Maradványértéken vásárolt lízingelt személygépkocsi


36 hónapos pénzügyi lízingszerződés lejáratakor a lízingelt személygépkocsit a kft. maradványérték+áfa összegben megvásárolta. A lízing indulásakor a személygépkocsi nettó értékét a lekötött fejlesztési tartalék terhére számolták el. Az adótörvény szerint elszámolt értékcsökkenés nulla volt, az Szt. szerint 3 évre tervezetten, a maradványérték figyelembevételével számoltuk el az értékcsökkenést. A maradványértékre jutó áfát kivezethetjük-e a fejlesztési tartalék terhére? Hogyan kell megváltoztatni az értékcsökkenés elszámolását az Szt. szerint? A bruttó beszerzési érték lesz az eredeti nettó érték és a maradványértékre jutó áfa? Három év alatt az értékcsökkenés nem 20%-kal, hanem 33%-kal került elszámolásra. Emiatt kell korrigálni az elszámolt értékcsökkenést? Az 5. év végére a maradványértéket nullával tervezzük. Mi a helyes megoldás?


Megjelent a Számviteli Levelekben 2018. szeptember 13-án (391. lapszám), a kérdés sorszáma ott: 7688

[…] ellenértékét tartalmazó számlázott összegre az áfát nem kell felszámítani. (A lízingdíj két részből áll, egyrészt a törlesztőrészlet, amelyre az áfát fel kell számítani, másrészt a kamat, amely viszont nem áfaköteles.)Akkor jártak volna el helyesen a kérdező cégnél, ha a lízingbeadó által számlázott lízingelt személygépkocsi teljes értékét beszerzésként számolják el (T 161 – K 448 és T 142 – K 161). A lízingdíjban felszámított áfát pedig levonásba helyezik.Ha úgy döntöttek, hogy a 36 hónapos futamidő alatt a lízingelt személygépkocsi maradványértékkel csökkentett összegét számolják el terv szerinti értékcsökkenésként, a számvitel-politika keretében hozott döntésük nem kifogásolható, bár nem biztos, hogy megalapozott. Ez esetben az elszámolt értékcsökkenés könyvelése: T 571 – K 149, a 142. és a 149. számlák különbözete pedig a maradványértékkel azonos. A korábbi döntés megváltoztatható (ami miatt a korábban elszámolt terv szerinti értékcsökkenés leírt összegét nem kell megváltoztatnia), bár nehezen indokolható, hogy a lízing futamideje lejártával a használat körülményeiben érdemi változás következett be. Hozható olyan számvitel-politikai döntés, hogy a maradványértéket két év alatt írják le, bár megkifogásolható, hogy a személygépkocsinak az 5. év végén ne legyen maradványértéke.A lízingbeadó által a maradványérték számlázásakor felszámított áfa ugyanúgy levonható, mint a törlesztések áfája (és ezért a személygépkocsi beszerzési [bruttó] értékét azzal növelni nem kell). A maradványérték az utolsó törlesztőrészlet. A maradványérték megfizetéséhez valójában eszközbeszerzés nem kapcsolódik. A lízingelt személygépkocsi beszerzése már a lízingbevételkor megtörtént. A maradványérték megfizetésével a tulajdonjog száll át a lízingbevevőre. (A maradványérték szóhasználat elkerülhető, […]
 
 

Elküldjük a választ e-mailen*

*
*ingyenes választ évente csak egyszer küldünk.
A *-gal megjelölt mezőket kötelező kitölteni.