Szállítólevél mellé számla?


Van-e szabály arra, hogy minden szállítólevél mellé kell számla? Olyan szállítólevélről van szó, amelyet garanciális javítás vagy garanciális csere miatt állítunk ki. A javított, cserélt áruk átadásánál olyan szállítólevelet állítunk ki, amely nulla értékű. Kell-e róla nulla értékű számlának készülnie? Amikor garanciális javításra visszahoznak egy árut, kell-e róla nekünk "bevételezési" szállítólevelet kiállítani? Vagy elég az a szállítólevél, amit a vevő hoz magával? Ingyenesen átadott termékminták esetén elég-e egy szállítólevél, vagy erről is kell nullás számlát kiállítani?


Megjelent a Számviteli Levelekben 2010. szeptember 23-án (228. lapszám), a kérdés sorszáma ott: 4712

[…] (nincs értékesítés!), legfeljebb az adott eszköz feltalálási helye változik meg. Ennek a dokumentálását szolgálja a szállítólevél, amely a szállított termék (eszköz) eredetét, jellemzőit, esetleg értékadatait, a szállítás célját hitelt érdemlően tanúsítja. Ha az eladótól a megvásárolt terméket a vevő úgy viszi el (vagy a vevőnek úgy szállítják el), hogy a termékértékesítésről kiállított, szabályszerű számla a kezében van, akkor nincs is szükség szállítólevélre. Ebből következik, ha az értékesítéssel egyidejűleg a számla nem kerül kiállításra, akkor az eladó telephelyéről történő kiszállítás, továbbá a vevőhöz történő szállítás során, valamint a vevő általi átvétel, a vevőnél történő állományba vétel egyik dokumentuma a szállítólevél. A kérdésben leírtakhoz visszatérve. Amikor a termék (az eszköz) tulajdonosa (amelynek a könyveiben szerepel) az eszközt garanciális javításra átadja, akkor indokolt, hogy szállítólevelet állítson ki, ami egyrészt kíséri az eszközt a garanciális javítást végzőhöz, másrészt – és ez legalább annyira fontos – a szállítólevél alapján – a garanciális javítást kérő a könyvviteli nyilvántartásaiban rögzíti, hogy az adott eszköz nem az ő telephelyén, üzemében, raktárában van, hanem idegen helyen, a garanciális javítást végzőnél; – a garanciális javítást végzőnek is rögzítenie kell a könyvviteli nyilvántartásaiban azt, hogy a telephelyén, üzemében lévő eszköz nem az övé, az a garanciális javítást kérőé, az a garanciális javítás időtartamára van csak nála. Az átvétel megtörténtéről külön dokumentumot (szállítólevelet) nem kell kiállítani, azt a garanciális javítást kérő szállítólevelén kell igazolni. A könyvviteli nyilvántartásokban (alapvetően az analitikában) való kimutatás nem jelenti azt, hogy a garanciális javítást kérőnél, illetve a garanciális javítást végzőnél az eszközök értékében változás következne be. Az előbbiekben leírt szállítólevél kiállításához számlakibocsátás nem kapcsolódhat. Számlát a garanciális javítást végzőnek csak akkor kell kiállítania a javítási költségekről, ha olyan javítást végez, amely nem "fér bele" a garanciális kötelezettségbe. A garanciális javítást végzőnek is indokolt a garanciális javítást végzőhöz történő visszaszállításkor szállítólevelet kiállítania. Ezen szállítólevél alapján "sztornírozódik", kerül kivezetésre a könyvviteli nyilvántartásokban a garanciális javítást kérő szállítólevele alapján rögzített adat. Természetesen nem csak a garanciális javításokra történő átadások […]
 
Kapcsolódó címkék:    
 

Elküldjük a választ e-mailen*

*
*ingyenes választ évente csak egyszer küldünk.
A *-gal megjelölt mezőket kötelező kitölteni.