Utazási iroda iparűzésiadó-alapja

Kérdés: Utazási irodánál az utóbbi években folyamatosan probléma a helyi iparűzési adó megállapítása. A Fővárosi Önkormányzat ellenőrzése során a közvetített szolgáltatások megítélésénél alapvetően más követelményeket kér számon, mint a NAV vagy a számviteli törvény. A közvetített szolgáltatást nyújtó cégekkel írásos külön szerződést kér, és azt, hogy vevőszámlán külön sorokon írjuk be a közvetített szolgáltatásokat. Az utazási iroda utazási csomagokat értékesít, és az ehhez konkrétan kapcsolódó közvetített szolgáltatások feltüntetése rendkívüli – és szerintünk felesleges – adminisztráció. Nem fogadja el az önkormányzat azokat az üzleti partnerekkel történt levelezéseket, amik e-mailen történtek, csak faxot vagy postai levelezést, a napi üzleti gyakorlat ettől jelentősen eltér. Az utazási iroda a pozíciószámonkénti (áfa)elszámolást választotta, a kimenő számlákon ezért fel kell tüntetni tételesen a közvetített szolgáltatást nyújtókat, hogy az iparűzési adónál elszámolható legyen?
Részlet a válaszából: […] ...szolgáltatások értékére vonatkozó fogalma normaszövegszerűen közel két évtizede változatlan, annak értelmezéséhez komoly szakirodalom, gyakorlat szolgál segítségül, e lapban is többször esett szó a témáról. Következetes a joggyakorlat abban, hogy egy...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2018. április 12.

Kölcsönadott munkavállalók utáni iparűzési adó

Kérdés: Cégünk munkaerő-kölcsönzéssel foglalkozik, s az ország több pontján létesített e célból irodát. Nem teljesen világos számunkra, hogy a kölcsönadott munkavállalóink foglalkoztatásának helyszínén kötelesek vagyunk-e helyi iparűzési adót fizetni. Továbbá az is bizonytalanságot okoz, hogy a kölcsönadott munkavállalókat mely településen kell figyelembe venni, különösen, ha a kölcsönadott munkavállalók munkavégzésének helye szerinti településen van irodánk, azaz telephelyünk. Az értelmezési nehézséget az okozza, hogy a Htv. a változó munkahelyen foglalkoztatottakra vonatkozóan ad útmutatást, de azt nem rögzíti, hogy ki tekintendő változó munkahelyen munkát végző munkavállalónak.
Részlet a válaszából: […] ...– székhelyet/telephelyet eredményező ingatlanban vagy azon kívül – történik. Így például, ha egy vállalkozás a településen irodát – Htv. szerinti telephelyet – tart fenn, s emellett az iroda működésébe nem tartozó egyéb tevékenységet is folytat, akkor mind...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2018. január 25.

Eljárás cégbírósági törlés után

Kérdés: A céget a Cégbíróság törölte. Ilyen esetben össze lehet-e vezetni a cég követeléseit és a kötelezettségeit, és kivezetni a főkönyvből a 8-as és 9-es számlaosztályba?
Részlet a válaszából: […] ...feladatokat tartalmazó 225/2000. (XII. 19.) Korm. rendeletet;– és természetesen a cégek jogutód nélküli megszűnésével kapcsolatos...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2018. január 25.

Irodaként használt lakás közüzemi számlái

Kérdés: A kft. tulajdonosának a lakása a cég irodája is. A közüzemi számlák a kft. nevére szólnak. 30%-ban számoljuk el a rezsiszámlákat a vállalkozói tevékenység érdekében felmerült költség szempontjából (légköbméter alapján lett a 30% megállapítva). Helyesen járunk el? A helyhez kötött telefon, illetve az otthoni internetszolgáltatás számláját hogyan lehet figyelembe venni?
Részlet a válaszából: […] A rövid válasz a közüzemi számlákkal kapcsolatosan az, hogy nem járnak el helyesen! A közüzemi számlák sokfélesége mellett a helyiségek légköbmétere nem biztosítja azt, hogy csak a tényleges fogyasztásnak megfelelő értékek kerüljenek elszámolásra a vállalkozási...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2018. január 11.

Lakásszövetkezeti tagok befizetése felújításra

Kérdés: Hogyan kell elszámolni a lakásszövetkezeti tagok által az adott évi tervezett felújításokra befizetett és a szövetkezetnél véglegesen átvett pénznek minősülő összeget? A szövetkezet számlaadásra kötelezett, amelyben az áfát is fel kell számítani? Mi van akkor, ha a lakásszövetkezet könyveiben az ingatlan nem szerepel?
Részlet a válaszából: […] ...vagy a lakásszövetkezeti tagok részéről kérdez. A kérdésben leírtak is pontatlanságra utalnak.Általános szabály, hogy a lakások, az irodák a lakásszövetkezeti tagok tulajdonában vannak, amelyek karbantartását, felújítását jellemzően a lakásszövetkezet végzi...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2017. december 14.

Bérbe vett ingatlanon végzett beruházások

Kérdés: A cég bérel egy kivett lakóház, udvar megnevezésű, 411 négyzetméter területű ingatlant. A bérbeadóval megállapodtak, hogy legkésőbb 5-6 éven belül a cég megveszi az ingatlant. A bérleti szerződést úgy kötötték, hogy a cég értéknövelő beruházásokat hajt végre az ingatlanon. Az udvaron található romos garázst és a garázzsal egybeépített kerítést a cég elbontotta, a fákat kivágta és az udvart átalakította parkolóvá. Az udvar másik oldalán található kerítésen végzett kisebb bontás után a kerítést átalakította. A későbbiek során a lakóépületet is szeretné felújítani és irodává, tárolóvá átalakítani. Ez egyelőre bérelt ingatlanon végzett beruházás, felújítás, célszerű megbontani aszerint, hogy épület, parkoló vagy kerítés. Nem tudom eldönteni, hogy a bekerülési érték része-e, vagy igénybe vett szolgáltatás (a kerítésbontás, sittelhordás, illetve épületbontás, sittelhordás, kapukészítés). Amikor megveszi a cég az ingatlant, akkor a bekerülési értéket meg kell osztani telekre és építményre, az építményeket épületre, kerítésre, parkolóra. Az ingatlan megvásárlását követően hogyan kezelem majd a bérelt ingatlanon végzett beruházást, felújítást?
Részlet a válaszából: […] Nagyon nehéz a kérdésre válaszolni, mert a számviteli elszámoláshoz szükséges alapfogalmak sem tisztázhatók a kérdés alapján.Sokszor leírtuk, hogy olyan tárgyi eszköz nincs, mint az ingatlan. Az ingatlan a tárgyi eszközök egy csoportjának a közös elnevezése. Így a cég...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2017. december 14.

Anyagköltség tartalmáról részletesen

Kérdés: Azt, hogy mit kell anyagköltségként kimutatni, illetve mivel kell az anyagköltséget csökkenteni, tömören az Szt. 78. §-ának (2) bekezdése tartalmazza. Kérem, hogy az anyagköltségre vonatkozó ismereteket részletesebben mutassák be annak érdekében, hogy az eddig alkalmazottak helyességéről vagy helytelen voltáról meggyőződhessünk!
Részlet a válaszából: […] ...beszerzett, vásárolt alkatrészek és tartalék alkatrészek beszerzési (bekerülési) értékét, azok felhasználásakor;– a nyomtatványok, irodaszerek bekerülési (beszerzési) értékét;– a Munka Törvénykönyve szerint kötelezően juttatandó védőétel,...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2017. november 9.

Közvetített szolgáltatás négyzetméter-arányosan

Kérdés: Társaságunk egy bevásárlóközpontot működtet, s a bérleti szerződés a bérleti díj mellett különféle (üzemeltetési) költségek megfizetésére is kötelezi a bérlőt. A bérlőre terhelt költségek két csoportba oszthatók. Az első csoportot a bérlő tényleges fogyasztása alapján átterhelt közüzemi díjak (villamos energia, földgáz, víz, szennyvízszolgáltatás) alkotják, a második csoportba a bevásárlóközpont fenntartásával kapcsolatos üzemeltetési költségek négyzetméter-arányosan történő továbbhárításából eredő díjrészek sorolhatók. Ez utóbbi csoport két további alkategóriára bontható: az épület közös használatú helyiségeinek üzemeltetetésével (takarítással, karbantartással, őrzéssel összefüggő), illetve a menedzsmentfeladatok (ügyintézés, számlázás, egyéb adminisztrációs feladatok) ellátásával kapcsolatos költségekre. A közüzemi költségeket a számla melléklete tételesen lebontva tartalmazza, az üzemeltetési költségeket egy összegben számlázzuk ki, de visszakövethető, hogy az egyes költségeket miképp kalkuláltuk. A helyi iparűzési adó szempontjából a közvetített szolgáltatások értékének definíciójával összhangban alkalmazható-e a négyzetméter-arányos díjszabás az üzemeltetési költségek felosztásához?
Részlet a válaszából: […] ...melyet az adózó a megrendelője felé nyújt. A bevásárlóközpont üzemeltetéséhez szükséges személyi jellegű ráfordítások, irodai és ügyintézési költségek tipikusan azok a költségek, melyek a bérbeadó működéséhez szükségesek, azt változatlan formában...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2017. október 26.

Átadás a közösségi alap terhére

Kérdés: Kft.-vé átalakult szövetkezet térítés nélkül alanyi adómentes alapítványnak átadja az irodaként használt kastély jellegű épületet kb. 2 hektár területtel, alapszabályunk szerint a közösségi alap terhére történő kivezetéssel az átalakulás miatt. A felértékelt piaci érték 34 100 E Ft, amelyből a telek 7600 E Ft. Az épületet telekmegosztással adják át. Az épület 1977. évtől a kft., illetve a jogelőd szövetkezet tulajdona. Az épület könyv szerinti értéke nulla. A felújítás miatti ráaktiválás utoljára 1983-ban volt. A kft. és a jogelőd szövetkezet tevékenységei között az ingatlanértékesítés nem szerepel. Ezen térítés nélküli átadás esetében meg kell-e fizetni az áfát?
Részlet a válaszából: […] A válasz előtt néhány kiegészítő megjegyzést kell tenni.A jogelőd szövetkezet kft.-vé történő átalakulása korábban már megtörtént, a kastély jellegű épület térítés nélküli átadására az átalakulást követően kerül sor, átadó a kft. Az átalakulás során nem...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2017. szeptember 21.

Maradványérték megváltoztatása

Kérdés: A társaság irodaházának a felújítása befejeződött. A felújítás költségeinek aktiválása miatt jelentősen megnőtt az épület bruttó értéke, nő az évenként elszámolandó terv szerinti értékcsökkenési leírás összege is, bár az épület várható hasznos élettartama is módosul. Az eddig kimutatott maradványérték megváltoztatható-e, illetve ha eddig a társaság nem mutatott ki maradványértéket, a jövőben van-e erre lehetősége?
Részlet a válaszából: […] Az Szt. 53. §-ának (5) bekezdése ad arra lehetőséget, hogy ha az évenként elszámolásra kerülő értékcsökkenés megállapításakor figyelembe vett körülményekben (az adott esetben a felújítás értékével növelt bekerülési értékben) lényeges változás következett be,...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2017. szeptember 7.
1
11
12
13
45