Társasházi könyvelés és a közös képviselő
Kérdés
Milyen törvényi előírás vonatkozik a közös képviselőre a könyveléssel kapcsolatban? Konkrétan, lehet-e még naplófőkönyvben vezetni a társasház könyvelését, vagy csak digitális formában (egy ház könyveléséről van szó), esetleg valamilyen szoftvert szabad használni, mert nálunk a közös képviselő évente több tízezer forintot állít be "professzionális szoftver évenkénti frissítése" címen? (Amit nem tud kezelni sem.) Nyilván egy naplófőkönyv lényegesen olcsóbb lenne.
Megjelent a Számviteli Levelekben 2022. augusztus 11-én (469. lapszám), a kérdés sorszáma ott: 8930
[…] vezethet kettős könyvvitelt is. A rendelet a könyvvezetés technikáját azonban nem határozza meg, sem az egyszeres, sem a kettős könyvvitel esetében. Ez a Korm. rendelet 15. §-ának (1) bekezdése szerint a nyilvántartásba vett, engedéllyel rendelkező könyvelő feladata, és nem a közös képviselőé, a beszámoló formájáról pedig elsősorban a közgyűlésnek kell döntenie.A kérdésben leírtakhoz kapcsolódóan indokolt a társasházakról szóló 2003. évi CXXXIII. törvény néhány rendelkezésére is utalni.A törvény 28. §-a (1) bekezdésének e) pontja szerint a közgyűlés kizárólagos hatáskörében határoz a közösség éves költségvetésének és elszámolásának, a számviteli szabályok szerinti beszámolójának elfogadásáról, valamint a közös képviselő vagy az intézőbizottság részére a jóváhagyás megadásáról. Ebből az is következik, ha a közgyűlés számára a beszámolóban lévők nem elfogadhatóak, akkor azt nem fogadja el, illetve a részleteket tartalmazó kiegészítő információkat, bizonylatokat kér például arra, hogy szükséges-e a professzionális szoftver; ha szükséges, akkor milyen bizonylat alapján történik a fizetés, és miért annyiért stb. Ha az együttes bevétel nem haladja meg az 50 millió forintot (bár kötelező az engedéllyel rendelkező könyvelő alkalmazása), akkor miért nem választották az egyszerűbb technikát?A törvény 47. §-a tartalmazza, hogy a közös képviselőnek a számviteli szabályok szerint kell évenként költségvetési javaslatot készítenie (jellemzően tervezett adatokkal, de tételesen), a 48. § szerint pedig évenként utólag elszámolást készítenie, a tervezett és a tényleges költségek részletes összevetésével.Ha a társasház számvizsgáló bizottsággal rendelkezik, akkor az ő feladatait a törvény 51. §-a részletezi; ha nem rendelkezik, akkor ezt a feladatot a közgyűlés által felhatalmazott tulajdonostársnak kell ellátnia. A számvizsgáló bizottság alapvetően ellenőrzési feladatokat lát el.A törvény 2011. 01. 02-től az 51/A. §-a alapján – a törvényben meghatározott esetekben – a számviteli szabályok szerinti könyvvezetés […]
Jelentkezzen be!
Elküldjük a választ e-mailen*