×

2024. legnépszerűbb cikkei a Számviteli Levelekben

     
#1
Kérdés: Nagykereskedelmi társaság több ezer árucikket forgalmaz folyamatos mennyiségi és értékbeni nyilvántartás mellett, évente egyszer leltároznak. A leltározás nem a mérlegfordulónapon (december 31-én), hanem év közben történik, várhatóan 2025. február első hetében (az előző leltározás 2024 januárjában volt). A társaságnál a mérlegkészítés időpontja február utolsó napja. A leltározás során felmerült többletek, illetve hiányok melyik év eredményét érintik? El kell-e határolni 2024. évre a bevételt, illetve a ráfordítást, mivel a leltáreltérések az előző leltározás óta keletkeztek, és a mérlegkészítés időpontja előtt ismertté válnak, vagy a leltár napjára, azaz 2025. évre számolják el a leltáreltéréseket?
Részlet a válaszból: […] valódiságáról – a leltár összeállítását megelőzően – leltározással kell a törvényben leírt módon meggyőződni.Sajátos – éppen a kereskedelmi tevékenységet végző társaságok által is használható – szabályokat fogalmaz meg az Szt. 69. §-ának (5) bekezdése. E szerint a vállalkozó az üzleti év mérlegfordulónapját megelőző negyedévben vagy az azt követő negyedévben is ellenőrizheti mennyiségi felvétellel árukészletei nyilvántartásának a mérleg fordulónapjára vonatkozó adatai helyességét. A mennyiségi felvétel alapján szükségessé váló módosításokat az üzleti év mérlegfordulónapjára vonatkozóan kell elszámolni.Mit jelentenek az előbbiekben leírtak a kérdés szerinti esetben?Ha a társaság 2025. február 10-én mennyiségi felvétellel leltároz, akkor a leltárt ezzel a nappal kell összeállítani. A mérleg alátámasztásához azonban a december 31-i állapotot tükröző leltárra van szükség. Hogyan lehet ez utóbbihoz eljutni? Úgy, hogy a február 10-i mennyiségi adatokat egyrészt csökkentik a január 1-je és február 9-e közötti beszerzések mennyiségi adataival, másrészt növelik az ugyanezen időszak értékesítési (felhasználási) mennyiségi adataival. Így a február 10-i leltározással megállapított mennyiségi adatok korrekciójával jutnak el a december 31-i leltározással alátámasztott adatokhoz, amelyeket össze kell hasonlítani[…] részlet a válaszból vége.
A válasz időpontja: 2025. január 9.
#2
Kérdés: Kérdésünk tárgya: kriptoeszközökkel végzett befektetések és egyéb műveletek számviteli kezelése.
Részlet a válaszból: […] nyilvántartásoknak szoros kapcsolatban kell lenniük a főkönyvi könyveléssel, és a kettő között az értékadatok számszerű egyeztetésének lehetőségét biztosítani kell.A számviteli törvény 159. §-ának az előírása alapján a kettős könyvvitelt vezető gazdálkodó a kezelésében, a használatában, illetve a tulajdonában lévő eszközökről és azok forrásairól, továbbá a gazdasági műveletekről olyan könyvviteli nyilvántartást köteles vezetni, amely az eszközökben (aktívákban) és a forrásokban (passzívákban) bekövetkezett változásokat a valóságnak megfelelően, folyamatosan, zárt rendszerben, áttekinthetően mutatja.A számviteli törvény 165. §-ának (4) bekezdésének az előírása alapján a főkönyvi könyvelés, az analitikus nyilvántartások és a bizonylatok adatai közötti egyeztetés és ellenőrzés lehetőségét, függetlenül az adathordozók fajtájától, a feldolgozás (kézi vagy gépi) technikájától, logikailag[…] részlet a válaszból vége.
Kapcsolódó címke:
A válasz időpontja: 2025. január 9.
#3
Kérdés: 2024. január 1-től a NAV elindította az eÁFA rendszert. Az lenne a kérdésem, hogy januárról már kötelező ezen a felületen keresztül beadni a bevallást? Milyen szabályok vonatkoznak erre az adóbevallási módra?
Részlet a válaszból: […] adónyilvántartásból összeállított bevallástervezet bevallásként gépi úton történő jóváhagyásával.Az új eÁFA rendszer használata tehát nem kötelező, azt az adóalanyok a hagyományos, ('65-ös) nyomtatványalapú bevallás alternatívájaként használhatják. A havi bevallásra kötelezettek első alkalommal január hónapról, a negyedéves bevallók az első negyedévről, az éves bevallók pedig 2024. évről nyújthatják be elő­ször a bevallásaikat az új módszerrel. Az eÁFA rendszer januárban lekérdezési szolgáltatásokat nyújt. Az így benyújtott és jóváhagyott bevallástervezet ugyanúgy bevallásnak minősül, mint a hagyományos bevallás. Emiatt az Áfa-tv. 184. § (6) bekezdése előírja, hogy ha az adóalany a bevallási kötelezettségét több módon is teljesíti, akkor az elsőként benyújtott bevallás minősül az adóalany bevallásának.A webes felület a kevesebb, online felületen is átlátható mennyiségű bizonylattal rendelkező adózóknak nyújt támogatást azzal, hogy az adóhatóság által rendelkezésre bocsátott számlaadat-szolgáltatásból, online pénztárgépi adatszolgáltatásból származó adatok és a termékimporttal kapcsolatos hatósági adatok kiegészítésével, módosításával összeállítható a bevallás. A rendszer a nyomtatványkitöltő keretprogramnál (ÁNYK) fejlettebb validációra képes, és a NAV kockázatelemzésében keresett eltérésekre is felhívhatja a figyelmet. A rendszer automatikusan adókódot társít az egyes bizonylatokhoz, amivel meghatározható, hogy egy adott ügylethez kapcsolódó bizonylat tételei a bevallás mely sorába, soraiba kerüljenek. Az automatikus adókódolást a felhasználók saját döntéseiknek megfelelően módosíthatják. Emellett lehetőség van a rendszerben nem szereplő bizonylatok (például kézi nyugták) rögzítésére, valamint a bejövő számlák kapcsán az adólevonásról való döntésre (például teljes egészében levonásba helyezi, nem helyezi levonásba, arányosítást alkalmaz, későbbi időpontra halasztja a levonást).Az eÁfa rendszer webes felülete a https://eafa. nav.gov.hu internetes oldalon érhető el. Az adóalany, illetve annak az adóigazgatási rendtartásról szóló törvény szerinti állandó meghatalmazottja az elektronikus felületre elektronikus azonosítási szolgáltatás útján tud belépni. Aki rendelkezik Online Számla-regisztrációval, erre a felületre belépve is elérheti az eÁFA rendszert. Hasonlóan az online számlaadat-szolgáltatásnál megismert eljáráshoz, az adóalanyok, illetve állandó meghatalmazottjaik megjelölhetnek más természetes személyt is (másodlagos felhasználó), akinek jogot adnak az elektronikus felületen szereplő[…] részlet a válaszból vége.
Kapcsolódó címke:
A válasz időpontja: 2024. február 8.
#4
Kérdés:

Olvastam, hogy a vállalkozásoknak 2023. december 17-től visszaélés-bejelentő rendszert kell működtetniük. Mit jelent ez a rendszer, és kire vonatkozik ez a kötelezettség?

Részlet a válaszból: […] termékbiztonság, közlekedésbiztonság, környezetvédelem, nukleáris biztonság, élelmiszer- és állategészségügy, közegészségügy, fogyasztóvédelem, adatvédelem, versenyjog, az Európai Unió pénzügyi érdekei, belső piac, társasági adó stb.) egy horizontális jellegű, egységes uniós jogi aktusként állapítja meg az uniós jog megsértését bejelentő személyek védelmének közös minimumszabályait. Ezen minimumszabályok keretei között az Európai Unió arra ösztönzi a tagállamokat, hogy háromlépcsős bejelentési rendszert hozzanak létre: – az első lépcső az ún. belső bejelentési csatorna, amely a jogsértésnek az adott jogalanyon belül történő bejelentését jelenti; – a második lépcső az ún. külső bejelentési csatorna, amely során a bejelentő a jogsértést a tagállam által kijelölt, illetékes nemzeti hatósággal közli; – a harmadik lépcső a jogsértés nyilvánosságra hozatala. A Panasztv. a fenti uniós irányelv rendelkezéseinek megfelelő magyar törvényi szabályokat állapítja meg. A törvény az irányelv szerinti belső bejelentési csatornát ún. "belső visszaélés-bejelentési rendszerként" alkotja meg. A magyar szabályozás szerint – az irányelvben foglaltakkal összhangban – azoknak a foglalkoztatóknak kell belső visszaélés-bejelentési rendszert működtetniük, amelyek legalább 50 személyt foglalkoztatásra irányuló jogviszony keretében[…] részlet a válaszból vége.
Kapcsolódó címke:
A válasz időpontja: 2024. február 8.
#5
Kérdés: A legalább 50 főt foglalkoztató vállalkozásoknak és egyéb szervezeteknek 2023. december 17-től belső visszaélés-bejelentési rendszert kell létrehozniuk. Kérdésem ezzel kapcsolatban, hogy hol találom ennek a szabályait, milyen rendelkezések vonatkoznak erre a rendszerre? Hogyan kell létrehozni egy ilyen rendszert, és milyen feladatokat jelent ez a vállalkozásra nézve?
Részlet a válaszból: […] foglalkoztatóval szerződéses kapcsolatban áll;e) a foglalkoztató tekintetében tulajdonosi részesedéssel rendelkező személy, valamint a foglalkoztató ügyviteli, ügyvezető, illetve felügyelő testületéhez tartozó személy, ideértve a nem ügyvezető tagot is;f) a foglalkoztatóval szerződéses kapcsolat létesítésére vonatkozó eljárást megkezdett, szerződéses kapcsolatban álló vagy szerződéses kapcsolatban állt vállalkozó, alvállalkozó, beszállító, illetve megbízott felügyelete és irányítása alatt álló személy;g) a foglalkoztatónál tevékenységet végző gyakornok és önkéntes;h) a foglalkoztatóval a fentiek szerinti jogviszonyt vagy szerződéses kapcsolatot létesíteni kívánó olyan személy, aki esetében e jogviszony vagy szerződéses kapcsolat létesítésére vonatkozó eljárás megkezdődött, ési) az a személy, akinek a fentiek szerinti jogviszonya vagy szerződéses kapcsolata a foglalkoztatóval megszűnt.A bejelentő a bejelentést írásban vagy szóban (személyesen, telefonon vagy más hangüzenetküldő rendszer útján) teheti meg. A foglalkoztató a belső visszaélés-bejelentési rendszerben tett írásbeli bejelentés kézhezvételétől számított hét napon belül a bejelentés megtételéről visszaigazolást küld a bejelentő számára. A visszaigazolás keretében a bejelentő részére általános tájékoztatást kell nyújtani a Panasztv. szerinti eljárási és adatkezelési szabályokról. A bejelentésben foglaltakat a körülmények által lehetővé tett legrövidebb időn belül, de legfeljebb a bejelentés beérkezésétől számított harminc napon belül ki kell vizsgálni, mely határidő különösen indokolt esetben a bejelentő egyidejű tájékoztatása mellett legfeljebb három hónapra meghosszabbítható.A bejelentés kivizsgálása során értékelni kell a bejelentésben foglalt körülmények helytállóságát, és meg kell hozni azokat az intézkedéseket, amelyek alkalmasak a jogellenes cselekmény vagy mulasztás, illetve visszaélés orvoslására. Ha a bejelentés alapján büntetőeljárás kezdeményezése indokolt, akkor intézkedni kell a feljelentés megtételéről. A belső visszaélés-bejelentési rendszer működtetőjének a bejelentés kivizsgálásáról vagy annak mellőzéséről és a mellőzés indokáról, a bejelentés kivizsgálásának az eredményéről, a megtett vagy tervezett intézkedésekről a bejelentőt írásban kell tájékoztatnia.A bejelentőket a bejelentés megtételéért semmilyen negatív következmény nem érheti. Ezért garanciális szabály, hogy a visszaélés-bejelentési rendszert úgy kell kialakítani,[…] részlet a válaszból vége.
Kapcsolódó címke:
A válasz időpontja: 2024. február 8.
#6
Kérdés:

Alanyi áfamentes, átalányadózó egyéni vállalkozó egy lapterjesztő zrt.-vel kötött bizományosi szerződés szerint újságértékesítést végez. A sajtótermék-értékesítés mentesül a nyugtaadási kötelezettség alól, helyesen gondoljuk, hogy az újságeladások ellenértékét nem kell beütnie a pénztárgépbe? A lapterjesztő az egyéni vállalkozó részére szállítói számlát állít ki, ami tartalmazza az időszak forgalmát, a bizományosi díj összegét, és a számla végösszege a lapterjesztő részére megfizetendő forgalom összege. Átalányadózó egyéni vállalkozó nem számolja el költségként a lapterjesztő számláját, tekintettel az adózási mód sajátosságára és a bevételi nyilvántartás vezetésére. Szeretném a tájékoztatásukat kérni, hogy az egyéni vállalkozó az alanyi áfamentes határ 12 milliós összegének meghatározásánál bevételként a lapterjesztőtől kapott bizományosi díjat számolja el, vagy a teljes újságforgalmazás összege bevételt jelent számára?

Részlet a válaszból: […] bekezdésében rögzített értékhatár meghatározása során minden alkalommal az általános forgalmi adó nélküli ellenértéket kell alapul venni. Személyi jövedelemadó szempontjából is mindig az áfa nélküli nettó összeg számít a bevételi értékhatárba. A termékértékesítések – ideértve az újságok értékesítését is – ellenértéke főszabályként figyelembe veendő az alanyi áfamentes értékhatár vizsgálatakor. Az alanyi adómentesség választására jogosító felső értékhatárba nem számítandó tételek körét az Áfa-tv. 188. § (3) bekezdése tartalmazza, amely a bizományosi értékesítésre nem tartalmaz kivételi szabályt. A kérdésben leírtakra a választ az Áfa-tv. vonatkozó előírásai alapján fogalmaztuk meg. Felmerül a kérdés, hogy a megküldött kérdésben leírtak összhangban vannak-e a valódi helyzettel, pontosabban a bizományosi tevékenységgel. A kérdés szerint a lapterjesztő az egyéni vállalkozó részére szállítói számlát állít ki. Ezzel azt dokumentálja, hogy a sajtótermékeket eladta az egyéni vállalkozónak. Nyilvánvalóan ez nem igaz! A bizományosi szerződés alapján a lapterjesztő nem eladja a sajtótermékeket az egyéni vállalkozónak, hanem csak átadja neki, hogy azokat az egyéni vállalkozó értékesítse. Ehhez viszont nem kell (nem szabad!) számlát kiállítani, az átadást-átvételt csak el kell ismertetnie. Az egyéni vállalkozónak – a szerződésben rögzített időszakonként – el[…] részlet a válaszból vége.
Kapcsolódó címke:
A válasz időpontja: 2024. február 8.
#7
Kérdés: Ügyfelem fizetési meghagyás kibocsátását kérte 2024. 01. 18-án. A fizetési meghagyás összege 741.000 forint. Indoka: "A megbízott, az általa a megbízási jogviszony keretében harmadik személyektől a jogosult nevében átvett, de mind ez ideig a jogosult irányában el nem számolt 741.000 forinttal számoljon el, mely felszólításnak a megbízott nem tett eleget." Mikor kell könyvelni a fizetési meghagyás összegét, ha az ellentmondás következtében perré alakul?
Részlet a válaszból: […] meghagyást lehetett benyújtani. A fizetési meghagyást ez esetben nem kell könyvelni. Ha a vevőknek a megbízottal szembeni teljesítését nem könyvelték, akkor hibát követtek el, vagy másként könyvelték, akkor hibát követtek el, amit sürgősen korrigálni kell. Ha a vevő fizetett, akkor a vevő azt dokumentálni tudja, így a megbízottal szembeni követelés kimutatása jogszerű.A harmadik személyek lehetnek a szállítók is, akik a megrendelt terméket átadták a megbízottnak, bizonyítják, hogy az átadás megtörtént. A megbízott az így átvett termékeket vagy megtartotta, vagy értékesítette. Ez esetben a megbízást adó ügyfélnek követelése van a megbízottal szemben. Ezt a követelést azonban az ügyfél csak akkor mutathatja ki, ha a fizetési meghagyás lefolytatása után a bírósági végzés jogerőre emelkedett. (A fizetési meghagyást egyébként nem lehet könyvelni!) A megrendelt[…] részlet a válaszból vége.
Kapcsolódó címke:
A válasz időpontja: 2024. március 7.
#8
Kérdés: Társaságunk tb-kifizetőhely. Hogyan kell könyvelni az apasági szabadságot és az azt terhelő közterhet a bérszámfejtéskor (azt a részt, amit a Magyar Államkincstár utal)? Hogyan kell könyvelni az apasági szabadság azon további napjait, amelyre a távolléti díj 40%-a jár, és ezt a részt nem téríti meg a Magyar Államkincstár? Hogyan kell könyvelni a Magyar Államkincstártól befolyt összeget?
Részlet a válaszból: […] költségvetés megtéríti, és a költség nem jelenik meg a munkaerőköltség egyik csoportjában sem, és így értelemszerűen nem része a keresetnek sem.Ha a KSH szerint az apasági szabadság idejére járó távolléti díj nem része a keresetnek, akkor azt bérköltségként nem lehet elszámolni. Az Szt. 3. §-a (7) bekezdésének 3. pontja szerint személyi jellegű egyéb kifizetések azok a természetes személy részére teljesített kifizetések, elszámolt összegek, amelyeket a kifizető a természetes személy részére jogszabályi előírás vagy saját elhatározása alapján teljesít, és nem tartozik a bérköltség, illetve a vállalkozási díj fogalmába.A leírtakból következően az apának gyermeke születése esetén öt napra fizetett távolléti díjat és a távolléti díj után fizetendő közterhet is a személyi jellegű egyéb kifizetések között kell elszámolni (T 553 – K 381), a központi költségvetésből megtérített összeget pedig az egyéb bevételek között kell kimutatni (T 384 – K 9634), illetve a mérlegkészítés időpontjáig a tárgyévre megtérített összeget (T 391 – K 9634).Az Mt. 146. §-ának (4) bekezdése szerint: A munkavállaló az apasági szabadság öt munkanapjára távolléti díjra, a hatodik munkanapjától a távolléti díj negyven százalékára jogosult.Az apasági szabadság öt munkanapjára járó távolléti díj megtérítésre kerül, elszámolásáról (könyveléséről) fentebb már[…] részlet a válaszból vége.
Kapcsolódó címke:
A válasz időpontja: 2024. április 11.
#9
Kérdés: A kft. tulajdonosa (aki egyben munkavállalói státuszban van) alkalmanként a cég bankkártyáját használja magáncélú vásárlásaihoz. Ezekről a vásárlásokról nem kér a cég nevére szóló számlát. Az így felmerült kiadásokat – értesítésünk alapján – a költést követő hónapban készpénzben megtéríti a társaságnak. Ezeket a költségeket az egyéb követelések között tartjuk nyilván, de a rendelkezésünkre álló lehetőségek és azok lehetséges adóvonzata nem világos.
Részlet a válaszból: […] jogtalan haszonszerzés végett mást tévedésbe ejt, vagy tévedésben tart, és ezzel kárt okoz, csalást követ el. (Úgy vásárol, mintha a kft. részére vásárolna.)– 374. § (1) bekezdése: Aki jogtalan haszonszerzés végett színlelt gazdasági tevékenységet végez, és ezzel vagyoni hátrányt okoz, gazdasági csalást követ el. (A kft. részére biztosított kedvezményt veszi magánszemélyként igénybe.)– 376. § (1) bekezdése: Akit idegen vagyon kezelésével bíztak meg, és ebből folyó kötelezettségének megszegésével vagyoni hátrányt okoz, hűtlen kezelést követ el.Az adott esetben a kft. tulajdonosa valójában kölcsönt vesz fel a kft.-től, előzetes hozzájárulás és kölcsönszerződés nélkül, amelyet felszólításra fizet vissza. Nincs tehát bizonylata a pénzfelvétel lehetőségének, de nincs kamatfizetés sem a szabálytalanul felvett pénzeszközök használatáért. Ez viszont anyagi hátrányt jelent a kft.-nek, az elmaradt kamatbevétel társaságiadóalap-hiányt eredményez (költségvetési csalás), ingyenes kölcsönnyújtás esetén személyijövedelem­adó- és szociálishozzájárulásiadó-hiánnyal jár. (Elmaradt költségvetési bevételek.)Mindezek – súlyosabb esetben – a Btk. 403. §-a szerint a számviteli fegyelem megsértése bűntetthez vezethet.A leírtakra tekintettel javasoljuk a kft. tulajdonosát[…] részlet a válaszból vége.
A válasz időpontja: 2024. május 9.
#10
Kérdés: Egyszerűsített éves beszámoló összeállítása során a NAV folyószámla szerint az egyes adónemeken fennálló tartozásokat és követeléseket összevontan lehet-e kezelni, mint nettó módon számított adótartozás (kötelezettségek-követelések), vagy adónemenként kell az egyéb rövid lejáratú követelések és kötelezettségek között kimutatni?
Részlet a válaszból: […] alapján a beszámoló elkészítéséhez, a mérleg tételeinek az alátámasztásához olyan leltárt kell összeállítani és e törvény előírásai szerint megőrizni, amely tételesen, ellenőrizhető módon tartalmazza ... a vállalkozónak a mérleg fordulónapján meglévő eszközeit és forrásait mennyiségben és értékben.A hivatkozott előírásból következik, hogy az adónemeket is tételesen kell a könyvekben kimutatni, tételesen kell könyvelni, tételesen kell azok mérlegbe beállítandó összegét is meghatározni, de tételesen kell az adóhatósággal is egyeztetni. Amennyiben az adónem kötelezettség,[…] részlet a válaszból vége.
Kapcsolódó címke:
A válasz időpontja: 2024. május 23.
#11
Kérdés: A tárgyi eszközöket az üzembe helyezést követően egyedi nyilvántartó kartonokon tartjuk nyilván, amely tartalmazza az eszköz valamennyi szükséges adatát, az esetleges fejlesztési tartalék terhére történő beszerzésre utalást és az amortizáció elszámolását. Dönthet-e úgy a vállalkozás, hogy a 200.000 Ft egyedi bekerülési érték alatti – a számviteli politikája szerint egyösszegű értékcsökkenési leírás alkalmazása alá eső – eszközökről nem vezet egyedi nyilvántartó kartont, hanem egy megfelelő adattartalmú "Excel táblázat" vezetésével tartja azokat nyilván, és ezt a táblázatot aktualizálja a bekövetkező eseményeknek megfelelően?
Részlet a válaszból: […] eszköznyilvántartásra vonatkozó szabályai, azokat a mérlegfordulónapi leltárban sem kell szerepeltetni.Azonban a 200.000 Ft egyedi bekerülési érték alatti eszközöket is be kell szerezni, a beszerzés pénzeszköz felhasználásával jár, értékcsökkenéskénti leírása pedig az adózás előtti eredményt csökkenti. Ezek és egyéb okok (elsősorban a vállalati, a társasági tulajdon védelme) indokolják, hogy az egy összegben leírt eszközöket is a vállalkozás – azok várható élettartama alatt, azok cseréjéig, selejtezéséig – nyilvántartsa. Belső szabályozás kérdése az, hogy azok nyilvántartása milyen[…] részlet a válaszból vége.
Kapcsolódó címke:
A válasz időpontja: 2024. június 13.
#12
Kérdés: A számviteli törvény fenntarthatósági jelentés elkészítésével kapcsolatos rendelkezéseinek értelmezésével kapcsolatban lennének kérdéseink:
1. A számviteli törvény külön fejezete szól a fenntarthatósági jelentésről. A számviteli törvény szerint az éves beszámolót minden vállalkozás köteles közzétenni, az éves beszámoló részét nem képező üzleti jelentésnek csupán a megtekintését kell biztosítani az érdekelt felek részére. Ha a fenntarthatósági jelentést az üzleti jelentés részeként kell elkészíteni és közzétenni, akkor hogyan kell megfelelni a kötelezettségnek, ha az üzleti jelentés egészére a közzététel nem vonatkozik? A 95/I. § szerinti fenntarthatósági jelentés közzétételére vonatkozó szabályozás és 154. § (12) pontja szerinti üzleti jelentés megtekintésére vonatkozó szabályozás hogyan van szinkronban?
2. Cégcsoportunknál 2025. évre vonatkozóan egy cég lesz fenntarthatósági jelentéstételre kötelezett, 2026-tól várhatóan egy másik társaságunk is eléri a törvényben meghatározott határértékeket. Ki a kötelezett a fenntarthatósági jelentés készítésére, a cégcsoport vagy a cég? Kell-e konszolidált fenntarthatósági jelentést készíteni, ha az érintett társaság készít egyedi jelentést, vagy csak lehetőség van rá? Amennyiben konszolidált fenntarthatósági jelentést kell készíteni, abban az egyénileg nem kötelezett tagvállalatokról is be kell számolni?
Részlet a válaszból: […] az üzleti jelentés nyomtatott vagy elektronikus példányát rendelkezésre bocsátani. A számviteli törvény 154. § (12) bekezdésének előírása szerint az éves beszámoló részét nem képező üzleti jelentést, az összevont (konszolidált) üzleti jelentés megtekintését a vállalkozó, illetve az anyavállalat székhelyén minden érdekelt részére biztosítani kell, továbbá lehetővé kell tenni a másolat készítését. A számviteli törvény 154. § (12) bekezdése az üzleti jelentésre vonatkozó általános rendelkezéseket tartalmazza, míg a számviteli törvény 95/I. §-ában szereplő rendelkezések a fenntarthatósági jelentést is tartalmazó üzleti jelentésre vonatkozó speciális szabályokat rögzíti. A speciális szabályok alapján azon vállalkozások, amelyeknek fenntarthatósági jelentést kell készíteni, a teljes üzleti jelentést (a fenntarthatósági jelentéssel együtt) kötelesek közzétenni.2. Cégcsoport esetében először meg kell vizsgálni, hogy a cégcsoport maga kötelezett lesz-e az összevont (konszolidált) fenntarthatósági jelentés készítésére a számviteli törvény 134/I. § (1) bekezdésének az előírása alapján. A számviteli törvény ezen előírása alapján az összevont (konszolidált) éves beszámolót készítő anyavállalat, amelynél az üzleti évet megelőző két – egymást követő – üzleti évben a mérleg fordulónapján a következő három mutatóérték közül bármelyik kettő meghaladja az alábbi határértékeket:a) a mérlegfőösszeg a 10 000 millió forintot;b) az éves nettó árbevétel a 20 000 millió forintot;c) az üzleti évben átlagosan foglalkoztatottak[…] részlet a válaszból vége.
Kapcsolódó címke:
A válasz időpontja: 2024. július 11.
#13
Kérdés: Egyre többször felmerül a kérdés, hogy egy könyvelőirodában szükség van-e arra, hogy a számlákat az ügyfelek fizikailag behozzák az irodába? Többen szeretnék ezt úgy megoldani, hogy a könyvelendő bizonylatot beszkennelt formában, pdf-fájlként küldik el számunkra, illetve már rendelkezésre állnak olyan programok, ahol a NAV-hoz feltöltött számlákat elő tudjuk hívni, és még egy használható „számlaképet” is megnézhetünk (természetesen vannak olyan esetek, ahol a lehívható információk hiányosak).
1. A számviteli törvény (167. §) előírásainak megfelelhet-e az a gyakorlat, hogy a bejövő számlák kapnak egy iktatószámot, ami a számlán feltüntetésre kerül (tollal ráírják), majd ezt a számot a könyvelésben szerepeltetjük, a könyvelési tételen belül is és a folyószámlás nyilvántartásban is. A beszkennelt számlákon ez az iktatószám már látszana. A kontírozás nem lenne ráírva a számlára, de az iktatószám alapján a kapcsolódó könyvelés a könyvelési programban előhívható lenne. Ha megfelelő lehet ez az eljárás, akkor szükség van-e bármilyen más, pl. könyvelési napló kinyomtatására és lefűzésére, pl. a havi számlás dossziéban? Lehetséges lenne, hogy a belső iktatószám helyett, maga a számlaszám jelentené a logikai hozzárendelést a könyveléshez?
2. Kimenő számláknál a kimenő számla egyértelműen beazonosítja a bizonylatot. Itt szükség van arra, hogy a kontírozás a számlán megjelenjen? Ebben az esetben a számlaszám alapján lehet megkeresni a könyvelést.
Mindkét esetben „csak” a gépen a könyvelési programban lennének előkereshetők a számlához kapcsolódó érintett könyvviteli számlák. A rögzítés időpontjának feltüntetésére a program alkalmas. Hogyan lehetne a régi, jól bevált kontírozást modern változatra cserélni, amely a számviteli törvénynek és egyéb jogszabályoknak is megfelelne?
Részlet a válaszból: […] egyeztetésnél a szkennelt számla hivatalosnak tekinthető-e? A könyvelt cég vezetője az eredeti bejövő számlát más cége felé nem továbbította? És még számtalan kérdés tehető fel, amelyre adott válaszok a szabályszerűséget megkérdőjelezik.Kimenő számlák esetén is hasonló a helyzet. A gépben lévő könyvelés adatai alapján nehéz vitatkozni, például a vevővel, a megrendelővel, ha nem fizet.Szólni kell a szabályszerűség kapcsán a fizetendő, illetve levonható áfa szabályszerűségéről is. Számos visszaélés történik manapság az „eredeti számlával” alátámasztott fizetendő, illetve levonható áfa be nem fizetése, illetve visszaigénylése terén. A bejövő, illetve kimenő bizonylatok megkettőzése bármilyen formában tovább növelné a visszaéléseket.A könyvelt cég és a könyvelőiroda közötti eredeti bizonylatok továbbításának kiváltására jelenleg nincs lehetőség. A kérdésben[…] részlet a válaszból vége.
Kapcsolódó címke:
A válasz időpontja: 2024. augusztus 8.
#14
Kérdés: A kötelezően visszaváltási díjas (DRS) termékek visszaváltási díjának 0% az áfatartalma. Ezt a tételt hogyan kell kezelni az áfában, fel kell-e tüntetni valahol az áfabevallásban?
Részlet a válaszból: […] termékek körébe a tej és tejalapú italtermék kivételével a fogyasztásra kész vagy koncentrátum italtermék fogyasztói, közvetlen, műanyag, fém vagy üveg alapanyagú, palack vagy doboz formájú, nem újra használható vagy újra használható csomagolását sorolja, amelyek 0,1–3 literig terjedő űrtartalommal bírnak, ide nem értve a csekély mennyiségű kibocsátó által forgalomba hozott italtermék csomagolását.A Korm. rendelet a kötelezően visszaváltási díjas termékeken belül megkülönbözteti az újra használható és a nem újra használható termékeket. A korábbiaktól eltérő áfaszabályok csak a nem újra használható termékekre vonatkoznak, melyek darabonkénti visszaváltási díja egységesen 50 forint. A különös szabályok értelmében, azon kötelezően visszaváltási díjas, nem újra használható termék visszaváltási díja, mely terméket így is hoztak forgalomba, nem tartozik bele az adó alapjába. Ennek megfelelően, ha az adóalany olyan italterméket értékesít, melynek csomagolása (a palack, üveg vagy doboz) az Áfa-tv. értelmében kötelezően visszaváltási díjas, nem újra használható termék, akkor az 50 forint összegű visszaváltási díj nem része az értékesítés adóalapjának, vagyis az után nem keletkezik áfafizetési kötelezettség. Ezen termékeknek tehát nem 0% az adókulcsa (mint például a napilapoknak),[…] részlet a válaszból vége.
Kapcsolódó címke:
A válasz időpontja: 2024. augusztus 29.
#15
Kérdés: Alanyi adómentes egyéni vállalkozó vagyok. A kérdésem az, hogy a pénztárgépben nekem is külön gyűjtőt kell létrehozni a kötelezően visszaváltási díjas termékek értékesítése esetén a visszaváltási díj jelölésére a nyugtán, vagy elég, ha egy összegben rögzítem az árat a pénztárgépben?
Részlet a válaszból: […] Áfa-tv. értelmében kötelezően visszaváltási díjas, nem újra használható termék, akkor az 50 forint összegű visszaváltási díj nem része az értékesítés adóalapjának, vagyis az után nem keletkezik adófizetési kötelezettség.A visszaváltási díj megállapításának és alkalmazásának, valamint a visszaváltási díjas termék forgalmazásának részletes szabályairól szóló 450/2023. (X. 4.) Korm. rendelet 5. §-a kimondja, hogy a visszaváltási díjat a termékértékesítésről kibocsátott számlán vagy nyugtán az italtermék ellenértékétől elkülönítve kell feltüntetni. Ez azt jelenti, hogy a pénztárgéppel kiállított nyugtákon külön tételként kell az „E” jelű áfagyűjtőhöz tartozó valamely forgalmi gyűjtőben, az Áfa-tv. hatályán kívüli tételként rögzíteni. Amennyiben az adóalany több olyan termékcsoportot is forgalmaz, melyek az „E”[…] részlet a válaszból vége.
Kapcsolódó címke:
A válasz időpontja: 2024. augusztus 29.
#16
Kérdés: A cég rendszeresen taxiszolgáltatást vesz igénybe a taxitársasággal alvállalkozói szerződésben álló egyéni vállalkozó taxistól. A taxiszolgáltatás kifizetése azonnal bankkártyával történik, a pénzt a taxitársaság kapja meg, nem az egyéni vállalkozó. Erről a társaság havonta küld egyrészt egy összesítőt a teljes havi pénzforgalmi elszámolásról és az ezekhez tartozó egyes utazásokról (honnan hová – mikor mennyi Ft-ért). A havi kb. 30-50 db taxiszolgáltatásról szóló számlákat egyesével külön-külön az utakról a különböző egyéni vállalkozó küldi meg. Mivel a taxiszolgáltatás áfája nem helyezhető levonásba (ezért az áfabevallás M lapján meg sem jelennek ezek a számlák, tehát nem szükséges a taxis adószáma sem), és mivel mindegyik számla könyvelése ugyanarra a főkönyvi számlaszámra történik, lehetséges-e, hogy a taxitársaságtól kapott összesítő szerint egy összegben kerül könyvelésre a havi taxiköltség, nem pedig egyesével az egyéni vállalkozó különböző számlája?
Részlet a válaszból: […] alapján a pénzeszközöket érintő gazdasági eseményeket … készpénzforgalom esetén a pénzmozgással egyidejűleg, illetve bankszámlaforgalomnál a hitelintézeti értesítés megérkezésekor könyvelni kell. A taxiszolgáltatás ellenértékét tehát minden igénybevétel alkalmával (naponta) könyvelni kell.A cég alkalmazottja igénybe vette a taxiszolgáltatást, és a cég bankkártyájával fizetett, igaz, hogy nem az egyéni vállalkozó taxisnak, hanem a taxitársaságnak. Ezt a bankkivonat alapján a taxitársasággal szemben könyvelni kell, méghozzá tételesen (T 354 – K 384), de csak adott előlegként lehet kimutatni, mert[…] részlet a válaszból vége.
Kapcsolódó címke:
A válasz időpontja: 2024. augusztus 29.
#17
Kérdés: Nem energiakereskedelemmel foglalkozó villamosenergia-végfelhasználó energiahatékonysági beruházásokat hajtott végre, aminek a következtében energiamegtakarítást ért el. Az energiamegtakarítást egy energetikai audit során állapították meg, ami a Magyar Energetikai és Közműszabályozási Hivatal EKR adatgyűjtő rendszerében rögzítésre került. Az energiakereskedő az általa mint kötelezett által fizetendő EKR-díjat a szolgáltatás részeként számlázza a végfelhasználó részére. A végfelhasználó a hitelesített energiamegtakarítás keletkezésének időpontjában még nem döntötte el, hogyan fogja azt hasznosítani, átadja annak az energiakereskedőnek, akitől a villamos energiát vásárolja, és aki az EKR-díj átterhelését fogja csökkenteni a végfelhasználó felé, vagy másik energiakereskedőnek értékesíti. Kérjük álláspontjukat a nem energiakereskedő végfelhasználó energiamegtakarításának számviteli kezelésével kapcsolatban. Kérem, a következő kérdésekre térjenek ki a válaszban:
– Amennyiben eszközként nyilvántartásba kell venni a megtakarítást, milyen bekerülési értéken kell azt megtenni?
– Milyen mérlegsoron kell nyilvántartani a megtakarítást, ha a keletkezés időpontjában a hasznosítás módja még nem ismert?
– Hogyan kell könyvelni ennek a megtakarításnak az értékét?
– Hogyan kell könyvelni ennek a megtakarításnak az energiakereskedőnek történő átadását, amelynek következtében az energiakereskedő által számlázott díj csökkenni fog?
Részlet a válaszból: […] – az egyéb bevételekkel szemben, de az egyéb bevételt halasztott bevételként időbelileg el kell határolni.Az energiamegtakarítást így a mérlegben a vásárolt készletek között kell kimutatni, a halasztott bevételként elhatárolt értéke pedig a forrásoldalon a passzív időbeli elhatárolások között szerepel.Az energiamegtakarítás anyagkészletként kimutatott értékét az energiamegtakarítás értékesítésekor – az értékesítéssel arányosan – az eladott áruk beszerzési értékeként kell könyvelni, az eladási árát árbevételként kell számlázni az áfa felszámításával. Ezzel egyidejűleg a halasztott bevételként kimutatott értéket is – az értékesítéssel arányosan – meg kell szüntetni. [Az energiamegtakarítás értékesítése valójában termékértékesítés!]Abban az esetben, ha az energiamegtakarítás az energiakereskedőnek kerül átadásra, és ennek eredményeként az energiakereskedő[…] részlet a válaszból vége.
Kapcsolódó címke:
A válasz időpontja: 2024. szeptember 12.
#18
Kérdés: 1. Készpénzes számlák esetén a könyvelőszoftver által generált pénztárbizonylatot kell-e papíralapon tárolni, vagy elegendő a könyvelőszoftver, és onnan bármikor kinyomtatható?
2. Az e-mailen kapott számlákat ki kell-e nyomtatni, vagy elegendő elektronikusan tárolni?
3. A bankkivonatokat, folyószámla-kivonatokat, átvezetéseket és bejelentéseket kell-e papíralapon tárolni?
4. A munkaügyi iratokat, amiket a bérszámfejtő programból ki tudunk nyomtatni, kell-e papíralapon tárolni?
Részlet a válaszból: […] pénztárjelentés) vezetése is.A vállalkozónál ott szükséges a bevételi és kiadási pénztárbizonylat használatát előírni, ahol nem állnak rendelkezésre a pénzmozgással összefüggésben megfelelő alapbizonylatok (amelyek hitelt érdemlően dokumentálnák a pénzmozgást), illetve akkor célszerű, ha a pénzkezeléssel önálló pénztárost bíz meg. Ha munkakörileg önálló pénztárost alkalmaznak a vállalkozásnál, akkor feltételezhető, hogy a készpénzkezelő személy eltér a készpénz ki- és befizetéseket ténylegesen teljesítő személytől. Ebben az esetben a pénztáros elszámoltatása a vállalkozás működéséből következően szükségszerű, így az érintett felek között a készpénzmozgás bizonylatolása a tényleges készpénzmozgáskor bevételi-kiadási pénztárbizonylattal történhet. A pénzmozgás dokumentálásához azonban szükséges például, hogy a pénzt ki vette át, ki adta át, melynek bizonylatolása csak kinyomtatott és aláírt pénztárbizonylaton történhet.A kérdésben szereplő számlák, bankszámlakivonatok, munkaügyi bizonylatok tekintetében a kérdésben leírtak alapján nem derül ki, hogy a vállalkozás ezeket elektronikus formában vagy papíralapú dokumentumként kapja-e meg, áll rendelkezésre, ezért a kérdések csak általánosságban válaszolhatók meg.Az elektronikus formában kiállított bizonylatot a számviteli törvény 169. § (5) bekezdése alapján – az elektronikus archiválásra vonatkozó külön jogszabály előírásainak, valamint a számviteli törvény 167. § (5) bekezdése szerinti feltételeknek a figyelembevételével – elektronikus formában kell megőrizni. Oly módon kell ezt megtenni, hogy az alkalmazott módszer biztosítsa a bizonylat összes adatának késedelem nélküli előállítását, folyamatos leolvashatóságát, kizárva az utólagos módosítás lehetőségét.A digitális archiválás szabályait a digitális archiválás szabályairól szóló 1/2018. (VI. 29.) ITM rendelet (a továbbiakban: archiválási rendelet) tartalmazza. Az archiválási rendelet értelmében nincs akadálya annak, hogy az elektronikus bizonylatokat az archiválási rendelet 5. §-a szerinti elektronikus aláírással ellátva őrizzék meg, betartva az archiválási rendelet 3. § szerinti feltételét. Eszerint a megőrzésre kötelezett a megőrzési kötelezettség lejártáig folyamatosan köteles biztosítani, hogy az elektronikus dokumentum megőrzése olyan módon történjen, amely védi az elektronikus dokumentumot a törlés, a megsemmisítés, a véletlen megsemmisülés, az utólagos módosítás és sérülés, valamint a jogosulatlan[…] részlet a válaszból vége.
Kapcsolódó címke:
A válasz időpontja: 2024. október 24.
#19
Kérdés: A vagyonrendelő kft. bizalmi vagyonkezelésbe átadja az ingatlanjait, nem üzletszerű bizalmi vagyonkezelő által kezelt vagyonként. A kezelt vagyon átvételre került. A vagyonrendelő kft. könyveiben a számviteli törvény szerint hogyan kell könyvelni az átadást? Az átvételt a bizalmi vagyonkezelő által kezelt vagyonban hogyan kell kimutatni, könyvelni?
Részlet a válaszból: […] előírása szerint a beszámolót a számviteli törvény által előírt könyvvezetéssel kell alátámasztani. A számviteli törvény hivatkozott előírásaiból következik, hogy a vagyonkezelőnek külön beszámolót kell a vagyonkezelt vagyonról (több kezelt vagyon esetén a kezelt vagyononként külön-külön) és külön beszámolót kell a saját cégéről, mint vagyonkezelő készítenie, és mindegyik beszámolót külön-külön könyvvezetéssel kell alátámasztania.A számviteli törvény 40/A. §-a (1)–(2) bekezdései szerint a kezelt vagyonnál a saját tőke az indulótőkéből, a tartalékból, a lekötött tartalékból, az értékelési tartalékból és a tárgyév adózott eredményéből tevődik össze. Az indulótőke a bizalmi vagyonkezelés során a vagyonrendelő által a bizalmi vagyonkezelő rendelkezésére bocsátott eszközöknek a számviteli törvény 50. §-a (9) bekezdése szerinti – azaz a bizalmi vagyonkezelési szerződés szerinti együttes – értéke, csökkentve azt a bizalmi vagyonkezelés során kiadott vagyon összegével. A bizalmi vagyonkezelésbe adott eszközök bizalmi vagyonkezelési szerződés szerinti értékének meghatározásáról a számviteli törvény és a Ptk. külön nem rendelkezik, indokolt azonban – különösen a későbbi viták elkerülése érdekében – a vagyonrendeléskor érvényes piaci értékből kiindulni. Így a kezelt vagyonban a megkapott ingatlant az indulótőkével szemben kell állományba venni a bizalmi vagyonkezelési szerződés szerinti értéken.A számviteli törvény 77. § (1) bekezdés i) pontja és 81. § (1) bekezdés i) pontja rögzíti, hogy a vagyonrendelőnél egyéb[…] részlet a válaszból vége.
Kapcsolódó címke:
A válasz időpontja: 2024. november 7.
#20
Kérdés: Adott a Kereskedő Kft., amelynek tulajdonosai 2 fő magyar magánszemély 99,6%-os és 0,4%-os arányban. A társaság 2021. 01. 01. óta kivaadózás alatt működik, előtte a társasági adó hatálya alá tartozott. A társaság rendelkezik egy nagy értékű ingatlannal, amelyben tevékenységét folytatja. Az ingatlant a társaság 1997-ben építtette, az építés után az áfát visszaigényelte. A társaság a saját tulajdonú ingatlanját mind bérbeadás, mind eladás tekintetében áfamentesen végzi. Gazdasági megfontolások mérlegelése után felmerült az a gondolat a tulajdonosokban, hogy az ingatlant el szeretnék választani a tevékenységtől. Ennek módja az átalakulás, azon belül is a kiválás. Az eredmény a következő lenne: 1. új társaság Kereskedő Kft.: ebben maradna a tevékenység, az alkalmazottak, az alaptevékenység, 2. új társaság Ingatlan Kft.: ebbe kerülne át az ingatlan (telek és ingatlan). A kiválást követően az Ingatlan Kft. bérbe adná az ingatlanját a tevékenység végzéséhez a Kereskedő Kft.-nek. Mindkét cégben a mostani cég tulajdonosai maradnának a jelenlegi tulajdoni aránnyal. A társaság tulajdonosai nem terveznek pénzeszközt szerezni az átalakulás kapcsán. A kérdéseim a következők:
1. Keletkezik-e áfafizetési kötelezettség a szétválás/kiválás kapcsán?
2. Keletkezik-e illetékfizetési kötelezettség a kiváláshoz kapcsolódóan?
3. Keletkezik-e kiva/tao fizetési kötelezettség az átalakulás miatt?
4. A magánszemély tulajdonosoknál keletkezik-e bármiféle adó-, illeték-, egyéb közteherfizetési kötelezettség?
Részlet a válaszból: […] elkészített beszámolót letétbe kell helyeznie, közzé kell tennie. E beszámoló elkészítése során meg kell állapítani a Katv. 28. § (4a) bekezdése szerinti ún. áttérési különbözetet. Ha az áttérési különbözet pozitív, akkor a vállalkozás dönthet úgy, hogya) az eredménytartalék terhére ezzel az összeggel azonos összegű lekötött tartalékot képez. Az így képzett lekötött tartalék felhasználásával és feloldásával összefüggésben – a társaságiadó-alanyokra vonatkozó előírások szerinti – fejlesztési tartalékra vonatkozó szabályokat kell alkalmazni, azaz a lekötést követő négy adóévben beruházást kell eszközölni,b) lekötött tartalékot nem képez, akkor ezen összegre a kivaalanyiság utolsó napján hatályos Tao-tv. 19. §-a szerinti adókulccsal társasági adót kell megállapítani, a kivabevallásban bevallani és a bevallás benyújtására előírt határidőig megfizetni.A kivaalanyiság megszűnése miatt a vállalkozásnak az Art. 52. § (1) bekezdés c) pont alapján soron kívüli adóbevallásokat kell benyújtania. Az Art. 52. § (2) és (3) bekezdése írja elő, hogy a soron kívüli adóbevallást az éves elszámolású adókról (a kiva ilyennek minősül) és az általános forgalmi adóról, valamint azokról az adókról, amelyeknél az adómegállapítási időszak egy hónap, egy negyedév, a bevallással még le nem fedett időszakról is a kötelezettséget kiváltó eseményt (a megszűnést) követő 30 napon belül kell benyújtani.A kivaalanyiság kiválás miatti megszűnését követően a Katv. 19. § (8) bekezdése szerint a kivaadózás az adóalanyiság megszűnésétől számított 24 hónapban ismételten nem választható. Kivételt fogalmaz meg azonban a Katv. 19. § (8a) bekezdése, amely szerint, ha a kiválása) nem minősül a Tao-tv. szerint kedvezményezett átalakulásnak, ésb) könyv szerinti értéken történik, akkora kiválás napját követő 15 napon belül a vállalkozás a NAV-hoz megtett bejelentéssel, az adóalanyiság keletkezésére vonatkozó feltételek betartásával ismételten választhatja az adóalanyiságot. Ez esetben az adóalanyiság a kiválás napját követő nappal jön létre.Ha a vállalkozás él (élhet) ezzel a lehetőséggel, akkor a kivaalanyiság megszűnése miatt lekötött tartalékba helyezett áttérési különbözetet a Tao-tv. 7. § (15) bekezdése alapján beruházásra kell a képzést követő négy adóévben felhasználnia. Ha ez nem történik meg, akkor a Katv. 28. § (1) bekezdése szerint társasági adót kell megállapítani és megfizetni az adókötelezettség keletkezését kiváltó esemény évéről benyújtott bevallásában. Eltérően azonban a Tao-tv. 7. § (15) bekezdésben foglaltaktól, a Katv. 28. § (4b) bekezdése szerint a nem beruházási célra történő feloldás esetén késedelmi pótlékot nem kell felszámítani.4. Átalakulás (kiválás) során a magánszemély – az Szja-tv. 77/A. § (1) bekezdése szerint – értékpapír formában szerez jövedelmet, amely az értékpapírnak a megszerzése időpontjára megállapított szokásos piaci értékéből azzal a résszel egyezik meg, amely meghaladja az értékpapír megszerzésére fordított igazolt kiadás (érték) és az értékpapírhoz kapcsolódó járulékos költségek együttes összegét. Kivételt fogalmaz meg azonban az Szja-tv. 77/A. (2) bekezdése. E bekezdés c) pontja a kivételek között sorolja fel azt az esetet, amikor az értékpapírt a magánszemély átalakuló, egyesülő, szétváló társas vállalkozás tagjaként, részvényeseként, üzletrész-tulajdonosaként a társas vállalkozás jogutódjában szerezte. Ennek alapán a magánszemélyeknek szja-fizetési kötelezettségük a vagyonszerzéskor nem merül fel.Az Szja-tv. 77/A. § (4) bekezdésében foglaltak alapján azonban a jogutódnak adatot kell szolgáltatni a NAV felé az adóévet követő január 31-éig a juttatott értékpapírról,[…] részlet a válaszból vége.
Kapcsolódó címke:
A válasz időpontja: 2024. november 21.