolgáltatásnyújtásról a számlát akkor kell kibocsátani, amikor a teljesítés már megtörtént. A számviteli előírásokból is az következik, hogy a számlát a szerződésben meghatározott feltételek szerinti teljesítés alapján kell kiállítani. Mivel az utas esetenként hónapokkal előbb befizeti az előleget, mint ahogyan az utazás megtörténik, így nem tekinthető jogszerűnek az, ha előlegszámla helyett mindjárt a meg nem történt (sőt el sem […]
 
Kapcsolódó címkék:    
 

Elküldjük a választ e-mailen*

*
*ingyenes választ évente csak egyszer küldünk.
A *-gal megjelölt mezőket kötelező kitölteni.