Elveszett bizonylatok pótlása


Mi a teendő abban az esetben, ha a gazdasági társaság olyan – esetleg több évet érintő – bizonylatai (vevői, szállítói számlák, pénztárkiadási bizonylatok stb.), amelyek nehezen pótolhatók, elvesznek, megrongálódnak? Jegyzőkönyvet kell felvenni? Az adóhatóságnak jelezni kell?


Megjelent a Számviteli Levelekben 2009. május 28-án (199. lapszám), a kérdés sorszáma ott: 4169

[…] elvesztésének, megrongálódásának tényéről a társaság vezetésének olyan jegyzőkönyvet kell felvennie, amelyben fajtánként rögzítik az elveszett, megrongálódott bizonylatok megnevezését, keltét, sorszámát, azt, hogy a bizonylatot milyen gazdasági eseményről állították ki, milyen értéken, a bizonylatot milyen főkönyvi számlára könyvelték stb. A jegyzőkönyvnek tartalmaznia kell azokat a – z esetleg feltételezett – körülményeket is, amelyek a bizonylatok elveszéséhez, megrongálódásához vezettek, továbbá azokat a feladatokat, amelyeket a társaságnál a bizonylatok pótlása érdekében feltétlenül meg kell tenni. A hivatkozott felelősségi szabályból az következik, hogy az elveszett bizonylatokat sürgősen pótolni kell, a megrongálódott bizonylatokat pedig (ha lehet) helyre kell állítani, ennek hiányában pótolni kell. A bizonylatok pótlásának, teljesértékűsége helyreállításának módszerét, illetve feladatait – az adott társaság sajátosságainak figyelembevételével – a társaság vezetésének kell kialakítania, illetve meghatároznia, a pótlás és a teljesértékűség hitelességének biztosításával. Nyilvánvaló, hogy ez a különböző bizonylatoknál más-más módon történhet. Az elveszett számla pótlására egyfajta módszert tartalmaz a Számviteli Levelek 185. számában a 3846. kérdésre adott válasz. Az Art. […]
 
 

Elküldjük a választ e-mailen*

*
*ingyenes választ évente csak egyszer küldünk.
A *-gal megjelölt mezőket kötelező kitölteni.