EPR-díj-kötelezettség, termékdíjváltozás

Kérdés: Az interneten keresztül beszereztünk egy elektronikát is tartalmazó berendezést, amelyről utólag kiderült, hogy egy szlovák cégtől származott. A berendezés szélessége 80 cm, súlya 6 kg. Papírcsomagolása 2 kg, műanyag csomagolása 0,4 kg. A berendezést májusban szeretnénk üzembe helyezni. Értelmezésünk szerint ez a berendezés az import miatt EPR-díj-köteles termék, amelyet a 2. negyedévben kell bevallanunk. Mivel egyelőre nem vagyunk EPR-díj-kötelezettek, ilyen szakértelemmel nem rendelkezünk, szeretnénk, ha lépésről lépésre leírnák a regisztráció és a bevallás menetét, esetleg az EPR-díj-kötelezettséghez kapcsolódó nyilvántartásról is szeretnénk olvasni, ha ez ilyen esetben szükséges.
Részlet a válaszából: […] ...tehát a termékdíj-kötelezettség a csomagolószerekre, az elektromos, elektronikus berendezésekre, az akkumulátorokra, a gumiabroncsokra, az irodai papírokra és a reklámhordozó papírokra. A termékdíj hatálya alatt maradtak az egyéb kőolajtermékek, az egyéb vegyipari...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. június 12.

Székhelyen kívül állandó üzemeltetés, telephely?

Kérdés: Társaságunk TEÁOR-besorolás szerint 8110'25-ös tevékenységet, azaz Építményüzemeltetést végez. Társaságunk teszi ezt akként, hogy a tulajdonában nincs ingatlan, bérelt ingatlanja egyedül a székhely településen bérelt irodája. Társaságunknak bejegyzett székhelye van, bejegyzett telephelye nincs. Ezen említett 8110'25-ös TEÁOR-besorolású tevékenységet átalánydíjas szerződés keretében végzi, vevői felé havi szinten mindig ugyanazt az összeget számlázza, tehát ezen tevékenységet állandó jelleggel folytatja. Az ingatlanok viszont, melyek kapcsán a társaság az említett épületüzemeltetési szolgáltatást nyújtja, a társaság székhelyétől eltérő településen találhatóak. Ezen esetben, mivel a székhelyén kívül is állandó jelleggel folytatja a társaság az említett 8110'25-ös tevékenységet, keletkezik-e a helyi adótörvény szerint telephelye azon településeken, ahol az említett ingatlanok elhelyezkednek? Továbbá ebből fakadóan a jelen helyzet okán kell-e a helyi iparűzési alapot megosztani, vagy csak a székhelye kapcsán keletkezik adófizetési kötelezettsége?
Részlet a válaszából: […] ...elemeihez más vállalkozók szolgáltatását is igénybe veheti). (Abban az esetben azonban, ha az építményüzemeltető valamely ingatlanban irodahelyiséggel, raktárterülettel rendelkezik a vállalkozási tevékenysége (építményüzemeltetés) kifejtése kapcsán (pl.: onnan...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. június 12.

Bérbe adott irodaház értékesítése

Kérdés: A cég a tulajdonában lévő irodaházát bérbeadás útján hasznosítja. Mivel az eladással kapcsolatos tárgyalások még 2024. év végén is folyamatban voltak, és a tranzakció nem volt fix, 2024. év végén még az irodaház a benne lévő eszközökkel együtt a tárgyi eszközök között szerepelt a főkönyvben és a beszámolótervezetben is. A társaság ezen épületet piaci értéken tartja nyilván a könyvekben, tehát értékhelyesbítés és értékelési tartalék is szerepelt a könyveiben. Ezen épületet a 2024. évi nyilvántartott piaci értékkel (a könyv szerinti érték és az értékhelyesbítés összegével együtt) át kell-e sorolni a készletek közé 2024. év végével, figyelembe véve, hogy a mérlegkészítés dátuma 2025. január 5-e, az eladás pedig ezt követően 2025. tavasszal történt meg? Esetleg a forgóeszközök közé történő átsorolást a bérbeadás ténye kizárhatja, hiszen a bérleti szerződések is hosszú távra köttettek? További amennyiben a készletek közé történő átsorolást végre kell hajtani, akkor az megtehető-e az ingatlan piaci értékén, vagy előtte az eddig elszámolt értékhelyesbítést vissza kell írni, és a készletek között csak könyv szerinti értéken kimutatott tárgyi eszköz szerepelhet? Az átsorolás tényét befolyásolhatja-e, hogy a beszámoló nem a vállalkozás folytatásának elve szerint készül?
Részlet a válaszából: […] ...hasznosított tárgyi eszköz használata, rendeltetése nem változik meg azért, mert a tulajdonos a tárgyi eszközt értékesíti. Ezért az irodaházat nem szabad a készletek közé átsorolni. Az irodaházat tehát tárgyi eszközként kell értékesíteni. (Az irodaházon...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. június 12.

Telekegyesítés, épületátalakítás költségei

Kérdés: A vállalkozás 3 db telket és rajta lévő 2 épületet (irodaházat) vásárolt. Külön értéken került a telek és épület aktiválásra, külön helyrajzi számonként. Az épületet használatba vették, ingatlan-bérbeadás céljából. Később telekegyesítés történt, valamint a két épület is egyesítésre került, egy helyrajzi szám alá. A társaság az épületet átalakítja, bővíti, amelyre építési engedélyt is kértek. Helyes-e, ha az alábbi munkákat az újraépített épület bekerülési értékébe kerülnek beszámításra: területrendezési munka, belső bontási, tereprendezési munkák, ezzel kapcsolatos konténerbérleti díj, bontási anyag elszállítása, irodaház-tervezés költségei. A belső bontási és tereprendezési munkák áfával kerültek számlázásra külső vállalkozó által, az építési engedélyt követően pedig a bontás, szerkezetépítés fordítottan.
Részlet a válaszából: […] ...(melyik, vagy mind a kettő?) átalakítására utaló munkákról nincs szó a kérdésben. Abból, hogy építési engedélyt kérnek, hogy irodaház-tervezési költség van, nem következik, hogy a számviteli előírások szerinti átalakítást végeznek. Újraépített...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. április 10.

Adott ügyletet az ügyfél szabálytalanul kezeli

Kérdés: Amennyiben a könyvelőiroda szerint egy ügyfél egy adott ügyletet szabálytalanul kezel, de az ügyfél leírja, hogy szerinte úgy helyes, ahogyan ő gondolja, és vállalja érte a felelősséget és minden jogkövetkezményt a későbbiekben, akkor hogyan kell, és hogyan lehet az adott esetben eljárni? Lehet-e az, hogy az ügyfél álláspontja és kérése szerint járunk el, és a későbbiekben a NAV-ellenőrzésnél az ügyfél vállalja a felelősséget? Ezek általában olyan ügyek, amelyek nem egyértelműek, tehát nem olyan szabályról van szó, amelyek könnyen eldönthetők.
Részlet a válaszából: […] ...kérdés nem konkrét, így csak általánosságban lehet rá válaszolni! Nem a könyvelőiroda, hanem a könyvelő felelősségéről kell a kérdés kapcsán szólni!Ha az adott ügylet kapcsán konkrét jogszabályi előírás értelmezéséről van szó, az adott ügyletet nem...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. március 20.

Kiépített napelemes rendszer több funkcióval

Kérdés: Társaságunk egy igen nagy energiaigényű termelőtevékenységet végez. A közelmúltban vállalkozásunk egy jelentős összegű napelemes rendszert építtetett ki, és további napelemes rendszer kiépítését fontolgatja. A kiépített napelemes rendszer, amely egy gyárépület tetőszerkezetén kapott helyet, nemcsak az adott épületet látja el energiával, hanem más, az üzem területén lévő épületeket is, azaz az épületekben folyó termelő és egyéb, például irodai tevékenységet is szolgálja. A megtermelt és megvásárolt energia kb. 90-95%-a közvetlenül a termelés során kerül felhasználásra. A napelemes rendszer kiépítésére vonatkozó vállalkozói szerződésben az elvégzett munka részletezettsége megtalálható. Ez alapján a kiépített tetőszerkezet ára is meghatározott, amelynek aktiválása véleményünk szerint az egyéb építmények között kell, hogy megtörténjen. A műszaki berendezések, gépek, járművek közé aktiválandók egyben a napelemek, az inverterek és az egyéb szerelési anyagok. Az előzőekben bemutatott véleményünk helytálló, vagy tévesen gondoljuk az aktiválás folyamatát? Ennek óriási jelentősége van az egyedi értékelés elvének való megfelelésen túl, az adózásban alkalmazható kedvezmények vonatkozásában is. A kérdés azért merült fel, mert a megtermelt villamos energia felhasználása során tételesen nem tudjuk kimutatni, hogy mennyi volt a közvetlenül a termelés érdekében felhasznált energia.
Részlet a válaszából: […] A választ a kérdés utolsó mondatára reagálással kezdjük: nagy energiaigényű termelőtevékenységet végző társaságnál lényeges lenne, hogy a termelés költségei között megjelenjen a felhasznált villamos energia költsége is.A kérdés szerint a napelemes rendszer több...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. március 20.

Irodaház átalakítása

Kérdés: Cégünk tulajdonában áll egy irodaház. Egy részét a cég használja, a többi iroda pedig bérbe van adva. Az egyik bérlő kiköltözése után átalakításra került az általa bérelt terület. A raktárból ügyféltér készül, a folyosó egy része irodává alakul át, illetve két nagy irodából egy-egy apartman kerül kialakításra, amelyet szálláshelyként üzemeltetne tovább a társaság. Az átalakítások teljes költsége beruházásként kerül elszámolásra, mivel az egyes helyiségek funkciója is változik. A teljes költséget az épületre kell ráaktiválni, vagy esetleg (különös tekintettel a két lakásra) külön-külön kellene nyilvántartásba venni a helyiségek aktivált értékét?
Részlet a válaszából: […] ...kérdésre a válasz egyértelműen: NEM!A kérdésben leírt átalakítások a tárgyi eszköz (az irodaház) bekerülési értékét növelik, pótlólagos beruházásnak minősülnek. Az átalakítások eredményeként új tárgyi eszköz (építmény) nem jön létre,...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. február 20.

Bérelt ingatlanon végzett munkák minősítése

Kérdés: A közjegyzői iroda egy műemléki házban bérel irodát, itt elvégeztetett különböző munkálatokat: a meglévő ablakkeretekben a külső üveget kicserélte többrétegű üvegre, az eredeti hagyományos volt. Továbbá, mivel nagyon vizesedik az épület, először hullámkezeléssel kiszívták a vizet a vakolatból, és utána 1 m magasságban leverték a vakolatot, és kicserélték légző vakolatra. Ezek közül melyik minősül felújításnak vagy karbantartásnak?
Részlet a válaszából: […] ...a közjegyzői iroda csak irodát bérel a műemléki házban, feltételezhető, hogy a felsorolt munkákat csak az irodához kapcsolódóan végezték el, azok a műemléki ház egészét nem érintették. Így a kérdésben felsorolt és az azokhoz kapcsolódó egyéb munkák is...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. február 6.

Bérelt ingatlan átalakítása

Kérdés: Bérelt ingatlan (gazdasági épület) átalakításába kezdett társaságunk, ami nem engedélyköteles beruházás, mert ilyen tevékenységek voltak tervezve. A bérelt ingatlan ezzel a beruházással jelenik meg a könyveinkben, mert eddig nem használtuk az épületet, több mint egy éve béreljük. Bérbeadási céllal több irodaegység kerül kialakításra mosdókkal. A főfalak nem változtak, de a belső átalakítás teljes, teljesen más belső helyiségfelosztással. Gipszkarton falazások, új belső nyílászárók, új burkolatok, új mosdók kialakítása, teljes villanyszerelés (erős- és gyengeáram), gépészet (hűtés-fűtés, víz, szennyvíz), minden külső nyílászáró cseréje, külső homlokzati szigetelés (szigetelés nem volt). Egy épület esetében értelmezhető-e, hogy az építési tételek megbontásra kerülnek beruházás, felújítás, karbantartás között? Amennyiben igen, mi sorolható számvitelileg a beruházások közé, mi a felújítások közé, és lehet-e bármit karbantartásnak tekinteni? Egy teljes átalakítás során értelmezhető-e a karbantartás a fenti munkálatok tekintetében?
Részlet a válaszából: […] ...leírt beruházással valójában az ingatlan (feltételezhetően épület) rendeltetése változik meg, gazdasági épületből az átalakítással irodákat alakítanak ki. A rendeltetésváltozással járó építési-szerelési munkák pedig számvitelileg beruházásnak minősülnek....[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. január 9.

Iroda mellett elosztószekrény

Kérdés: Az irodaépület mellé közvetlenül kiépítettek egy elosztószekrényt, amely az épület egy részének elektromos ellátását biztosítja. Az elosztószekrényt az épületre kell aktiválni?
Részlet a válaszából: […] ...épület (irodaépület) rendeltetésszerű használata érdekében szükséges eszközök bekerülési értékével az épület bruttó értékét kell növelni. A kérdés szerinti elosztószekrény kiépítése feltételezhetően azért történt, hogy az irodaépület...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. január 9.
1
2
3
44