Ingyenes szolgáltatás – terméktesztelés
Kérdés
Külkereskedelemmel foglalkozó cégünk egy új, ingyenes szolgáltatás bevezetésén gondolkodik. A szolgáltatás lényege, hogy bizonyos termékkör esetén a vásárlók a tesztelés lehetőségével élhetnek a vásárlás előtt, hogy el tudják dönteni, megfelelő-e a termék számukra. A gyakorlatban ez azt jelentené, hogy amikor a vásárló elviszi tesztelésre a terméket, akkor zároljuk a termék árát a bankszámláján, 10 napig tesztelheti, majd 10 nap elteltével feloldjuk a zárolást vagy azért, mert meg szeretné vásárolni a terméket, vagy pedig azért, mert nem, és visszajár neki a zárolt összeg. A tesztelésben részt vevő termékek esetén mikor kell elszámolnunk az árbevételt, mikor járunk el helyesen? Már akkor, amikor elviszi a terméket a vásárló, kvázi egy halasztott fizetésű tranzakcióként kezelve, majd visszáruzva, ha esetleg mégsem szeretné megvásárolni? Vagy csak akkor könyvelhetünk árbevételt, amikor a tesztelési periódus véget ért, és a vevő a termék megvásárlása mellett dönt?
Megjelent a Számviteli Levelekben 2021. április 15-én (443. lapszám), a kérdés sorszáma ott: 8499
[…] egyértelmű, hogy a kérdés szerinti esetben az értékesítés legkorábban a tesztelési periódus végén történik meg (amikor a vásárló a tesztelést követően dönt a termék megvételéről), tehát ekkor kell az értékesítésről a számlát kiállítani, a tesztelési időszak végén kell a megvásárolt termék ellenértékét árbevételként elszámolni.A tesztelésre átadott terméket a készletnyilvántartáson belül el kell különíteni, nincs a raktárban, a jövőbeni vevőjénél van (a készlet értéke nem csökken!). Ha visszahozza és nem tart rá igényt, akkor az előbbiek szerinti elkülönítést meg kell szüntetni. Ha ugyanazon terméket többen is tesztelték, előfordulhat, hogy az értékéből már veszített, és indokolt lehet a termékkel kapcsolatban értékvesztést […]
Jelentkezzen be!
Elküldjük a választ e-mailen*