Bérelt, majd megvásárolt épületen végzett felújítás

Kérdés: A zrt. több évig bérelt egy irodát. Az átalakítással, felújítással kapcsolatos költségeit idegen ingatlanon végzett beruházásként számolta el. 2016 májusában megvásárolta az ingatlant. Az idegen ingatlanon végzett beruházást ráaktiválhatja-e az ingatlanra? A Számviteli Levelek 2002. szeptember 5-i, 43. számában, a 854. kérdés alatt olvastunk erről. Azóta változott ez?
Részlet a válaszából: […] ...munkák befejezésekor azok értéke aktiválásra került, a befejezést követően pedig terv szerinti értékcsökkenést számoltak el.Az iroda megvásárlásakor (a kérdésből nem derül ki, hogy épületrészt, épületet és esetleg telket vásároltak, a telek...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2017. február 16.

Konditerem kialakítása, berendezése

Kérdés: Társaságunk tevékenységi körén kívül eső beszerzést tervez. Van egy nemrég felújított irodaépületünk, ahol az egyik üres helyiséget és a hozzá kapcsolódó vizesblokkot úgy alakították át, hogy azt konditeremként lehessen használni. Most szereztünk be gépeket a terembe (szobakerékpár, súlyzók stb.), ezeket a dolgozók térítés nélkül használhatják munkaidőn kívül. Hogyan kell nyilvántartásba venni ezeket az eszközöket? Eddig azt gondoltuk, hogy a tárgyi eszközök között, és – mint béren kívüli juttatás – a számla könyvelésekor megfizetjük az szja-t, az ehót. Helyesen járunk el?
Részlet a válaszából: […] A rövid válasz az, hogy nem! A leírtak sem az adótörvényi, sem a számviteli előírásoknak nem felelnek meg.Az Szja-tv. 71. §-ában felsoroltak, a béren kívüli juttatások (amelyek 2017-től tovább szűkülnek) közé nem sorolható be a kérdés szerinti szolgáltatás.A...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2017. január 26.

Épületen belül iroda és lakás

Kérdés: A vállalkozó székhelyet épít a tulajdonában lévő építési telken. A kétszintes épületben irodák és kiszolgálóhelyiségek, továbbá egy lakás lesz. A hasznos alapterület összesen: 336,12 m2 (ebből a lakás: 48,42 m2). A lakás a vidéki lakhelyű munkavállalók elszállásolására szolgál. Az ingatlan-nyilvántartásba "Iroda és lakóépület" kerül bejegyzésre. A telekingatlanon végzett bozótirtás, tereprendezés, törmelék, sitt elszállítása a telek értékét növeli? A beruházás számláinak áfatartalma teljes egészében levonható? Vagy a lakás miatt arányosítani kell? A beruházással kapcsolatosan a vállalkozás milyen adóalap-csökkentésre, illetve adókedvezmény igénybevételére jogosult? A cégnek két belföldi magánszemély és egy külföldi cég a tulajdonosa, a foglalkoztatottak száma 10 fő alatt van. A 2015. évi nettó árbevétele, mérlegfőösszege kétmillió euró alatt volt 2015-ben, és így lesz 2016-ban is.
Részlet a válaszából: […] ...indulunk ki, hogy a megépítésre kerülő épületet az ingatlan-nyilvántartásba a rendeltetésszerű használatbavételkor is "Iroda és lakóépület"-ként fogják ténylegesen is bejegyezni, megjelölve azt is, hogy külön-külön milyen sajátos ismérvei vannak...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2017. január 26.

Alapítvány által adott tárgyak utáni adózás

Kérdés: Az alapítványt irodalmi díj alapítása céljából hozták létre. Az alapítvány kuratóriuma az írók munkássága alapján választja ki a díjazottakat. A díjazottak a pénzbeli jövedelem mellett – egyéb jövedelemnek tekintjük – a díj nevét adó költőt ábrázoló szobrot kapnak, illetve gravírozott tollat, amelyen a díj elnevezése szerepel. Milyen adózási szabályok vonatkoznak e kétféle tárgyra? Változik-e a megítélés, ha más is kap gravírozott tollat? Változnak-e az adózási szabályok, ha a fenti juttatásokat közhasznú egyesület adja, amelynek alapító okiratában a konkrét díj elnevezése nem szerepel, de a magyar irodalom képviselete, népszerűsítése igen?
Részlet a válaszából: […] A kérdés szerinti díjazottaknak a díj nevét adó költőt ábrázoló szobor és a gravírozott toll átadása az alapítványnál nem minősül az Szja-tv. 70. §-a szerinti meghatározott juttatásnak, mivel a juttatásban részesülő magánszemély jövedelmét az alapítvány meg...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2017. január 12.

Irodaépületen végzett munkák minősítése

Kérdés: Társaságunk a saját tulajdonában lévő irodaépületen az alábbi munkákat végezte: valamennyi ablak, ajtó cseréje (fáról hőszigetelt műanyagra), a központi fűtés teljes cseréje (csövek, radiátorok, kazán), villanyvezetékek kicserélése, álmennyezet felszerelése, irodák hidegburkolása parketta helyett. A mosdóknál teljes vízvezetékcsere, csempézés, hidegburkolat. A felsoroltak közül melyek növelik az épület értékét, melyek azok, amelyeket nem kell külön az épületre aktiválni? Az épület alapterülete, funkciója nem változott.
Részlet a válaszából: […] ...minősül, feltételezve, hogy annak a felszerelése a rendeltetésszerű használatot segíti elő.Valamennyi ablak, ajtó cseréjét az irodaépület rendeltetésszerű használata érdekében kell elvégezni, ezért karbantartás. A kérdező által zárójelbe tett...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2016. december 15.

Tetőszigetelés elszámolása

Kérdés: A vállalkozás az irodaépület tetőszigetelési munkáit végezteti el. Az építési munka során kicserélik, felújítják a teljes csatornarendszert, és az épület egész tetőfelületét úgy szigetelik, hogy arra a kivitelező 15 évre beázásmentes garanciát vállal. Hogyan kell elszámolni ezt a szigetelési költséget? Felújítás vagy karbantartás?
Részlet a válaszából: […] A válasznál az Szt. 3. §-a (4) bekezdésének 8. és 9. pontjában foglaltakat indokolt figyelembe venni. A felújítás jellemzően az elhasználódott tárgyi eszköz eredeti állaga helyreállítását szolgálja úgy, hogy az adott eszköz élettartama megnövekszik, eredeti műszaki...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2016. október 13.

Befektetett eszközök alsó értékhatára

Kérdés: Az Szt. 24. §-ának (1) bekezdése szerint befektetett eszközként olyan eszközt szabad kimutatni, amelynek az a rendeltetése, hogy a tevékenységet, a működést tartósan, legalább egy éven túl szolgálja. Tehát nem kötelező, csak szabad. Ez a gyakorlatban így is van, hiszen néhány irodaszer akár évtizedekig is használható, de értékének sekélysége miatt mégsem tekinti senki tárgyi eszköznek, hanem a beszerzéskor anyagköltségként számolja el. Az egyértelműség miatt célszerűnek tűnik, ha a vállalkozás számviteli politikájában összeghatárral rögzíti, hogy meddig anyag valami, és milyen értéktől tárgyi eszköz. A kérdés az, hogy mekkora lehet ez az összeg?
Részlet a válaszából: […] ...egy éven túl szolgálja a tevékenységet, a működést.A választ adó számára megdöbbentő a kérdésnek azon része, mely szerint az irodaszerek egy részét (olló, lyukasztó, tűzőgép stb.) senki sem tekinti tárgyi eszköznek csekély bekerülési értékük miatt,...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2016. október 13.

Szakkönyvek könyvelése, nyilvántartása

Kérdés: Hogyan kell könyvelni a nyelviskola használatában lévő könyvek értékét?
Részlet a válaszából: […] ...gazdálkodó szervezetek által beszerzett szakkönyvek, szépirodalmi művek is a tevékenységet, a működést szolgáló eszközök, amelyek beszerzését és nyilvántartását az általános számviteli előírások figyelembevételével kell elszámolni, illetve vezetni.Az eszközöket...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2016. október 13.

Közcélú szabadvezeték-létesítési díj

Kérdés: Könyvelőirodaként egyik cégünknél olyan számlával találkoztunk, amelyet az áramszolgáltató állított ki "közcélú szabadvezeték-létesítési díj" megnevezéssel. Gyakorlatilag odavezették az áramot a kft. telephelyére. Ez vajon a korábbi hálózatfejlesztési hozzájárulás más néven? Hogyan kell könyvelni?
Részlet a válaszából: […] A válaszhoz ismerni kellene a számlát megelőző szerződést, megállapodást is. Feltételezhetően az érintett cég írásban kérte az áramszolgáltatót, hogy a kft. telephelyére vezesse el az áramot, építse ki a szükséges vezetékrendszert, amelynek az építési költségeit a...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2016. szeptember 8.

Ügyvédi iroda megszűnése

Kérdés: Ha egy ügyvédi iroda be akar zárni (megszűnni), akkor elhatároz – mint egy végelszámolásnál – egy megszűnési dátumot, tevékenységet lezáró mérleget, és bevallásokat készít? Ebben hogyan kell szerepeltetni a kifizetett osztalék adóját? Ha a tárgyi eszközeit értékesíti, lesz fizetendő áfája, ezt hogyan kell kimutatni? Ezt követően dönt a végleges megszűnésről. Ezzel az időponttal is el kell készíteni a beszámolót, és be kell adni a bevallásokat? Mi lesz az utolsó havi bér adójával, ha nyereséges lesz, a kivett osztalékkal?
Részlet a válaszából: […] ...számviteli összefüggéseket, a megszűnésre vonatkozó jogi és számviteli szabályokkal egyáltalán nincs tisztában.Az ügyvédi iroda jogutód nélküli megszűnésének is alapvetően két formája lehetséges: a felszámolással, illetve a végelszámolással...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2016. augusztus 18.
1
12
13
14
45